Dny Ospreye a těch dalších

25.09.2014

Řada novinek, zástupy spokojených diváků, ale především hybrid mezi letounem a vrtulníkem. Tak by se dal velmi stručně shrnout uplynulý víkend na mošnovském letišti.

Dny Ospreye a těch dalších
Dny Ospreye a těch dalších (Zdroj: Aeroweb.cz)

Je libo VTOL či STOL?

Konvertoplán Osprey, stroj kombinující klady turbovrtulového letounu spolu s vrtulníkem, byl jednoznačně největším tahákem Dnů NATO v Ostravě a Dnů Vzdušných sil Armády České republiky 2014. Stroj je velice specifického vzhledu, dle nastavení motorů s obřími vrtulemi na konci křídla vám může připomínat oba výše zmíněné stroje. Dle své aktuální konfigurace má charakter standardního turbovrtulového letounu, nebo z něj může být jakýsi vrtulník kategorie VTOL (Vertical Take-Off and Landing). CV-22B přítomný v Ostravě byl ve verzi vyvinuté pro speciální síly a je součástí 7. perutě 352. skupiny speciálních operací amerického letectva se základnou Královského letectva Mildenhall v Anglii.

CV-22B byl novinkou nejen pro Českou republiku, ale i pro celou střední Evropu. Možnost vidět jej na vlastní oči totiž měli zatím jen na aerosalonech ve Francii a Velké Británii. Pro Osprey a Dny NATO je to tak jedno z mnoha prvenství. Dnů se americká posádka bohužel nemohla kvůli operačním povinnostem zúčastnit celých, stroj tak mohli diváci obdivovat jen v sobotu. To byl konvertoplán k vidění na statické ukázce po celý den, dokonce s možností nahlédnout do jeho útrob. K večeru však musel stroj odletět, své unikátní schopnosti tak divákům ukázal kolmým vzletem, přeměnou na letoun a opětovným svislým přistáním.

Diváci měli následně možnost vidět i vzlet ve formě letounu, to když se Osprey již s plnou posádkou na palubě s Ostravou loučil. Faktem je, že stroj nestartuje v tomto režimu s plně sklopenými vrtulemi, nýbrž s osou vrtule ve zhruba sedmdesátistupňovém úhlu vůči zemi. A díky tomu získává zase charakteristiku STOL (Short Take-Off and Landing). Šlo sice o ukázku krátkou, přesto si získal tento nevšední návštěvník obrovskou přízeň všech přítomných diváků.

Víkend plný premiér

Ten, kdo do na letiště Leoše Janáčka přijel, se mohl těšit pochopitelně nejen z jedinečného amerického stroje. Pořadatelé naplánovali i mnoho dalších neméně zajímavých představení, z nichž velká část nesla, stejně jako u Ospreye, přízvisko „první“, či „jedinečný“. Jednou takovou událostí byl společný průlet posledních tří stíhacích generací firmy Saab - letouny Draken, Viggen a Gripen. Jejich společné představení formou několika průletů měli zatím možnost vidět jen ve Švédsku, odkud stroje pochází. Pro české diváky nezvyklým letounem byl i finský stroj F-18C. Ten své ohromné výkony demonstroval, když z minimální rychlosti pilot ještě plně dotáhnul a stroj s pomocí plné forsáže dokázal téměř z pádu přejít do rychlého kolmého stoupání.

Největší účastí ze zahraničních zemí poctily Ostravu Vzdušné síly Polské republiky. Vůbec poprvé měla tato akce svou partnerskou zemi a tou se stal právě náš severní soused, který se též významně podílel na organizaci. Polsko tudíž mělo svou vlastní část letištní plochy, na němž bylo zastoupeno jak letouny F-16, tak i stroji MiG-29 vyměněných naší armádou roku 1995 za vrtulníky W-3 Sokol, jež byly na letišti také k vidění. Přes velkou účast polských strojů se měl ve vzduchu ukázat jen jeden - MiG-29. Ten ale kvůli technickým problémům nakonec viděli diváci jen v neděli.

Standardně hojně zastoupeno bylo i transportní letectvo ze všech koutů Evropy. Se stroji CASA, Spartan či Herkules se ve statické ukázce představily i země jako Rumunsko, Lotyšsko, nebo Belgie.

Falcon vs. Falcon vs. Falcon

Nepřehlédnutelným typem Dnů NATO 2014 byl letoun F-16 Fighting Falcon, který se ukázal ve vzduchu celkem třikrát a kromě toho byly další dva letouny k vidění na zemi. Všechny letové ukázky byly opravdu vyčerpávající. Demo piloti Řecka, Nizozemska a Dánska se předháněly v tom, kdo si vyslouží od diváků větší potlesk. Toto neoficiální klání nakonec ovládl v pravdě „božský“ team Zeus při vystoupení kompletně doprovázený českým komentářem od rodilého Řeka, který se nakonec nezapomněl „omlufít sa sfou chapou šeštinu“.

Na nebi pochopitelně nemohly chybět stroje domácího letectva. Vůbec nejzajímavější byl hned úvodní zahajovací průlet, jehož se spolu se čtveřicí bojových letounů ALCA a Gripen zúčastnil i armádní dopravní speciál, Airbus A319J z kbelské 241. dopravní letky, který celou skupinu vedl. Vojenská technika všeho druhu se představila i na zemi. Mezi ty zajímavější kusy patřil například polský tank Leopard 2 německé výroby. Celé dny jako obvykle otevírala salva ze dvou houfnic Dana, které několika výstřely rozproudily krev opravdu v každém z diváků.

A že jich také přišlo! Za celý víkend se na Dny NATO v Ostravě přišlo podívat celkem 225 tisíc lidí, čímž byl vyrovnán rekord v návštěvnosti z minulých let. Větší účast byla, pravděpodobně i kvůli konvertoplánu, v sobotu, kdy letiště navštívilo 140 tisíc lidí.

Vlajek zúčastněných zemí nakonec nad Mošnovem vlálo 16. A v jejich těsném sousedství se vinul ve větru pochopitelně i emblém Severoatlantické aliance - vždyť o tu tady vlastně šlo především.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář