AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Jak si pořídit soukromý proudový bitevník

4. dubna 2006
Autor: Petr Dvořák, celkové hodnocení článku: 3
Klíčová slova: | Stíhačky | Rubrika: Letadla

Řekněme rovnou na začátku, že je s tím spojena řada komplikací, zejména legislativních. Základním předpokladem je dostatek peněz – létaný proudový L-39, který se stal prvním soukromým vojenským letadlem u nás, stál při nákupu z Ukrajiny asi 7 miliónů korun.


Nákup

Pořídit si civilní proudové letadlo je snazší, než nákup vojenského letounu. U nás armáda své přebytky v podobě letuschopných letadel do civilního sektoru neprovádí. Vojenský letoun je proto zapotřebí koupit v zahraničí. Zlatou studnicí takovýchto strojů je bývalý Sovětský Svaz – například na Ukrajině je momentálně asi 250 cvičných bitevníků L-39, které lze koupit. Pro uskutečnění obchodu se však musíme obrátit na Omnipol a přes něj letadlo zakoupit.

Registrace

Letoun pochopitelně budeme provozovat pouze pro civilní účely. Zde nastává určité úskalí, neboť máme-li letoun typu rychlého proudového letadla, svým charakterem blížícího se stíhačce, máme v podstatě zbraň, proti které nemusí být vždy možno úspěšně zakročit. Než doletíme s Cessnou nad jadernou elektrárnu, abychom tam s nákladem bomb nabourali, stihnou na nás odstartovat stíhací stroje a zlikvidovat nás. Ale když poletíme s L-39, schopné letět 750 km/h, nebudeme už tak jednoduchým cílem. Musíme proto Úřad pro civilní letectví přesvědčit, že letadlo hodláme provozovat pouze v kategorii experimentál a budeme s ním létat nekomerčně a pro účely vlastního sportovního vyžití.

Provoz

Ten je nejnáročnější složkou celého vlastnictví letadla. Abychom se mohli přeškolit na takovýto typ letadla, musíme mít už z dřívějška platný pilotní průkaz alespoň kategorie PPL. Následuje přeškolení, které se sestává z individuálního výcvikového plánu, který sestaví Úřad pro civilní letectví na základě uchazečových zkušeností. Pilotu proudového dopravního letadla bude například stačit jen několik hodin k přeškolení, ale pilot létající na typech Z-142 a podobných bude vyžadovat dlouhou a složitou výcvikovou osnovu.

Výcvik je velmi drahý, pro typ L-39 je potřeba počítat s cenou minimálně 1000 Kč za minutu letu

Podle slov prvního českého soukromého majitele tohoto typu letadla je tato částka rovna pouhým provozním nákladům.

„Příprava letadla k létání trvá několik hodin, je to práce pro tým mechaniků. Když pak letadlo vzlétne, spotřebuje asi 600 až 700 kilogramů paliva na hodinu letu. Letadlo je zařazeno v kategorii experimentál a proto s ním nemůžeme vykonávat letecké práce; z toho důvodu platíme také skoro dvojnásobnou cenu za palivo Jet A-1 oproti například leteckým dopravcům, protože platíme spotřební daň." To říká Pavel Píchal, majitel L-39 značky OK-JET, který si z Ukrajiny nechal dovézt kromě tohoto letadla ještě dvě další L-39, s nimiž do budoucna hodlá vystupovat na leteckých dnech.

„Běžný letecký den však nemůže vydělat tolik, aby zaplatil náš přelet na místo konání, letové ukázky a cestu zpátky," dodává Píchal s tím, že na svislé ocasní ploše je připraveno místo pro loga případných sponzorů.

Soukromý proudový cvičný letoun Pavla Píchala je hangárován na vojenském letišti v Plzni-Líních, odkud dnes vzlétají především vrtulníky záchranné služby.

„Létat můžeme jen tady v místním MCTR (Military Control Zone – vojenský okrsek letiště) a případně využívat některých TRA (temporarily restricted areas).

Představa, že si vezmeme Albatrose a poletíme třeba do Brna na kafe, je mylná.

Chceme-li letět někam dejme tomu na letecký den předvést ukázku, musíme předem písemně požádat Úřad pro civilní letectví a po jeho povolení teprve můžeme podat letový plán a letět," vysvětluje Pavel Píchal složitosti létání s L-39. Ale, jak dodává, nejlepší na létání s tímto strojem je to, že si mohou vychutnat obraty, přetížení a manévry tady v okolí letiště.

Vlastnictví L-39 znamená především práci v hangáru a teprve jako třešnička na dortu následuje někdy pár minut létání. Všechno dohromady stojí ohromnou fůru peněz, je nepravděpodobné, že by si obyvatelé Česka houfně pořizovali soukromé bitevníky a třeba si s nimi hráli na bojové situace, jak to dělají kupříkladu všeho schopní Američané (podívejte se na stránky www.wildchildjet.com, což je skupina amerických milovníků L-39, kteří s nimi dělají neuvěřitelné věci; ty můžete shlédnout na několika videích, která jsou na těchto stránkách ke stažení. Jedna posádka se také bohužel zabila při honičce v Grand Canyonu).

Ale až uvidíte na nebi elegantní černý nablýskaný letoun L-39 s imatrikulací OK-JET, věřte, že v něm je ukryto pořádné fandovství českého létání.







Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 3

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 0 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.


Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 1 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.198.58.6 xxx
Kdo dlouho v noci s Výry houká, ráno s Orly nekrouží…

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 



Související články

Stíhačky



Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.