AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Spása pro „zdravé“ Blaníky? Nejdříve za čtvrt roku

1. října 2010
Autor: Adam Zuska, 4 příspěvků, celkové hodnocení článku: 3,8
Klíčová slova: | Blaník | Větroně | Plachtařství | Bezpečnost | Rubrika: Krátké zprávy


Výrobce „uzemněných“ Blaníků, společnost Aircraft Industries, vydala včera své vyjádření k problematice obnovení letové způsobilosti kluzáků L13 a L13A.

Stanovisko opět poukazuje na fakt, že mnoho provozovatelů zmíněných větroňů nevede vůbec, nebo vede nekompletní záznamy o jejich provozu. „Tento stav nedává žádnou možnost zhodnotit, jaká část únavové životnosti byla dosavadním provozem vyčerpána a jaká část zůstává k dispozici, což je v rozporu s koncepcí bezpečné únavové životnosti,“ uvádí zpráva.

Vzhledem k tomu, že kontrolní procedury nařízené závazným bulletinem L13/109a nevedou k jistému výsledku, tedy odhalení případných trhlin v konstrukci křídla a jeho uchycení, rozhodl se výrobce pro vývoj a následnou certifikaci vybrané nedestruktivní testovací metody (NDT), která povede k zaručenému odhalení trhlinek.

Kromě toho, že však bude taková kontrola kluzáků časově náročná, musí ji jako vhodné opatření nejprve schválit EASA. Celá operace tak závisí na několika dílčích faktorech. Aircraft Industries očekávají schválení testovací metody počátkem roku 2011.

Přednost v kontrolách dostanou ta letadla, jejichž provozovatelé vedli záznamy o provozu řádně. Ostatní, u nich není dokumentace kompletní, si budou muset počkat minimálně do jara příštího roku.







Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 3,8

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 4 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.

"Upozornění na nepatrnou chybu v textu"Skyfighter 1. 10. 2010 13:11:00Odpovědět
"Stanovisko opět poukazuje na fakt, že mnoho provozovatelů zmíněných letounů nevede vůbec, nebo vede nekompletní záznamy o provozu zmíněných letounů." ...nechci se v tom nějak zbytečně rejpat, ale rád bych upozornil autora článku na fakt, že v případě L13/L13A se nejedná o "letoun" nýbrž o "kluzák". (Když už jsme na leteckém webu, tak ať je ta terminologie přesná) ;-)
RE: Adam Zuska 1. 10. 2010 13:38:00Odpovědět
Autor děkuje za upozornění :)
PlachtařstvíPup 2. 10. 2010 23:08:00Odpovědět
Nevím, jestli je "plachtařství" archaismus nebo naopak novotvar, ale rozhodně to není běžně používaný termín. Osobně bych tak nazval spíš podnik, kde vyrábějí nebo prodávají plachty :-)
RE: PlachtařstvíAdam Zuska 3. 10. 2010 15:08:00Odpovědět
Někdy mě opravdu překvapí, čím vším se lidé zabývají, ale když už jste to nakousl, slovo plachtařství je již poměrně dlouho součástí slovníků a používá se běžně jako výraz spjatý s letectvím, rozhodně se nejedná o neologismus...
http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=plachta%C5%99stv%C3%AD&Hledej=Hledej
Pokud byste měl zájem o hlubší analýzu tohoto problému, dejte mi vědět na adam.zuska@aeroweb.cz, můžeme pohovořit o kráse češtiny :)

Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 13 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.224.184. xxx
Každý pilot začíná s batohem plným štěstí a s prázdným batohem zkušeností. Trik je v tom, naplnit batoh zkušeností dříve, než vyprázdníte batoh se štěstím!
tizanidin copyfarm dburpdosering.site tizanidin qatar

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 





Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.