Vytažený zvrat; poslední obrat Hawker Hunter na jihoanglické AirShow

23.08.2015 7 příspěvků

Vytažený zvrat; poslední obrat Hawker Hunter na jihoanglické AirShow
Vytažený zvrat; poslední obrat Hawker Hunter na jihoanglické AirShow (Zdroj: Aeroweb.cz)

Tragickou nehodou skončilo vystoupení bojového letounu Hawker Hunter T.7 na sobotní Shoreham AirShow na jihu Anglie. Pilot dvoumístné verze historického letounu nevybral akrobatický prvek a havaroval na dálnici A27 přibližně jeden kilometr od letiště. Až jedenáct lidí nehodu nepřežilo, podle slov člena sussexského policejního sboru Jane Derricka může nedělní prohledávání trosek ještě navýšit počet obětí. Pilot byl v kritickém stavu převezen do nemocnice. O nehodě informoval portál bbc.com

 
Videozáznam nehody Hawker Hunter pořízený návštěvníkem Shoreham AirShow

Pilot právě úváděl své vystoupení efektním číslem, při konečném klesání však nedokázal stroj včas srovnat. Ohnivá koule, ve kterou se po nárazu do dálnice proměnil, zasáhla projíždějící automobily a pohltila sedm lidských životů, dalších patnáct lidí utrpělo zranění, čtyři z nichž byli převezeni do nemocnice. Z blízkého letiště nehodu s hrůzou sledovali účastníci letecké show.

„Čekali jsme, že začne opět stoupat, ale nezačal – zdálo se, jakoby se rozpadl na dvě části,“ komentuje poslední okamžiky britského bojového letounu z padesátých let Ailish Southall, která právě projížděla po A27.

Mluvčí sussexské policie oznámil, že pohotovostní jednotky vyhlásily stav nouze krátce před půl druhou hodinou odpoledne, na místo brzy nato dorazily záchranářské vrtulníky. Z dálnice se linul hustý černý dým, požár však nepředstavoval větší nebezpečí.


Pochybení v poslední fázi, v bodu D pilot ztratil kontrolu nad strojem / Foto rc-airplane-world.com

Očitý svědek z místa nehody uvedl, že „letoun neměl dostatečnou rychlost, aby manévr dokončil.“ Podle videozáznamu však člověku vyvstane na mysl druhý extrém, který pilota British Airways při vybírání manévru mohl postihnout; a sice přílišná rychlost. Při uzavírání smyčky tak mohla odstředivá síla a tíha překonat vztlakovou sílu na křídlech letounu, což by zapříčinilo nekontrolovatelný náraz do země. 

Na skutečné závěry nehody si však budeme muset počkat. Členové britské Kanceláře pro vyšetřování leteckých nehod (AAIB) již začali s ohledáváním místa tragédie. Provoz na dálnici je přerušen a s jeho obnovením policisté počítají na pondělní ráno.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

vytažený zvrat

24.08.2015 v 18:56 RadkaII

je ztrátová figura i u silných strojů. To by měl vědět každý akrobat a předváděcí pilot a počítat s tím. Mám stále v čerstvé pamětí případ L29 v LZPP, kde pilot unikl jen o vlásek stejnému konci.

Odpovědět

Klapky

25.08.2015 v 9:35 Radek

Mohou zkusenejsi vysvetlit /pominu-li techn zavadu/ pouziti klapek pri pretoceni na zada v horni casti? Na videu jsou vytazene klapky dobre patrne.

Odpovědět

prudnice

25.08.2015 v 20:23 igi

z videa vidno v poslednej faze (pozicia D podla obrazku) ze stroj sa kyval zo strany na stranu. Mne to pride akoby sa zacali trhat prudnice. Tym padom chybalo zopar metrov vysky :(

Odpovědět

RE: Klapky

25.08.2015 v 21:52 Neville Duke

Klapky 23° jsou při akrobacii pod 0,9M u Huntera běžné

Odpovědět

RE: prudnice

26.08.2015 v 12:22 RadkaII

o to právě jde - u země si pilot uvědomí, že mu chybí výška, přitáhne a tím se mu stroj na velké rychlosti ( cestou dolů rychlost může jen nabrat, nikoliv ztratit)utrhne - je to klasický pád na velké rychlosti. Aby k tomu nedošlo, je třeba dolní oblouk vybírat s citem, plynule - pro tento postup už ale obvykle není dostatečná výška. Vytažený zvrat je velmi hezká figura, ale jak říkám, je ztrátová - tím je myšlena výška, nikoliv život pilota :-))

Odpovědět

RE: RE: prudnice

26.08.2015 v 13:48 igi

no ano, utrhutie prudnic uz bolo zrejme nasledok, nie pricina. Otazka je, preco stroj nemal dostatocnu vysku - ci islo o poruchu alebo chybne nastavenie vyskomera, alebo ci pilot proste nezvladol ten manever.

Odpovědět

Vytažený zvrat

27.08.2015 v 1:57 jára

Ahoj Radko :D, Kdyztak mne oprav prosim. Zkusim vysvetlit ten vytazeny zvrat. Z vodorovneho letu se postavi 45 st. linka. pote se v polovicce te linky letoun pulvykrutem pretoci na zada a pokracuje se az na konec linky. Nahore (podle vyvazeni) vetsinou staci pustit knipl a letadlo udela za vztlakem prvni cast oblouku. Skoro balisticky a na male rychlosti, kde motor hodne pridava energii. Pak je potreba vice a vice pritahovat podle rychlosti, pohlidat gecka a vodorovne vyletet. Obvyklou chybou byva ze se linka udela strmější. V ten moment dojde stroji rychleji energie a v podstate trochu padne nahore pres zada. Nez ziska rychlost pro pritazeni, ubehne mnoho drahocennych vyskovych metru. Silne stroje (Z-50LS a vic) jsou schopny trvale stoupat na tech 45 stupnich. Proto si myslim ze vytazeny zvrat nemusi nutne znamenat ztratu vysky. Jen je ji potřeba nastoupat v te prvni části. Fintou je že když neni vyska, dela se vytazeny zvrat placatější :D Nicmene provedeni musi byt precizni. To co popisuji se tyka akrobatickych vrtulovych stroju, s trubkou zkusenost nemam. Kdyztak si to zkuste na nějakém akrobatickém stroji s akrobatem - instruktorem.

Odpovědět

Přidat komentář