AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

AKTUALIZOVÁNO: Smráká se nad Blaníky?

27. června 2010
Autor: Adam Zuska, 3 příspěvků, celkové hodnocení článku: 3,7
Klíčová slova: | Větroně | Rubrika: Krátké zprávy


27. 6. - aktualizace

V původní je zprávě níže je uveden odkaz na nařízení EASA, které kromě zákazu akrobatických prvků a dalšího nařizuje inspekci letadel L13. Nové nařízení EASA je doplněno o inspekci a zákazy pro letadla L13A, přesně tak, jak je to uvedeno v závazném bulletinu. Tímto nahrazuje původní nařízení.

23. 6. - původní zpráva

Dne 18. června byl vydán závazný bulletin L13/109a, který nařizuje okamžitou kontrolu oblasti uchycení křídel všech letounů L13 a L13A. Stalo se tak v důsledku nehody nad Rakouskem, při které přišli o život dva zkušení piloti. Letadla bez příslušných kontrol nejsou způsobilá k letu a mnoho Blaníků, pilířů českých aeroklubů, tak stojí na zemi. Dobrou zprávou, alespoň po finanční stránce, je to, že kontrolu nemusí provádět přímo výrobce, ale kdokoliv s licencí údržby letadel dle ICAO, Annex 1 s typovou kvalifikací L13/L13A.

Vše odstartovala tragická událost z první poloviny června. Dva piloti prováděli s Blaníkem několik akrobatických figur, načež se vraceli na letiště. Některé zdroje uvádějí, že se letoun dostal do klesavého proudu na závětrné straně hor - tzv. fénu. Jisté je pouze to, že ve výšce zhruba 500 m došlo k odlomení pravého křídla a následnému pádu. Dosavadní vyšetřování ukázalo, že oba muži byli v době pádu v bezvědomí, pravděpodobně důsledkem nárazu do hlavy při propadu letounu v době odlomení křídla.

Na základě toho byla nařízena okamžitá kontrola kritických částí letounu, zvláště pak oblasti uchycení křídel a spoje s pásnicí na únavové vady materiálu. Tuto inspekci provádí technici vizuálně, lupou s šestinásobným zvětšením. Příslušné nařízení EASA okamžitě zakazuje provádění výkrutů, přemetů, souvratů, překrutů, zvratů a letů na zádech. Letadla bez těchto kontrol nejsou způsobilá k letu a při zjištění jakýchkoliv trhlinek či jiných závad musí být letadlo odstaveno.







Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 3,7

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 3 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.

Vyvrtky?Fero 28. 6. 2010 17:28:00Odpovědět
Tyka sa to aj prevadzania vyvrtiek a padov? L23/Vivat?
RE: VyvrtkyAdam Zuska 28. 6. 2010 17:54:00Odpovědět
Všechny zákazy a nařízení, o kterých ve zprávě píšu, reflektují pouze zmíněné direktivy EASA, které se obě týkají pouze letadel L13 a L13A. Zároveň direktiva zneplatňuje kapitolu "akrobacie" v letové příručce, takže pokud se tam mluví (pravděpodobně ano) o vývrtkách a pádech, tak ano, týká. Konkrétně to ale direktiva nezmiňuje.
RE: RE: VyvrtkyFelix 28. 6. 2010 20:53:00Odpovědět
Týká se "jen" L13 a L13A, ne Vivatů nebo L23. Vývrtky/pády/spirály z osnovy výcviku nejsou ohroženy, protože za akro se zde považuje přemet, souvrat, překrut, zvrat, ležaté osmy a let na zádech.

Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 25 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.224.184. xxx
Kdo? Jakej Ota a Karel? Já jsem Pepa a urval se mi knipl!

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 



Související články

Větroně



Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.