AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Rozbory ÚZPLN: Zdravý nemocný

27. srpna 2011
Autor: Adam Zuska, 3 příspěvků, celkové hodnocení článku: 3,7
Klíčová slova: | Nehody větroňů | Rozbory leteckých nehod | Rubrika: Letadla

V dnešním rozboru leteckých nehod se ohlédneme za dubnovou událostí nedaleko moravských Jinačovic, kde na polích havaroval L23 Super Blaník.

Pakliže vám titulek dnešního článku něco připomíná, vězte, že se jedná o název Moliérovy komedie. Bohužel, mnoho veselých prvků se do dnešního článku ze stejnojmenného dramatu převzít nedalo. Výsledky vyšetřování nehody L23 u Jinačovic (informovali jsme vás ZDE!) však odhalily možná větší problém, než se na první pohled zdá. Vezměme ale věci pěkně popořadě.

Průběh letu

Kritický let se odehrál 2. dubna letošního roku. Krátce před polednem 44letý pilot větroně přivítal cizí osobu na letišti v Medlánkách a společně se domluvili na odpoledním letu v Super Blaníku. Krátce po čtvrt na čtyři se větroň s pilotem a 33letou pasažérkou odlepil od dráhy 16 v aerovleku za ultralehkým WT9 Dynamicem.

Závěrečná zpráva ÚZPLN dále popisuje události takto: „Pilot vlečného letounu si s pilotem kluzáku po rádiu upřesnili další činnost a pilot kluzáku mu sdělil, že to bude vlek do termiky. Let pokračoval směrem k okraji sídliště Komín a pravou zatáčkou pokračoval ve směru do prostoru golfového hřiště u obce Jinačovice. Svědek uvedl, že let v této fázi probíhal normálně, dosažená výška byla asi 500 m nad terénem.

Od tohoto okamžiku, kdy se letouny nacházely v přímém letu, ve stoupání cca 2,5 m/s, pocítil pilot stáčení vlečeného letounu doleva a doprovázeného klopením přídě směrem dolů. Snažil se korespondencí po rádiu zjistit, co se s pilotem kluzáku děje, ale jeho výzvy byly bez odpovědi. Protože vlečný letoun dosáhl úhlu sklonu přídě asi 45° směrem dolů, rozhodl se pilot vlečného letounu odpojit lano kluzáku. Po tomto úkonu srovnal letoun a kluzák spatřil asi 100 m pod sebou na pravé straně.“

Pilot vlečné se nadále pokoušel o rádiový kontakt s pilotem L23 se snahou navést pilota na plochu pro bezpečné přistání, avšak pilot vůbec na nic nereagoval. Super Blaník udělal ve vzduchu samovolně několik zatáček, blízko nad zemí zavadil křídlem o povrch a v důsledku nárazu do země byl zcela zničen. Pasažérka vyvázla s odřeninami, pilot s těžkými zraněními dolních končetin.

Z následných svědeckých výpovědí pilota větroně a pasažérky vyplynulo, že spolu obě osoby hovořily až do chvíle, kdy pilot „rozhodil rukama a vykřikl a dále nekomunikoval.“ Podle jeho slov se mu udělalo špatně a chtěl se vrátit zpět na letiště. Pilot však upadl do bezvědomí, ze kterého se probral až po nárazu větroně do země.


Foto ÚZPLN

Rozbory

Vyšetřovatelé bez ohledu na svědecké výpovědi prověřili všechny potenciální příčiny letecké nehody a nejasnosti. Zkouškám byla podrobena zejména konstrukce větroně a funkčnost radiostanic na větroni i vlečném ultralightu, vše bez jakýchkoliv závad.

Podle odborného vyjádření vypracovaného k zdravotní způsobilosti pilota pro daný druh létání však byl zjištěn rozdíl mezi skutečným stavem a stavem, který pilot uvedl při vyšetření na obnovu platnosti zdravotní způsobilosti 2. třídy. Byť není možné vzhledem k lékařskému tajemství uvést přesné výsledky lékařského vyšetření pilota, je zřejmé, že tato okolnost byla příčinou pilotova bezvědomí a nemožnosti letadlo řídit. Zpráva také uvádí, že „pilot znal svůj skutečný zdravotní stav, avšak při vyšetření k obnově zdravotní způsobilosti 2. třídy negoval indikované zdravotní potíže.“

Vyšetřovatelé také odhalili, že „pilot nesplňoval podmínky pro ustanovení do funkce velitele kluzáku podle článku 5.3.2, Směrnice pro létání v aeroklubech P1,“ když „za posledních 90 dní uskutečnil na kluzáku typu L13/L23 pouze jeden jednadvacetiminutový přezkušovací let s instruktorem.“

5.3.2. Lety s dalšími osobami na palubě - kluzáky
Do funkce velitele kluzáku s jinými osobami na palubě, může být ustanoven pilot, který nalétal na kluzácích samostatně nejméně 25 hodin, z toho 5 hodin na použitém typu a na použitém typu kluzáku vykonal v posledních 90ti dnech nejméně 3 vzlety a přistání. Samostatná doba v kategorii kluzáky se nezapočítává do kategorie motorové kluzáky a naopak.
Poznámka: Pro tento účel se považují typy L13 a L23 jako jeden typ.


Foto ÚZPLN

Příčiny letecké nehody

ÚZPLN došel na základě vyšetřování k těmto klíčovým závěrům:

  • pilot neměl pro let s další osobou na palubě dostatečnou letovou praxi
  • při vyšetření k obnově zdravotní způsobilosti 2. třídy neuvedl svůj skutečný zdravotní stav, čímž vědomě zpochybnil platnost vydaného osvědčení

Jako příčinu letecké nehody vyšetřovatelé určili „náhlé zhoršení zdravotního stavu pilota kluzáku, které mu zabránilo bezpečně řídit kluzák. Vlek kluzáku musel být z důvodu bezpečnosti letu vlečného letounu nuceně přerušen a kluzák nikým neřízen narazil do země.“

Zároveň vyšetřovatelé přidávají bezpečnostní doporučení: Vzhledem k okolnostem letecké nehody doporučuji, aby Úřad pro civilní letectví zvážil legislativní nebo předpisové změny v povinnosti vyžadovat při vstupním letecko-lékařském vyšetření u 2. třídy zdravotní způsobilosti výpis ze zdravotní dokumentace vyšetřovaných osob, vedené u registrujícího praktického lékaře.“

Je zcela bez debat, že tento případ vyžaduje kromě stručného shrnutí také odborný komentář. Proto jsem poprosil svého kolegu autora a lékaře Davida Melechovského o krátké pojednání nejen na toto téma. Jeho obsah vám na Aerowebu brzy přineseme v dalším článku.





Adam Zuska

Dlouhodobou snahou autora je efektivně skloubit práci a záliby. Aktuálně je novinařina jeho profesí a létání koníčkem, cílem je do budoucna tento stav otočit. Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Univerzitě Karlově, je držitelem licence PPL(A), absolvoval teoretické zkoušky ATPL a v současnosti zastává funkci šéfredaktora Aerowebu. Své nápady a postřehy mu můžete zasílat emailem na adresu adam.zuska@aeroweb.cz.

| Kontakt | Články autora |



Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 3,7

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 3 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.

Co to přinese?Honza 30. 8. 2011 13:27:00Odpovědět
Neumím si představit, co se změní, pokud zamýšlený záměr UCL přejde do reality. I když půjdu ke svému praktickému doktorovi, kam chodím jenom tehdy, když jsem nemocný, tak tam může dojít ke stejné situaci jako u leteckého doktora - zamlčím skutečnost důležitou pro posouzení způsobilosti a vyjde to nastejno jako v tomto případě. Spíš se obávám, že nás budou honit na ULZ při každé periodě prohlídek a to jak víme, je dost opruz.
Co by to spíš mohlo přinést....Karel 30. 8. 2011 19:00:00Odpovědět
je to, že pokud pilot zamlčí některé okolnosti ohledně jeho zdravotního stavu, ale nejen to a potom v důsledku tohoto provede nehodu, incident... tak by pojišťovna měla zaplatit majiteli letadla škodu a tu plně vymáhat po tom pilotovi. No a UCL či LAA odebrat pilotní licenci.
A když nezamlčíIvan 31. 8. 2011 8:35:00Odpovědět
A když nezamlčí chodí na ULZ každé 3 měsíce kvuli prkotině.

Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 10 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.145.117. xxx
Ať již děláte v letadle cokoli, nechte ho letět!
naltrexon dosierung naltrexon implantat naltrexon og campral
tizanidin copyfarm dburpdosering.site tizanidin qatar
fluconazol hexal fluconazol fresenius kabi fluconazol 50 mg dosis

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 





Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.