Tunel ke Svobodě se uzavírá Zdeněk Gavlas 28.11.2009 New York a možnost létat vyhlídkové lety v těsné blízkosti obrovské metropole, bez jakýchkoliv omezení ze strany městských, státních nebo federálních autorit. V jaké míře to je možné a nehrozí takovýmto letům omezení, či není na obzoru přímo jejich zákaz? Tunel ke Svobodě se uzavírá (Zdroj: Aeroweb.cz) Někdy stačí jedna havárie... Záběr to byl šokující. Piper Saratoga se najednou ocitl těsně nad prolétající helikoptérou a jakoby v úleku z toho, co se najednou zjevilo na levoboku, se prudce naklonil doprava, aby snad ještě v posledním zlomku vteřiny zabránil kolizi. Výsledek byl ovšem právě opačný: Pravé křídlo se ponořilo až po kořen do disku rotoru Eurocopteru a na dalších snímcích tohoto náhodně natočeného amatérského filmu rotuje již samovolně v oblaku rozprášeného benzínu. Stejně tak i samotný Piper a všech šancí na záchranu zbavená helikoptéra. Tak nám tu ve dvaceti sekundách skončila bezstarostná desetiletí vyhlídkového létání přímo na hraně jednoho z největších světových velkoměst. Video zachycující srážku na řekou Hudson: První přísnější pravidla a poslání koridoru Když se v roce 1971 rozhodla agentura FAA ustavit v leteckém prostoru kolem města New York City „řízenou oblast“ TCA (původní “Terminal Control Area“ byla pak v roce 1993 přejmenována na „Class Bravo Airspace“), zvedla se vlna protestů z řad místních pilotů a jejich organizací, jež měla posléze za výsledek úpravu původního plánu a ustavení neřízeného koridoru, jakéhosi pomyslného tunelu prostorem B, který byl více méně definován břehy řek Hudson, East River a pobřežím Horního newyorkského zálivu, do kterého obě řeky ústí. Tento tunel slouží dodnes velmi dobře, a to nejméně třem typům letového provozu jak komerčního, tak i soukromého charakteru. Jeho dny „mladické naivity“ jsou však sečteny. Pohled při přeletu Manhattanu nad Centrálním parkem s koridorem řeky Hudson zprava doleva (od severu k jihu) Z mého omezeného pohledu amatérského pilota je nejdůležitějším účelem této „výjimky z prostoru B“, jak je nazývána oficiálně, možnost lítat vyhlídkové lety v těsné blízkosti obrovské metropole, a to bez jakýchkoli omezení ze strany městských, státních nebo federálních autorit, FAA v to počítaje. Z praktického hlediska to znamená, že mohu svým přátelům a příbuzným poskytnout nejen naprosto unikátní letecký zážitek, ale také jim pomoci se zorientovat v místní geografii, protože, jak známo, obrázek má cenu tisíce slov, nemluvě už o jeho třírozměrné pohyblivé verzi. A co takhle zakončit celou trasu obletem Sochy Svobody ve výšce 150 metrů? Přílet k Soše Svobody Druhou, neméně důležitou roli, má náš koridor jako praktická zkratka pro lety ze severních oblastí států New York (pro ty, kdo nemají po ruce atlas: stát New York, na jehož nejjižnější špičce leží stejnojmenné velkoměsto, se od Manhattanu táhne téměř 500 kilometrů na sever a 520 na severozápad k Niagarským vodopádům), ale také států New Jersey a Massachusetts, a to průlety s destinacemi ve střední a jižní New Jersey, východní Pennsylvanii a ve státech obklopujících Washington, DC. V cestě těmto letům totiž leží triumvirát mezinárodních letišť La Guardia, Newark a JFK, jejichž kombinovaný prostor třídy B začíná vesměs na povrchu a táhne se do výšky 7000 stop n.m. Jeho průměr je zhruba sto kilometrů a průměr až na zem sahajících úseků je víc než padesát km. Třetím důležitým důvodem existence tohoto speciálního prostoru je rychlá a operativní doprava vrtulníky z ostrova Manhattan právě na tato tři důležitá letiště a do jiných přilehlých míst. Zdánlivě podružný význam má ovšem tento průletový koridor jako symbol občanské svobody a vlivu, který stále ještě mají četné dobrovolné letecké organizace ve Státech na mnohdy zkratkovité a byrokratické administrativní rozhodování státních úřadů takříkajíc „od zeleného stolu“. Myslím, že mnoho z nás pilotů bylo přesvědčeno, že nás o tuto raritu připraví následky teroristického útoku v září 2001. Vždyť obvyklá vyhlídková trasa byla identická s trajektorií jednoho z unesených letounů. Kupodivu a naštěstí se tak nestalo. Po původních blokádách mnoha vzdušných prostorů a letových omezeních například práškovacích letů, byl nakonec hudsonský průlet znovu uvolněn, a to myslím v červnu roku 2002. To jistě nemalou měrou i proto, že různá pilotní sdružení v čele s americkou sekcí AOPA („Sdružení pilotů a vlastníků letounů“) neúnavně intervenovala u státní správy. Je proto paradoxní, že srpnová kolize nad řekou rozpoutala mnohem ostřejší diskuzi o nutnosti řídit a omezit provoz nad Hudsonem. Aktivisté různého druhu od těch, kterým „padají na hlavu letadla“, přes ty, kterým vadí hluk a výfukové plyny, až po ty, převážně politiky, kteří se chtějí při každé vhodné příležitosti zviditelnit v médiích, tloukli na buben do boje proti vzdušné zkáze. Návrat na sever na úrovni asi 46. ulice Svoboda a svoboda Precedens pro jejich vítězství byl ovšem bohužel ustaven dlouho předtím. V říjnu 2006 nezvládli dva piloti, instruktor a pilot-začátečník, otočku po větru nad Východní řekou a s rychlým Cirrusem vrazili do třicátého patra obytné budovy na východní straně Manhattanu. FAA tenkrát neváhala a brzy po nehodě Východní řeku uzavřela neřízenému provozu VFR. Davové psychóze přitom velmi pomohl fakt, že celý případ byl mediálně výrazný, protože jedním z pilotů byl známý nadhazovač baseballového klubu New York Yankees Cory Lidle. V budově samotné byla lehce zraněna jen jedna žena. Následující týdny teď ukáží, jak poplatná je vláda a především agentura FAA „veřejnému mínění“ a politickému tlaku lidí, kteří v lepším případě nerozumějí účelu a mechanismům neřízeného létání a v horším případě si přihřívají polívčičku vlastní politické kariéry. Uvidíme, co bude následovat… V polovině září letošního roku vydala FAA návrh nových regulí formou předepsanáho státního dokumentu zvaného NPRM („Notice Of Proposed Rulemaking“ – Oznámení o návrhu tvorby [nových] pravidel). Ve zkratce se návrh týká dvou změn. První je zvýšení horní hranice průletového koridoru z 1100 na 1300 stop n.m. na úkor prostoru třídy B, který leží nad ním. Druhá změna se týká „ustavení speciálních letových pravidel nad řekou Hudson a Východní řekou … za účelem zvýšení bezpečnosti letových operací…“. Při prvním čtení to zní rozumně a konstruktivně. Tento návrh je ovšem ze zákona nejprve podstoupen otevřené kritice občanů a kritika to nebyla milostivá. Uzávěrka pro komentáře byla šestnáctého října a jen velmi malé procento jich bylo pozitivních. Návrh má podle názoru mnoha pilotů několik základních nedostatků a mnozí z respondentů si nebrali servítky. Detailní rozbor této diskuze by ale mohl být náplní samostatného článku, takže nám zatím držte palce, protože nevíte, kdy i vy, čeští piloti, se sem budete mít možnost podívat. Rád bych vám byl ještě schopen tento zajímavý let nabídnout. Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Přejít do diskuse (0) Mohlo by vás zajímat Témata Zajímavosti USA Letecká navigace Nařízení, směrnice, zákony Nehody letounů Nehody vrtulníků Zkušenosti a doplnění našich čtenářů Přidat komentář Jméno Email Předmět příspěvku Text příspěvku Powered by Tiny Antispam: odečtěte od čísla 11 šestku Přidat příspěvek