David Modrý - rozhovor s fotografem letecké vzdušné techniky

20.06.2009

Mnoho z nás již mělo tu čest obdivovat fotografie letecké techniky, vrtulníků, zejména těch záchranných, které jsou signovány nickem "modrdav". Pojďme se blíže seznámit s autorem těchto fotografií.

David Modrý - rozhovor s fotografem letecké vzdušné techniky
David Modrý - rozhovor s fotografem letecké vzdušné techniky (Zdroj: Aeroweb.cz)

Začátky focení

Ahoj Davide. Mnoho lidí už jistě vidělo tvé krásné fotky letadel a hlavně vrtulníků, které byli signovány tvým nickem "modrdav". Jak jsi se k focení dostal?

Ahoj Lukáši. K focení vrtulníků a letadel jsem se dostal v roce 2006, kdy jsem měl tu možnost shlédnout záchrannou akci LZS Liberec odehrávající se několik desítek metrů od našeho paneláku. Jelikož mne vrtulníky fascinují od útlého věku, začal jsem se o ně ještě více zajímat, opatřil si za těžce našetřené peníze fotoaparát a začal fotit.

Takže tě vlastně ke koupi foťáku přinutily až letadla, je to tak? Předtím jsi se o focení nezajímal?

V podstatě by se to dalo takto říci. Předtím jsem občas pořizoval fotografie do rodinného alba, ale ta velká vášeň do focení přišla až ve výše uvedeném roce 2006, kdy první velkou akcí, na které jsem fotil byla HelicopterShow v Hradci Králové.

Cesty do oblak

Zajímáš se o letadla pouze z pohledu fotografa, který chce mít co nejlepší fotku a nebo tě láká vznést se tam nahoru?

Zapeklitá otázka. Samozřejmě, že mne láká vznést se tam nahoru, podívat se na svět z ptačí perspektivy, ale jelikož studuji, nemám tolik financí, abych si to mohl dopřávat častěji. Raději investuji peníze do cestování po leteckých dnech a podobných akcích. Za svůj život jsem se do oblak vznesl několikrát. A to ve strojích typu Z126, Z226, L-410, EC135 a Mi-17. Zatím jsem však neměl tu čest se svést ve velkém dopravním letounu.

David Modrý

povolání: student Vyšší zdravotnické školy v Liberci, redakční fotograf časopisu RESCUE report, dobrovolný hasič

bydliště: Nové Město pod Smrkem

narozen: 1987

zájmy: spotting, IZS

Jelikož vím, že vrtulníky jsou ti bližší, tak se zeptám, kde jsi měl tu čest se v nich svézt? Jaký to pro tebe, jako milovníka těchto strojů, byl pocit?

Vojenským vrtulníkem jsem se svezl, když jsem byl malý kluk. Rodiče v armádě, a tak jsem byl v kasárnách jak doma. Navštěvoval jsem mimo jiné pravidelně vojenské přísahy a letecké dny, což mi zůstalo dodnes. Další let, tentokrát záchranným EC135 společnosti DSA a.s. jsem absolvoval v rámci zahájení HelicopterShow 2007 při hromadném průletu 8 vrtulníků. Jaký to byl pocit? Překrásný. Let v Mičku si sice nepamatuji, ale svezení v ECčku jsem si užil dosyta. Splnil se mi tím sen. A však jeden tu stále je. Pravděpodobně nikdy splnitelný let v Mi-24 :(.

Čím vším jsem

Řekni nám, co studuješ?

V současné době vyšší zdravotnickou školu v Liberci. Jako střední jsem vystudoval Střední odbornou školu technickou též v Liberci, obor Technická zařízení budov.

Proč zrovna tento obor?

Při fotografování se velmi často dostávám do styku se záchranáři. Obdivuji jejich pracovní nasazení, ať už u lehčích tak i těžkých až tragických zásahů, ale i při různých cvičeních a soutěžích. Jsou to pro mne nedostatečně placení hrdinové. A nejen oni, ale i hasiči a ve své podstatě i policisté, jež denně nasazují své životy pro záchranu jiných. Jak už jsem uvedl častý kontakt s nimi, stále více a více jsem uvažoval nad tím, že bych chtěl dělat to samé. Pomáhat druhým v nouzi. A tak jsem si podal přihlášku na Diplomovaného zdravotnického záchranáře, kam mne bohužel nevzali. Po tomto zklamání jsem nastoupil do Liberce na Diplomovanou všeobecnou sestru.

Já osobně jsem tě dlouho znal pouze jako spottera. Sám se cítíš být spotterem nebo něčím jiným? Ptám se proto, že poslední dobou jsem zaregistroval i tvou novinářskou činnost. Mohl by jsi to nějak přiblížit?

Je pravda, že spotterstvím jsem začal. V loňském roce jsem se mu bohužel tolik nevěnoval. Dal jsem se k dobrovolným hasičům a stal se redakčním fotografem časopisu RESCUE report, takže jsem převážně fotografoval ukázky pro veřejnost a zásahy Integrovaného záchranného systému. V letošním roce bych se rád k letectví vrátil a věnoval se mu více než v roce minulém. Hlavně proto, že mezi spottery mám mnoho dobrých přátel.

Letecká záchranka

Články na tvých stránkách jsou hlavně o IZS. Jaké složky integrovaný záchranný systém zahrnuje?

Dovolím si otázku trošku poupravit. Můj blog obsahuje fotografie IZS, články jsou tam minimálně. Na co je více zaměřený? Popravdě asi na hasiče, ke kterým jsem se vloni dal. Na druhém místě bude Zdravotnická záchranná služba Libereckého kraje, které poskytuji některé povedené snímky ať už ze cvičení, prezentací či ze zásahů, na jejich webové stránky a propagační materiály. Na mém blogu se dají najít i nějaké fotografie Horské služby či Policie. Zkrátka od každé složky IZS něco.


 
Je LZS ( letecká záchranná služba ) tím, co tě zajímá nejvíce?

Ano, ze záchranné služby určitě. Jak již bylo uvedeno, o vrtulníky se zajímám od narození. Nejbližší základnu LZS mám v Liberci, kde studuji, takže není problém ji ve volném čase kdykoliv navštívit a pořídit nějaké snímky. Bohužel jsem z finančních důvodů nenavštívil všechny základny v ČR, jak bych chtěl. Zatím jsem byl v Hradci Králové, kde ji od letošního roku provozuje již společnost DSA a.s. (dříve LS PČR), Ústí nad Labem a Liberci (opět DSA a.s.), Plzni-Líních (AČR) a v Praze-Ruzyni (LS PČR). Strašně rád bych se podíval na základnu v Jihlavě a Hosíně u Českých Budějovic. Mým největším přáním ale je exkurze po stanovištích LZS na Slovensku.

Vzhledem ke studiu předpokládám, že by jsi chtěl pracovat jako zdravotní bratr nebo lékař. Je to tak?

Kdo by nechtěl. Musí to být velmi zajímavé, ale i náročné. Ona celkově práce u ZZS je náročná, ať už na potřebné znalosti a hlavně na psychiku. Přeci jen se denně setkávají s lidským utrpením podobně jako ostatní složky IZS. Jsou to zaměstnání, která nemůže vykonávat kdekdo. Měl by to být člověk odolný. Vím, ono se to lehce řekne, ale... Jsou situace, kdy i ten největší tvrďák se může psychicky zhroutit.

Je tvým snem LZS? Chceš lítat, nebo by ti "stačilo jezdit s rychlou" po zemi?
Myslím si, že nikdo to nedělá jen proto, že létá ve vrtulníku či jezdí v houkající sanitce, ale kvůli tomu, že chce pomáhat druhým.

Ano, to samozřejmě chápu. Ale spojit užitečné létání s příjemným pocitem toho, že lidem pomáháš by se ti líbilo asi nejvíce, že?

Ano. Ale na druhou stranu vše jednou zevšední. Počáteční nadšenost by časem jistě ustoupila a bral bych to jako povolání kterékoliv jiné.

Mé fotografie

Fotíš pouze pro RESCUE nebo mohou čtenáři Aerowebu vidět tvé fotografie i v jiných časopisech?

Hlavně pro RESCUE report. Nedávno mohli čtenáři vidět mé fotografie i v časopisu Alarm Revue, kde mi byly otištěny dva snímky z požáru nelegální skládky německého odpadu na Frýdlantsku v severních Čechách. Jednu fotografii z požáru rodinného domu a výpověď ze střetu vlaku s osobním vozidlem mi otiskl v loňském roce i Liberecký deník. To jsou ale spíše jen náhodné publikace, domovským časopisem mi je právě RESCUE report, který je zejména určen pro záchranáře, hasiče, policisty a krizové manažery. Když pominu časopisy, tak mi byly otištěny tři fotky vrtulníků v kalendáři pro letošní rok vydaným LS PČR a začátkem roku vyšel i pohled s mou fotografií liberecké sanitky.

Aktualizace tvého blogu je poměrně častá na to, že času asi jako student moc nemáš. Jak těžko se získává materiál pro články?

Neřekl bych, že aktualizace blogu je až tak častá. V poslední době to hodně zanedbávám. Ze začátku jsem se snažil fotografie zveřejňovat pravidelně, bohužel mi to vydrželo jen chvilku. Zejména proto, že bych se brzy zbavil materiálu a pak bych neměl co zveřejňovat.
Jsem sice student, ale čas mi zabírá hlavně dojíždění, kterým denně strávím hodinu až tři podle toho, jakým dopravním prostředkem jedu. Materiál pro příspěvky získávám různě. Fotografie ze zásahů pořizuji tehdy, pokud mám "štěstí" u nějakého zásahu jako civilista být. Což je opravdu minimálně. Do nedávné doby, jakmile se rozezněla siréna svolávající hasiče do zbrojnice, jsem volal svému kamarádovi hasiči, co a kde se děje. Pokud to bylo  poblíž, vzal jsem foťák a vyrazil "pracovat". Od tohoto roku již po spuštění sirény nikomu nevolám, nýbrž se rychle oblékám a mířím do hasičárny k výjezdu. Další fotky vznikají záměrně, ať už pro můj blog či hlavně pro časopis.

Vraťme se k focení. Kdy sis naposledy vyfotil letadlo nebo vrtulník?
Pokud se nemýlím, tak letadlo naposledy na Dni NATO v roce 2008 a vrtulník v květnu letošního roku.



Čím fotíš?
K fotografování mi zatím slouží Panasonic FZ30, který jsem si pořídil v roce 2006. Rád bych si pořídil zrcadlovku, ale zatím nemám dostatek financí.

A jakou zrdcadlovku máš vysněnou?
Nad tím jsem ještě moc nepřemýšlel. Řešit to budu až budu mít peníze. Uvažoval jsem ale nad CANON 40D. Ono je to ale hodně o objektivech.

Kolik vlastně stojí taková lepší fotografická výbava spottera?

To nelze specifikovat! Každý má jiné požadavky a možnosti. Navíc to, že někdo má výbavu za desítky tisíc Kč neznamená, že má pěkné fotky. Dobrý fotograf udělá pěkné fotky i s obyčejným fotoaparátem. Samozřejmě v rámci možností. Ne každý si ale může dovolit dát do výbavy velké sumy. Jsou i tací "blázni", kteří by si za investované peníze do fotografování mohli koupit nové auto.

Davide, máš někdy období, že máš dost letadel, vrtulníků, hasičských vozů a prostě všeho co fotíš normálně a vyjdeš si jen tak do přírody udělat pár pěkných snímků?

Ne, tak takové období jsem zatím neměl. Přiznám se, že mne krajinky a podobné fotografie zatím nelákají. Sice se na ně rád podívám a obdivuji je, ale nedospěl jsem k tomu, abych je začal fotit. Co není, může být, takže třeba v budoucnu. To samé se týče ostatního focení. Tím myslím to, že jsem ještě nikdy nešel jen tak se projít s foťákem v ruce za účelem nafotit to, co mne v přírodě zaujme. Zaměřuji se hlavně na ten integrovaný záchranný systém, a tak to zatím zůstane i nadále.

Dříve jsi fotografoval i vojenské letouny a vrtulníky, poté jsem u tvých fotografií zaznamenal přechod na záchranné vrtulníky a dnes, jak jsi již řekl, se věnuješ hlavně IZS. Byl pro tebe v tomto smyslu zlomový let v EC-135? Tam sis uvědomil že LZS a IZS celkově tě láká více než vojenská technika?

Kdepak, takhle to nebylo. Ze začátku jsem sice začínal na různých leteckých dnech, takže převážně vojenská technika, ale jistě jako pravidelný návštěvník podobných akcí víš, že se na nich vyskytuje poměrně často i technika letecké záchranky. A jelikož v mém okolí je LZS v Liberci, kde mám již pár známých, začal jsem se více zaměřovat právě na ni. Let ve vrtulníku s tím neměl nic společného. Bohužel došlo k tomu, že klasické vojenské akce jsem trochu omezil, což mne mrzí. V letošním roce bych se ale rád vrátil k původnímu nadšení pro letectvo jako takové. Na druhou stranu nehodlám omezit IZS, i když to bude hodně časově a hlavně finančně náročné.

Dokážeš říct, co tě vlastně tak táhne k letadlům a vrtulníkům? Mohl by jsi třeba fotit vlaky..:)

Bohužel nikoliv. Kladl jsem si tuto otázku již několikrát, ale nikdy jsem nepřišel na to, co mne tolik k letadlům a vrtulníkům táhne. Snad jen pohled z ptačí perspektivy? Jejich krása, schopnosti? Jsou v pohybu mnohem svobodnější oproti vlakům, kteří jezdí jen z místa A do místa B. Zkoušel jsem fotit i je, ale vydrželo mi to asi dva dny :-D

 

 

A pár "srdečních" informací...

Kdyby jsi si mohl teď vybrat jakékoliv povolání, co by to bylo?

Jsou dvě možnost. Buď zdravotnické nebo novinářské. Bohužel nestuduji přesně ten zdravotnický obor, jaký bych chtěl, navíc se tak trochu věnuji novinařině, takže kdybych měl v nebližších dnech začít pracovat, má cesta by směřovala do médií.

Ptát se tě na vrtulník, který ti nejvíc přirostl k srdci, by asi bylo zbytečné, že? Je to EC-135?

Ano, je to EC135. Z vojenských pak Mi-24. Ač tyto dva typy jsou u mne nejoblíbenější, nepohrdnu jinými.

Je něco, co by sis chtěl vyfotit ale ještě se ti to nepodařilo?

Ano, vrtulník EC145. Dále bych rád udělal snímek vrtulníku přistávajícího do sněhu, kdy se sníh dostává do vzduchu. To samé třeba přistání do trávy s listím. Největším lákadlem jsou ale samozřejmě "air to air" fotky.

Dosáhl jsi díky focení letadel nějakého ocenění?

V roce 2007 a 2008 se mi podařilo vyhrát anketu "Fotka fóra" na serveru Letecké-forum.info. Pak jsem vyhrál i pár dalších soutěží, ale ty se již týkají IZS.

Davide, moc ti děkuji jak za sebe, tak za čtenáře Aerowebu za to, že sis na mě udělal čas a odpověděl mi na mé otázky. A do budoucna ti přeji jen vše dobré a ať ti to fotí!!:)

Také děkuji. A nejen Tobě, ale všem čtenářům Aerowebu.cz přeji úspěšnou leteckou sezónu a hlavně pilotům a pilotkám tolik povedených přistání jako vzletů.

Fotoblog Davida Modrého můžete navštívit zde: http://david-modry.blog.cz

Fotografie pocházejí ze soukromého archivu Davida Modrého a z jeho galerií na serverech czechspotters.net, planes.cz, airlines.net a lietadla.com.

 

Mohlo by vás zajímat

Témata

Vrtulníky


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář