AFIS zůstane jen na sedmi letištích, jinde bude služba Radio

01.10.2013 3 příspěvky

AFIS zůstane jen na sedmi letištích, jinde bude služba Radio
AFIS zůstane jen na sedmi letištích, jinde bude služba Radio (Zdroj: Aeroweb.cz)

Provozovatelé pouze sedmi českých letišť se rozhodli, že požádají o recertifikaci pro poskytování Letištní a letové informační služby (AFIS). Na ostatních letištích bude zavedena služba poskytování informací v omezeném rozsahu a v souladu s nedávno doplněným Dodatkem S předpisu L11 bude slovo "Info" ve volacím znaku letiště nahrazeno slovem "Radio". Vyplývá to z informací, které Aerowebu poskytl Úřad pro civilní letectví (ÚCL).

Kde služba AFIS zůstane?

Hradec Králové
Kunovice
České Budějovice
Letňany
Mnichovo Hradiště
Olomouc
Plzeň/Líně
Takřka před měsícem uběhla 60denní lhůta, kterou měli provozovatelé letišť na rozhodnutí, zdali budou nadále provozovat službu AFIS v souladu s novou evropskou legislativou či zda se rozhodnou pro "nižší stupeň" poskytování služeb, který české předpisy nově umožňují. Úspěšnou recertifikací AFIS již prošla letiště v Hradci Králové a v Kunovicích, stejný proces čeká také aerodromy v Českých Budějovicích, Letňanech, Mnichově Hradišti, Olomouci a v Plzni/Líních. Provozovatelé dalších 75 letišť prozatím budou poskytovat službu Radio.

Otazník podle ÚCL stále ještě visí nad plochami ve Vlašimi, Ústí nad Labem, Přerově a v Žatci/Macerce, které z různých důvodů dnes žádného provozovatele nemají. "Je předpoklad, že nový provozovatel s žádostí o povolení provozování letiště upřesní i způsob poskytování služeb na daném letišti," vysvětlil Aerowebu mluvčí ÚCL Petr Navrátil.

Konečná rozhodnutí o přechodu letišť na poskytování služby Radio ÚCL v současné době rozesílá a faktickou změnu volacích znaků tak lze očekávat již velmi brzy. Završení recertifikací služeb AFIS očekává úřad na přelomu prosince a ledna příštího roku. Provozovatelé však pochopitelně budou mít možnost o změnu druhu provozované služby kdykoliv požádat, pokud splní příslušné podmínky.

Nové rozdělení služeb na neřízených letištích vyplývá z požadavků evropské legislativy na služby řízení letového provozu. ÚCL na základě rozhovorů s provozovateli tuzemských letišť inicioval vznik nové služby poskytování informací známému provozu, která do služeb ŘLP - na rozdíl od služby AFIS - oficiálně nepatří, a nevztahují se na ní tudíž rozsáhlé administrativní, ekonomické a personální požadavky, které by česká letiště nedokázala ve většině případů splnit. Praktické rozdíly, které by omezovaly například provozování leteckých prací či poskytování výcviků na daných letištích, však mezi službami v podstatě nejsou. Více jsme se tomuto tématu věnovali v článku ZDE!

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

AFIS & Radio

01.10.2013 v 14:38 Tomáš

Na letištích, kde poskytují službu AFIS lze provádět VFR night přistání, noční výcviky a letiště je schváleno pro VFR night provoz. Půjde to i na letištích se statusem Radio. Pokud ne, tak je škoda světel třeba v Roudnici, v Mostě, v Kolíně... Pokud by někdo měl o tomto ibfo, budu rád za odpověď. Např. LKMH bude mít službu AFIS, ale v noci tam nepřistanete, nejsou světla. A ta teď v tomto ročním období, kdy se dá ještě létat, ale už je brzy tma, jsou trochu důležitá :-)

Odpovědět

plebiscit

01.10.2013 v 19:56 Martin

Rozhodnutí prakticky všech Ak o ukončení poskytování služby AFIS můžeme take považovat jako nesouhlas leteckého lidu v ČR s nesmyslným požadavkem EU . Taktéž je to další důkaz že zvýšením legislativních požadavků nemusí nutně dojít ke zvýšení kvality . M.

Odpovědět

RE: AFIS & Radio

09.10.2013 v 18:45 Jiří

a další nejastnost,Výsadky,v předpisech je L2 Doplněk N, 2.2.3....musí být poskytována nejméně služba AFIS...a doplněk P 1.3 létání v oblačnosti ....při obousměrném R.S s AFIS a nakonec L 11 Dodatek S 1.1.5...AFIS..veřejné vystoupení a letecká soutěž,,,znamená to konec výsadků a veřejných vystoupení?Dodatek S to jaksi neřeší.

Odpovědět

Přidat komentář