Ke zkáze Spaceship Two vedlo lidské selhání, domnívá se NTSB

29.07.2015

Ke zkáze Spaceship Two vedlo lidské selhání, domnívá se NTSB
Ke zkáze Spaceship Two vedlo lidské selhání, domnívá se NTSB (Zdroj: Aeroweb.cz)

V listopadu loňského roku jsme psali o nehodách na poli komerčních letů do vesmíru. Krátce předtím zasáhla vizionářskou společnost Virgin Galactic (VG) tragédie v podobě ztráty letounu Spaceship Two, z jehož kokpitu se osvobodil pilot Peter Siebold, kopilot Michael Alsbury však takové štěstí neměl. Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) nyní vydal k nehodě závěrečnou zprávu. 

Letoun Spaceship Two, který pro VG vyrábí společnost Scaled Composites, se třicátého prvního října v průběhu letu rozlomil a následně explodoval. Z videozáznamů však nebylo patrné, proč se tak stalo. Celou událost nyní popisuje zpráva amerického úřadu.


„Feather system" sloužící ke zpomalení při vstupu do atmosféry / Foto Virgin Galactic

Jen pár vteřin po odpojení Spaceship Two od White Knight Two, který jej vynesl do výšky čtrnácti tisíc metrů nad mořem, posádka vesmírné lodě spustila raketové motory a zahájila stoupání. Kopilot však omylem odemknul tzv. feather system, systém ocasní části letounu, která se po odemknutí při sestupu stroje do zemské atmosféry následkem odporu vzduchu vyklopí až o šedesát stupňů. Jelikož jej aktivoval ve špatné fázi letu, feather system se automaticky vychýlil již v průběhu stoupání, což vedlo k okamžitému přetažení stroje a jeho rozlomení. 

Za viníka nehody úřad označil nedostatečné zabezpečení kokpitu Spaceship Two vůči pochybení posádky s tragickými následky a chybu kopilota, který předčasně aktivoval sestupovou fázi letounu. 

Zpráva dále poukazuje na to, že kopilot Michael Alsbury nepostupoval podle papírových checklistů, pracoval pod časovým tlakem, působícím přetížením a pod vlivem vibrací stroje. NTSB výrobci Scaled Composites vytýká, že nedokonale seznámila posádku s rizikem předčasného odemknutí systému ocasních ploch, zejména při přechodu mezi podzvukovým a nadzvukovým letem. S osudnou posádkou to probírala naposledy tři roky před nehodou.

Je vlastně zázrakem, že se pilotovi Peteru Sieboldovi podařilo přežít. Posádka Spaceship Two nemá možnost se z kokpitu katapultovat, třiačtyřicetiletého Siebolda tak stroj spíše vymrštil z kabiny. Díky padáku, který mají piloti stále na sobě, nehodu se středně těžkým poraněním přežil. Druhý pilot zůstal v kabině uvězněn.

Šetření NTSB společnosti Virgin Galactic dále vytýká neefektivní postupy záchranných prací a nedostatečný parašutistický výcvik posádek. Federální úřad pro letectví (FAA) plánuje na základě nehody vytvořit databázi obsahující bezpečnostní informace a doporučení týkající se komerčních letů do vesmíru.

„Komerční lety do vesmíru jsou novou disciplínou skýtající řadu neznámých nebezpečí,“ nechal se slyšet předseda NTSB Christopher A. Hart. „V takovém prostředí je proto potřeba okolo známých nebezpečí důsledně stanovit bezpečnostní opatření a pokud možno je v praxi aplikovat.“

Celou zprávu NTSB si můžete přečíst zde.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář