Jak na získání průkazu PPL – soukromého pilota letounů

13.10.2006

Mnoho budoucích pilotů zajímají především požadavky na zahájení pilotního výcviku a jeho finanční náročnost. Podle mé zkušenosti je nejlépe začít výcvik hned z jara, jelikož pravděpodobně skončíte až na podzim. Letní prázdniny vám tedy bohužel stačit nebudou.

Jak na získání průkazu PPL – soukromého pilota letounů
Jak na získání průkazu PPL – soukromého pilota letounů (Zdroj: Aeroweb.cz)

Důvody bývají různé. Nejčastěji vše zkazí počasí nebo absence letadla kvůli různým prohlídkám a revizím. Další časové prodlevy můžete způsobit vy nebo instruktor, ale s ním se to dá vždy nějak zmáknout :-).

Z časových a tím i z finančních důvodů bývá nejvhodnější, když výcvik plyne pokud možno bez přerušení v pěkných letních měsících.

Prvním kritériem pro zahájení kurzu je dovršení alespoň 16-ti let v roce, ve kterém hodláte začít létat. S tím, že samostatné lety můžete provádět po dovršení tohoto věku a průkaz vám na ÚCL vydají nejdříve až v 17-ti letech.

Pokud se tedy rozhodnete stát pilotem a máte splněny základní předpoklady, je na řadě výběr školy a tím i ceny.

Jsou v zásadě dvě možnosti. Stát se členem nějakého aeroklubu, který umožňuje motorový výcvik pro získání PPL průkazu. Tady je velká šance najít si spoustu přátel a dozvědět se mnoho zajímavých informací i z jiného odvětví létání například při večerní nebo po-letové sešlosti.

Nebo druhá možnost, zahájit výcvik u některé komerční společnosti. Zde dostanete nejvyšší komfort služeb s potřebným množstvím informací pro budoucí letecký život. Výhoda je v úspoře času, kdy si domluvíte letadlo a instruktora. V požadovanou dobu začnete a taky skončíte, dál se už o nic nestaráte. Nevýhoda ovšem je v podstatně vyšší ceně, ale nic z toho není pravidlem a najdou se i výjimky. Důležité je se porozhlédnou po okolních letištích, typech letadel, na kterých se létá a skloubit co nejvíce vaší představu o výcviku s tou jejich.

Já osobně nevím o škole, kde by výcvik soukromého pilota PPL byl levnější než 100 000,-.

Můžete se podívat při na Aerowebu na přehled cen za pilotní výcvik. Často se létá na letadlech typu Cessna 150 nebo 152 (viz katalog letadel na Aerowebu). Jejich cena za hodinu letu se pohybuje od cca 3000,- do 6000,- Kč s DPH. (Tady je kompletní přehled cen výcviku na jednomotorových sportovních letadlech na Aerowebu - ). Dalším typem může být Zlín Z-142 (viz katalog letadel na Aerowebu ), který je náročnější na pilotáž a bývá dražší nebo nějaký druh Pipera aj. Maximální cenu za výcvik si netroufám odhadnout, měla by se pohybovat od 120 do 200 tisíc. Důležité je počítat s rezervou, ale i s tou by jste se měli vejít do 300 000,- u nejnáročnějších škol a představ klientů.

Dalším vaším krokem bude potřeba získat zdravotní osvědčení.

Zde jsou opět dvě možnosti. Pokud budete chtít v budoucnosti létat obchodně, akrobacii či se věnovat jinému odvětví v letectví, které to vyžaduje, budete potřebovat zdravotní osvědčení první třídy. To Vám vydají na ÚZL - Ústavu leteckého zdravotnictví. Prohlídka trvá dva dny, spíte doma a cena je kolem 5000,-. Tou druhou možností je druhá třída, která je méně náročná a vystačí Vám pro rekreační létání. Vydávají ji specializovaní lékaři, na které získáte kontakt na letišti. Prohlídka bude trvat zhruba dvacet minut a zaplatíte pár stovek.

Se zdravotní prohlídkou, penězi a při dostatku času s pevným rozhodnutím létat můžete začít pilotní výcvik.

Ten se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. Teorii, která činí 45 hodin bude třeba zvládnout před praktickým výcvikem. Pro piloty, například větroně nebo jiných letadel, jsou možné jisté úlevy. To je třeba dohodnout na letišti, kde vám doporučí i způsob školení.

Praktický výcvik se létá na příklad podle osnovy AK-MOT, vypracovanou Aeroklubem České Republiky. Existují i jiné osnovy různých leteckých škol, ale s těmi jsem se nesetkal a budu tedy popisovat jen AK-MOT. Minimální počet hodin pro výcvik je 45. Osnova ovšem umožňuje jistou úlevu. Pilot na příklad zmíněného větroně můžete dostat úlevu v podobě 10% z celkové nalétané doby na větroni, ale ne však více než 10 hodin. To znamená, že pokud máte nalétáno celkem 150 hodin na větroni, tak deset procent je 15 hodin a mohou vám tedy zkrátit výcvik ze zmíněných 45 hodin na 35 hodin, což je také podle AK-MOT absolutní minimum.

Osnova jako minimum určuje 35 hodin, pro začátečníka bez úlevy 45 hodin a 110 startů. Z toho by absolvent měl nalétat alespoň 25 hodin a 75 startů s instruktorem a 10 hodin a 35 startů sám jako sólo lety. Dalším kritériem je přelet na dvě cizí letiště v celkové délce minimálně 270 km.

Při této příležitosti je možné se přeškolit na jiný typ letadla. Osnova umožňuje létat během výcviku dva typy letadel.

Bohužel ani zde váš výcvik končit ještě nebude.

Pro možnost létat sólo lety už během výcviku je třeba získat osvědčení radiotelefonisty na Českém telekomunikačním úřadě, který platí 5 let. Průkazy jsou dva druhy. Omezený průkaz radiotelefonisty pro lety v České Republice a všeobecný p.r. s možností létat do zahraničí. Zkouška je doplněna zejména o angličtinu, ale bližší informace vám sdělí na letišti.

Další zkouškou je samotná zkouška na PPL, která má dvě části. Praktickou a teoretickou, kde teoretickou zkoušku musíte mít dříve. Teoretická zkouška se skládá na ÚCL - Ústavu civilního letectví a obsahuje devět předmětů se šesti pokusy. Zvládnuté předměty se vám počítají do dalšího pokusu o nezvládnuté předměty. Tuto zkoušku není radno podcenit, jelikož přes přívětivé chování milých dohlížitelek nedostanete nic zadarmo a otázky mohou být dost záludné. Pokud se nezadaří ani na poslední pokus, je třeba opakovat celou zkoušku i s teorií a to je pak pěkná otrava.

Praktická zkouška by již měla být příjemnější. Poletíte s inspektorem, kterého jste pravděpodobně ještě nikdy neviděli. Povídat si budete převážně o vašem létání, letadle, ve kterém letíte, ale třeba i o škole nebo práci. Hodně záleží na náladě inspektora. Let trvá zhruba 1,5 hodiny s přeletem na řízené letiště. Dále bude váš let pokračovat ještě na nějaké jiné letiště, kde inspektorovi předvedete pár přistání a nějaké bezpečnostní a nouzové postupy.

Pokud vše dopadne dobře, najdete všechny otočné body a nerozzlobíte nějakým jiným způsobem inspektora, tak to máte v kapse.

Výcvik bude končit vaší cestou na ÚCL, kde Vám vydají PPL licenci. Příjemné překvapení budou mít ti, kteří již nějakou licenci mají, a to, že průkaz pilota dostanou na počkání. Ostatní si budou muset týden počkat.

Dalšími kroky na letiště již budete moci svést své blízké či přátelé a nalétávat hodiny jako soukromí (ne obchodní tzn. ne za úplatu) piloti letounů. Další možností jsou zdokonalovací úlohy z AK-MOT, ale o tom až příště.

 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář