B-29 „Doc" vzlétl, nebe tak brázdí už dva Superfortressy

21.07.2016

B-29 „Doc" vzlétl, nebe tak brázdí už dva Superfortressy
B-29 „Doc" vzlétl, nebe tak brázdí už dva Superfortressy (Zdroj: Aeroweb.cz)

Počet letuschopných exemplářů  B-29 se začátkem tohoto týdne zdvojnásobil vzletem B-29 výrobního čísla 44-69972, pojmenovaného „Doc“ (jeden ze sedmi trpaslíků-„Prófa“). K záletu stroje došlo na Mc Connellově letecké základně ve Wichitě v americkém státě Kansas, kde byl letoun posledních šestnáct let rekonstruován.

„Doc“ byl původně vyroben ve wichitském závodu Boeingu v roce 1944. Druhé světové války se už zúčastnit nestihl, a tak sloužil jako „cíl“ pro testování radarů za dob války v Koreji. Vyřazen byl v roce 1956, načež putoval na jednu z kalifornských leteckých základen, kde představoval cvičný cíl. I přes tento nevděčný úkol se zachoval v překvapivě dobrém stavu, proto bylo v roce 1987 rozhodnuto o jeho rekonstrukci.

Po šestnácti letech úsilí „Klubu přátel Prófy“ se bombardér loni v září podařilo úspěšně B-29 zprovoznit, letos koncem května pak získal stroj letové oprávnění FAA. „Nikdy jsem si nemyslela, že tu dnes budu, když jsem před šestnácti lety začala na letadle pracovat“ svěřila se už 92 letá Connie Palacios, které viděla „Doc“ letět „poprvé“ už podruhé. Za druhé světové války se totiž jako velká část amerických žen podílela na výrobě bombardérů určených pro válku. A tak byla i u toho, kdy tento konkrétní Superfortress sjel z výrobní linky. „Nevím, jak popsat moje pocity, když jsem ho viděla opět ve vzduchu. Bylo to nádherné…“ dodává.


„Prófa" po šedesáti letech opět na nebi / youtube/Doc's friends

Po čtvrthodinovém letu se B-29 „Doc“ stal jedním z pouhých dvou letuschopných exemplářů z celkem 3970 vyrobených kusů legendárního bombardéru. Druhý stroj, FIFI (v.č.44-62070), svou kariéru nikdy nepřerušil, a podobnou dlouhodobou rekonstrukcí tak projít nemusel. Významnou ale byla přestavba mezi lety 2006 a 2010, během které byly původní poruchové motory nahrazeny novější verzí stejného typu. 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář