Garmin AERA 500 - navigace na zemi i ve vzduchu

06.05.2010 15 příspěvků

Autem z domu na letiště, letadlem na výlet a pak zase zpátky na čtyřech kolech domů? Proč ne? Testovali jsme novou navigaci GARMIN AERA 500, ideální kombinaci letecké a automobilové GPS.

Garmin AERA 500 - navigace na zemi i ve vzduchu
Garmin AERA 500 - navigace na zemi i ve vzduchu (Zdroj: Aeroweb.cz)

Garmin AERA 500 navazuje na úspěšnou řadu navigací GPSMAP a byla dlouho očekávaným produktem, který by nabízel kombinaci leteckého a automobilového módu. Přechod mezi těmito módy je velmi jednoduchý a rychlý. Aera vyniká intuitivním ovládáním a rychlými reakcemi na vaše požadavky díky 4,3 palcovém QVGA širokoúhlém displeji (10,9 cm) s rozlišením 480 x 272 pixelů s grafickou podkladovou mapou.


zobrazení trasy

V leteckém módu obsahuje Aera detailní letecké mapy a rozsáhlou databázi leteckých dat, jako jsou informace a dostupné frekvence o letištích a heliportech, navigační body, letové prostory, mapové i vertikální zobrazení terénu, varování před možnou kolizí s překážkou, nebo terénem v časovém intervalu 30 sekund dopředu, databáze těchto překážek, řeky, jezera a mnohé další.


informace o frekvencích

Máte možnost upravovat a vkládat informace o letištích, heliportech, přidávat nové plochy například i pro nouzová řešení. Zajímavou „vychytávkou“ je nastavení profilu letadla, ve kterém Aeru používáte, od obrázku letounu a jeho názvu, přes maximální, minimální a letové rychlosti až po spotřebu paliva, veškerá data není problém kdykoliv editovat. Informace využijeme při podávání letových plánů a letu po zvolené trati.


přehledová obrazovka letiště

V automobilovém módu využijeme silniční navigaci Garmin City Navigatot NT zahrnující celou Evropu a další pokročilé funkce jako hlasové navádění, bluetooth rozhraní pro připojení mobilního telefonu, prohlížeč obrázků, přehled světových hodin, převaděč měn a jednotek, přehrávač hudby, kalkulačku a body zájmu jako jsou hotely, restaurace, kina, a další. Platforma navigace je velmi podobná předchůdcům Nüvi z řad Garmin. Aera nabízí kompletní nastavení profilu vozu, kdy můžete pomocí GPS sledovat vaši spotřebu, ceny za palivo na jednotlivých místech a propočítávání průměrné spotřeby vozu. Navigace Aera umožňuje hlasové vedení po zvolené trati podle názvů ulic. Říká nám na trase, po jaké ulice právě jedeme. Zajímavou funkcí navíc je zobrazení přístrojové desky, tedy budíků ukazujících rychlost a směr pohybu. Tato funkce sleduje vaši trasu a kalkuluje rychlosti, spotřebu, cenu paliva a čas pohybu.


autonavigace / Garmin

Nechcete po koupi produktu nic instalovat? Ani toto není problém, Aera je připravena k používání hned, jakmile ji vybalíte z krabice. Další mapy a aktualizace jsou dostupné u výrobce, nebo na internetu.

Obsah balení

V balení naleznete samotný přístroj, napájecí kabel 12 V, USB kabel pro připojení k počítači, baterii, držák do auta, palubní držák do letadla, pomocí kterého můžete navigaci pohodlně upevnit přímo na berany. Nechybí samozřejmě ani uživatelské manuály, ve kterých je celé ovládání jednoduše popsáno. Bonusem navíc jsou kódy pro stažení audio knih a hudby z určených webových stránek zdarma, je zde ale limit na počet stažených produktů, vše můžete po stažení poslouchat na vaší GPS.

Možností u Aery je výměna baterie. Jedna lithium-iontová baterie je součástí balení, pokud budete chtít další, je nutné ji dokoupit. Výdrž Aery je odvislá od zvoleného profilu a nastavení. Průměrná doba provozu na jedno nabití baterií je necelých 5 hodin. Doba nabíjení do úplného nabití odpovídá zhruba čtyřem hodinám. Ideální kombinací je však použití takzvané „cigaretové nabíječky“ do auta, nebo do letadla bez nutnosti kupovat další baterii.

Aera je vybavena dotykovým displejem, který zajišťuje příjemné ovládání i pro větší ruce díky velkým dotykovým čtvercům. Nedostali jsme se do situace, kdy bychom měli s ovládáním displeje problém.


pohodlné ovládání GPS

Díky updatování GPS vysokou rychlostí 5 Hz nabíhá signál oproti některým jiným modelům velice rychle. Můžete tedy ihned po zapnutí a zadání například cílové adresy vyrazit.

Pokud budete chtít, máte možnost nastavit si prakticky vše podle svých požadavků, nejen základní data jako je podsvícení, zvuky, jednotky, čas, ale i služby, jako varování před překážkami, omezenými prostory, upozornění na malou výšku a mnohé další.


nastavení displeje

Aera nabízí základní módy pro VFR a IFR létání. IFR mód je schopen navigovat vás po nízkých i vysokých IFR tratích, zobrazuje minimální traťovou výšku (MEA – Minimum Enroute Altitudes) a vzdálenost mezi navigačními body.

Zajímavostí, která neunikla naší pozornosti, je simulovaná trasa letu, jedná se o aplikaci, ke které nepotřebujete signál GPS a můžete si vytvořit a prolétnout na Vaší GPS plánovanou trať letu v pohodlí domova. Využít se dá tato aplikace jak při výcviku, tak čistě z praktického hlediska v rámci předletové přípravy.

Další zajímavou funkcí je takzvaný HSI Panel, jedná se v podstatě o panel zobrazující letové přístroje, funguje velmi dobře a je možné ho pomocí datového kabelu (který není součástí balení a je nutné ho dokoupit) propojit s odpovídačem GARMIN GTX 330 Mode S ve Vašem letadle, na displeji tak můžete zobrazovat informace a upozornění o blízkém provozu TIS traffic v rušných letových prostorech.

Dále Aera nabízí možnost nahrání komunikačních frekvencí do Vašeho rádia GARMIN SL 40 Comm, nebo SL 30 Nav/Comm.

Plánování letů je možné v rozsahu 50 letových plánů s až 300 traťovými body, které budou uloženy v paměti Aery. Než vyletíte, stačí letový plán aktivovat a můžete vyrazit na plánovanou trasu, pokud budou některé údaje v databázi změněny, Aera si je automaticky sama aktualizuje. GPS během letu tvoří vaší letovou knihu, zaznamenává a pamatuje si proletěné trasy s daty a veškerými údaji o letu, tyto data si můžete kdykoliv z GPS zkopírovat do vašeho počítače, nebo po letu opsat do palubního deníku.

Aera umožňuje propojení s kompatibilním mobilním telefonem pomocí rozhraní bluetooth a slouží tak jako hands-free. Ve chvíli, kdy telefon s GPS spárujete, zobrazí se v hlavní nabídce obrázek telefonu. V menu „Telefon“ pak máte celý svůj seznam kontaktů, historii hovorů a další možnosti nastavení. Veškeré ovládání telefonu pro volání můžete tedy provádět přes Aeru. Tato funkce hands-free je však dostupná pouze v automobilovém módu.

Aera 500 je kompatibilní s počítačovým programem MapSource, ve kterém můžete upravovat, editovat, nastavovat a ovládat veškeré údaje z GPS, můžete zde plánovat trasy, letové plány a mnohé další. Program MapSource je volně ke stažení na stránkách Garminu.

Garmin Aera 500 je první velmi zdařilá kombinace letecké a automobilové navigace. Za cenu pod dvacet tisíc korun, dostanete přesně to, co potřebujete a ještě několik nadstandardních funkcí. Velký display, na který je dobře vidět i při slunečném počasí, dotykové ovládání i pro větší prsty a výdrž baterie také solidní.

 

GPS Navigaci Garmin Aera 500 můžete zakoupit v Shopu Aerowebu ZDE.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Hodnocení

06.05.2010 v 16:06 Libor

Nedavno jsem si AERA 500 koupil a po vice nez 50h v provozu ve vsech situacich na silnici i ve vzduchu ji mohu vsem jenom doporucit. Plne se vyrovna mnohem drazsim navigacim jako Garmin GPSMAP 495 nebo GPSMAP 496.

Odpovědět

Porovnanie

06.05.2010 v 21:54 Laci

aky je rozdiel medzi AERA 500 a GPSMAP496, ma niekto skusenosti? Podla katalogov su skoro rovnake, cena je skoro dvojnasobna.

Odpovědět

Porovnanie

07.05.2010 v 10:18 Trol

AERA má dotykovou obrazovku, umí i autonavigaci, překážky, novější, lepší... však to je všechno v té recenzi hore ;)

Odpovědět

rozdily?

07.05.2010 v 13:45 Petr

Nemam sice 496ku, ale moje stara 296ka umi autonavigaci a prekazky taky...

Odpovědět

?

11.05.2010 v 23:18 honza

Používám v letadle 296 a musím říci že si nedovedu představit obsluhu navigace pomoci dotykové obrazovky za turbulentního počasí. Testoval jsem to a nedá se s tlačítky vůbec srovnávat. Chápu cena hovoří ale v okamžiku kdy to fakt potřebuješ tak jsou podminky vzdy na.....

Odpovědět

Aera 500

17.05.2010 v 0:04 M

Jediný rozdíl je, že za 296, nebo 496 vyhodíš o minimálně 20000,- víc a ještě je téměř 2x větší a těžší a potřebuješ speciální SD kartu atd... měl jsem obě, teď mám Aeru 500 a je SUPER!

Odpovědět

RE: ?

24.05.2010 v 10:59 hudec

Nedávno jsem si ji pořídil,je dobrá,ale v turbulenci se fakt moc ovládat nedá.

Odpovědět

navigační plán

13.06.2010 v 9:17 pepino

Prosím má někdo zkušenost jak do aera 500 zadat navig. plán taky, aby jste letěli přes otočné body, města která nemají plochy SLZ, ani letiště? Mě se to doposud nepodařilo a jsem z nav. Aera 500 zklamán. Děkuji za reakci

Odpovědět

Re: navigační plán

15.06.2010 v 20:18 Pavel

Kdysi jsem koupil leteckou mapu pro ČR a SR. Ten jsem otevřel v programu Map source. Volně stáhnutelný. Můžeš plánovat trasy dle libosti. Poté dáš příkaz přenos do zařízení a trasa se přenese do navigace. Přenos trvá sekundu. Je to výborné.

Odpovědět

Čeština do AERA 500

15.06.2010 v 20:21 Pavel

Neporadíte prosím někdo, jak dostat český jazyk do silničního módu AERA 500 ? Děkuji

Odpovědět

RE: Čeština do AERA 500

23.09.2010 v 12:55 pernik

do auto modu stačí stáhnout z jiné navigace nuvi 765 a nahrát letecká nejde

Odpovědět

Aera 500 - nutnost pracovat v češtině!

22.07.2012 v 14:14 L. Sochor

Proč se oficialně prodává tento výrobek a neobsahuje české menu tady u nás v Čechách ?? Přiložený překlad - návod k použití je dost nepoužitelný (hrozný)...

Odpovědět

Aera 500 nebo 550

07.08.2012 v 18:09 Miloš

použití v turbulenci bez podpory ruky je opravdu problém,jednoduché vylepšení spočívá v pevné opoře ruky kterou budete ovládat displej.V Cessně jsem to vyřešil tak,že jsem držák obrátil a displej mám na středu beranů a je po problému.Ve Vivatu jsem si udělal vlastní držák u plynu a ruku k ovládání displeje mám pevně opřenu o plyn

Odpovědět

RE: Aera 500 - nutnost pracovat v češtině!

19.09.2012 v 17:48 P. Zdepa

Zjistil jsem ,že do této GPS se dá dodatečně nahrát čeština k ovládání - ovšem za další penize. (4.000,-Kč) což považuji na nefér pro naše prodejce. Nikde se předem o tom nepíše !

Odpovědět

čeština do AERA

24.11.2012 v 21:36 jaro

souhlasím s příspěvkem "proč se prodává u nás navigace bez češtiny. Myslím, že to dost zákazníků odradí. Je super, že je to navigace do letadla i do auta. Ale copak v tom autě je platná pro řidiče bez znalosti angličtiny. A těch je stále ještě dost. Ani všichni piloti neznají angličtinu!

Odpovědět

Přidat komentář