NTSB vydal předběžnou zprávu ke střetu Cessny a armádní F-16

31.07.2015 1 příspěvek

NTSB vydal předběžnou zprávu ke střetu Cessny a armádní F-16
NTSB vydal předběžnou zprávu ke střetu Cessny a armádní F-16 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Zkraje června jsme vás informovali o srážce Cessny 150M a stíhacího letounu Lockheed-Martin F-16CM nad americkou Jižní Karolínou. Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) k nehodě vydal předběžnou zprávu, ve které popisuje okolnosti srážky, která stála život obou osob na palubě civilního letadla. 

NTSB zpráva ERA15FA259A nabízí stručný popis události. Posádka Cessny stoupala po vzletu tři minuty před jedenáctou hodinou dopoledne místního času z Berkeley County Airport (MKS) z dráhy 23 bez letového plánu. Armádní F-16 se za IFR vracel na Charleston Air Base (CHS) a udržoval kontakt s tamním řídícím, kde chtěl provádět cvičná přístrojová přiblížení. Řídící CHS na radaru zpozoroval stoupající letadlo na odletovém konci dráhy 23 letiště MKS, F-16 se nacházel severně od něj a klesal do výšky šestnácti set stop kurzem 260°.


Motor stíhacího F-16 po srážce s Cessnou / Foto cnn.com

Pilota o civilním provozu informoval, jelikož ten neměl cessnu v dohledu, nechal stroj točit do kurzu 180°. V 11:00:49 hodin byla horizontální vzdálenost obou letadel přibližně devět set metrů. Odpovídač Cessny udával výšku čtrnáct set stop, pilot však řídícího CHS nekontaktoval, což ani nebylo jeho povinností. Odpovídač F-16 vysílal výšku patnáct set stop. O tři sekundy později informoval řídící pilota F-16 o Cessně letící pod ním, ačkoli v dané chvíli neměl „aktuální“ informaci o výšce civilního letadla. O třicet sekund později vyslal pilot armádního letounu nouzovou zprávu. Po dalších třech minutách se F-16 ztratil z obrazovky radaru.

Části Cessny a F-16 se rozprostíraly na vzdálenosti přibližně čtyř set metrů. Spodní kryt motoru armádního letounu nalezli vyšetřovatelé poblíž zadní části trupu civilního letadla. Armádní pilot po kolizi zprvu klesal, následně se však katapultoval a nehodu přežil bez zranění.  

Letouny se tak střetly okolo jedenácté hodiny dopoledne nad veřejným neřízeným letištěm Berkeley County. Není ovšem zřejmé kdo nebo co zapříčinilo střet obou strojů, pouze to, že v době, kdy se letadla míjela, neměl letový řídící přesnou informaci o výšce Cessny ani neudržoval hlasovou komunikaci s její posádkou.

Celou předběžnou zprávu si můžete přečíst na stránkách NTSB.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

smůla

31.07.2015 v 19:34 Tomas

Mapka vzdušných prostorů obou letišť je zde: http://www.pprune.org/rumours-news/564193-f-16-cessna-midair-south-carolina-usa-3.html Čili prostor třídy G, oba piloti byli zodpovědní za vyhledávání a vyhnutí se provozu. Bohužel se opět ukázalo, že v praxi je toto pravidlo obtížně aplikovatelné. Zvlášť, pokud je letadlo relativně malé a přitom rychlé jako F16.

Odpovědět

Přidat komentář