Letadla bez klasického kokpitu? Airbus usiluje o nový patent

15.07.2014 12 příspěvků

Letadla bez klasického kokpitu? Airbus usiluje o nový patent
Letadla bez klasického kokpitu? Airbus usiluje o nový patent (Zdroj: Aeroweb.cz)

Představte si, že se chystáte na dovolenou, blížíte se k odletové bráně a najednou vidíte své letadlo. Na místě, kde byste čekali okna kokpitu, ovšem vůbec nic není. Celou příď stroje pokrývá jen jednolitý kus plechu. Nesmysl, budoucnost nebo sci-fi? Přesněji řečeno představa, se kterou se evropský výrobce letadel Airbus obrátil na americký patentový úřad.

Celý "vynález" se oficiálně jmenuje Letadlo s kokpitem zahrnujícím výhledovou plochu pro pilotování, která je alespoň z části virtuální. Pod vcelku nevinným názvem, který svým způsobem popisuje třeba i běžně používané syntetické head-up displeje, se ovšem skrývá myšlenka vyobrazená v dokumentaci téměř jako můstek slavné Enterprise ze Star Treku. Uplatnění má ovšem najít v běžných dopravních letadlech.

Jádrem patentové žádosti je představa kokpitu, který má namísto oken obrazovky. Pilot tak sice vidí, kam letí, ale obraz mu zprostředkovávají kamery umístěné na trupu, případně syntetizátory obrazu či holografické laserové projektory. Hlavním důvodem pro takové řešení ovšem není jen snaha odstranit z nosu letadla okna coby strukturálně nejslabší části. Mnohem důležitější má být možnost umístění takového kokpitu úplně mimo čelní část trupu. Airbus by podle návrhu umístil piloty například do zavazadlového prostoru či ke kýlu směrovky.

"Z hlediska aerodynamiky by příď letadla měla mít ideálně tvar lomeného oblouku. Umístění radaru, podvozku a zejména kokpitu v přídi však vyžaduje značně komplexnější konstrukci s řadou zakřivení. Kokpit dnes navíc vyžaduje narušení povrchu letadla poměrně hmotnou prosklenou částí," upozorňuje Airbus ve své žádosti. Odstranění kokpitu z přídě by tak podle výrobce letoun odlehčilo a "aerodynamicky vyčistilo", snížilo náklady na jeho výrobu a údržbu, zvětšilo prostor kabiny pro cestující, a tím vším zlepšilo efektivitu jeho provozu.

Ačkoliv název patentu předesílá, že zdaleka nemusí jít o úplné nahrazení klasického kokpitu s okny, návrh se o žádných hybridních řešeních příliš nezmiňuje. Celková závislost takového kokpitu na elektronických technologiích tak samozřejmě otevírá zejména otázku, kam se budou piloti dívat, až "vypadne proud". Zdali Airbus nejen toto zodpoví a dotáhne svou myšlenku až k realizici, ukáže budoucnost.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

hmm...

15.07.2014 v 13:29 Petr

Tak to tam asi budou mít ty nové úžasné ohebné displaye. Třeba tam zachovají i nějaký průzor a když vypadne proud, tak ty displaye prostě srolují a budou se opět dívat oknem. Zní to jako pěkná šílenost. Ach jo.. kam to spěje. :/

Odpovědět

a co vzdáleně?

15.07.2014 v 13:35 Petr

Navíc.. teď piloty "uklidí" se zahlými displayi do zavazadlového prostoru, příště budou piloti na zemi a ovládat bezdrátově a pak už piloty potřeba nebude vůbec, protože letadla bude řídit umělá inteligence. :D Pokrok nezastavíš.

Odpovědět

výpadek systémů

15.07.2014 v 13:46 Honza

Dotaz: Jak velký význam má řešit pro navrhovaný koncept výpadek proudu u letadla typu fly-by-wire? Možná je pro takové totální selhání lepší, když ty displeje vypadnou :) Ale vážně, chápu to správně, že fly-by-wire éro nemá alternativu pro ovládání řídících ploch tj. má systémy, které prostě nikdy nesmí vypadnout? Pokud ano, tak přidat tam pár kamer je už asi poměrně bezbolestná záležitost a pěkný nápad. Už proto, že z velkého éra stejně skoro vidět není ...

Odpovědět

kokpit

15.07.2014 v 14:13 Tomáš

trochu to odlehčím : co takhle umístit piloty do úplně zadní řady sedadel pro cestující ? Toalety a bufet budou mít hned za sebou, včetně východu a potom během letu můžou dohlížet na cestující sedící před nimi, popř. je ještě obsluhovat, stejně nemají co na práci, jak by řekl šéf Ryanairu. A věřím, že on by to dotáhl k dokonalosti tím, že piloti by si museli svoje sedadla ještě zaplatit :-) A ven by se mohli dívat postranními okny a v opěradlech sedaček před nimi by měli displeje. Je fakt, že by potřebovali trochu víc místa na nohy a pedály k směrovému kormidlu...

Odpovědět

kokpit

15.07.2014 v 16:34 Lubor

Pan Petr Možný v diskusi pod článkem o MPL prohlásil: "...neplačte a neděste se.. .... Budoucnost patří robotům ". Když tak koukám na ten návrh, tak si říkám, jestli ten chlap nakonec nemá pravdu. Možná to tam všechno i spěje. ŘLP přejde na datovou komunikaci namísto hlasové. To pak nakonec opravdu ti piloti budou obsluhovat cestující a jen v okamžiku nepředvídatelné události usednou do virtuálního kokpitu, ze kterého to budou zachraňovat. Tak jsem nějak víc rád, že dokážu normální éro uřídit rukama.

Odpovědět

Plná automatizace

15.07.2014 v 19:03 Roman

To je přece jasně naznačeno kam se dnešní letadla vyvíjejí. Jak jsem už psal, nebudou piloti, ale bude 3 letý učební obor s maturitou operátor dopravního letadla. Plat operátora tak 25 tisíc měsíčně po zapracování, montérky, lepší a stabilnější společnosti budou dávat k platu stravenky. Bude lítat jeden operátor a letadlo bude komunikovat se systémem řídícího stanoviště samo. Operátor bude dozírat na činnost systému a v případě problémů bude volit jednu z 5 navržených alternativ. Operátor nemusí ven vidět vůbec. To není legrace, to je budoucnost.

Odpovědět

RE: kokpit

15.07.2014 v 19:26 Radim

A jak Vam to jde s logaritmickym pravitkem, pane? Pouzivate, zvladate? Nebo davate prednost osvedcenemu kulickovemu scotu? Pouzivate moderni desitkovou soustavu nebo neco vic provereneho vekem? A co auto? 1000 MB nebo radeji klasicky konsky povoz, kde se nema co porouchat? A pokud mohu poradit, lecit se je lepsi u baby bylinkarky - v nemocnici nejaka mlada laborantka prohodi vysledky a jeste Vas zabijou. :-) Zkusme brat ten pokrok trochu s nadhledem, nikdy to nebude jako driv. :-)))

Odpovědět

Neberu !!!

15.07.2014 v 20:19 Eckart

Sám nechci s nadhledem věci bráti co nelíbí se mi. Stejně k světu co mu stále méně rozumím a neustále vzdaluje se mi, vstřícný nejsem. Postupně přijdeme o vše! :-(((

Odpovědět

(ne)smysl?

15.07.2014 v 22:07 frog

Po precteni poslednich prispevku (MPL atd..)mam smisene pocity.Muzeme jen doufat,ze se tento uhel pohledu a uvazovani o letani pouze v minimalni mire prenese do segmentu GA.Aby se postupem casu nestalo,ze rekreacni pilot bude povazovan za nebezpecneho sobe i okoli,a tak bude radeji zavren do neceho pripominajiciho letadlo a po stisknuti tlacitka bude ,,eroplanem' vyvezen po predem zadane trati..a nebo budeme v teple domova jen resit vykon grafickych karet na svych PC??Pokud se toto skutecne stane realitou,letani ztrati sve kouzlo a smysl :(

Odpovědět

Negativní selekce

16.07.2014 v 7:34 Roman

Tohle psal Erwin Schrodinger už někdy v roce 1944: ... současná rostoucí mechanizace a "stupidizace" většiny výrobních procesů s sebou nese vážné nebezpečí všeobecné degenerace našeho orgánu inteligence. Čím více se stírá rozdíl mezi životními šancemi zručného a neschopného pracovníka omezováním řemeslné práce a vzrůstem jednotvárné, nudné práce na montážní lince, tím zbytečnější začíná být dobrý mozek, obratné ruce a bystré oči. Ve skutečnosti bude neinteligentní člověk, který zcela přirozeně považuje za snazší podřídit se nudné nádeničině, ve výhodě a asi dospěje k závěru, že je snazší mít se dobře, pohodlně se usadit a plodit potomky. Takto může snadno dojít, pokud jde o talenty a vlohy, až k negativní selekci.

Odpovědět

re: Negativni selekce

16.07.2014 v 9:35 Lubor

tak pod tohle bych se klidně podepsal. Bohužel již dnes: kolik lidí raději sahne po hotovém (byť nekvalitním), než aby se něco naučili a udělali si to sami? Štve mne ten trend "nějak to ošulit a vokecat" - hlavně rychle. Pro Radima: logáro mi nedělá problém, a vím, jak se s ním dělá i když 1/3 pracovního dne počítám spíše ve dvojkové resp. 16-kové soustavě. Ne nikdy to nebude jako dřív - to je bez debat - např. systémy pro vidění v mlze se již pomalu dostávají na paluby - v tom vidím pozitivní posun. Avšak sebrat pilotovi možnost přirozených vizuálních referencí - to je změna velmi zásadní. Patrně, je tu snaha eliminovat ten nejvíce chybující element, tj. člověka, ale "maníka co sedí někde ve škatuli" a v podstatě neví, jestli je v simulátoru nebo ve skutečném letadle (zde se výcvik na SIM ještě více přiblíží realitě), již snad nelze ani nazývat letcem. Pokud jde o mne tak já osobně mám nejraději létání, kde jsi 100% odkázán na své smysly, znalosti a zkušenosti s vědomím, že přijímám odpovědnost za to, že pokud něco zanedbám - tvrdě zaplatím.

Odpovědět

MPL + tenhle výmysl

16.07.2014 v 10:10 Petr

Tady je můj názor na obě v podstatě, podle mě dost, související problematiky. Vyjádřím to asi takhle. Většina opravdových řidičů srdcařů by ráda řídila Porsche nebo vůbec nějaký sporťák a podobně . Při řízení AUTOBUSU by jim asi moc srdce nebušilo. No a tak podle mě většina opravdových letců bude chtít řídit LETADLO a nikoliv AERO-BUS. Vůbec nic nemám proti tomu aby to v dopravním letectví fungovalo tak jak se to vyvíjí. Ať lítaj dopraváky samy, jen za dozoru IT operátorů. Ale pro mě dopravní lítání nikdy nebyl vrchol letecké kariéry. Vždy to pro mě byl jen obyčejný skoro kloubový letobus pro lifrování cesťáků sem a tam. Strojvůdce na dráze je to samý. A na rovinu za sebe říkám vždy jsem chtěl být letcem a proto mě cesta do kokpitu létajícího autobusu neláká. I za cenu toho, že bych létal za směšné peníze s poštou v Pilatusu v Guatemale nebo jenom pro radost a měl jiný zdroj příjmů . Ale vždycky budu chtít řídit letadlo s kniplem který bude poslouchat mě a budu to já kdo bude dodržovat zákonitost aerodinamiky a mechaniky letu. Chci éro cítit a ne být pouhý divák s dálkovým ovladačem nebo klávesnicí. Tyhle výmysly nové doby jsou pro lidi, které zajímá IT a letecká simulace případně pokročilá elektronika ale letec nelítá kvůli systémům a sofistikovaným postupům. Letec lítá pro létání, pro svištění vzduchu a cítění přetížení a pro pilotáž prováděnou vlastní vůlí a mozkem a ne pro provádění automatických úkonů bez použití vlastního rozumu. Holt asi letci jsou už vymírající rasa a mnozí je mají za zpátečnické duše ale ono je to také trochu o stavovské cti. Nicméně změnit to nejde. A proto dělat řidiče létajícího autobusu, to fakt ne.

Odpovědět

Přidat komentář