AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Chabě provedené ILS přiblížení příčinou nehody B747 v Biškeku

9. února 2017
Autor: Tomáš Doležal, 1 příspěvků, celkové hodnocení článku: 3,7
Klíčová slova: Rubrika: Krátké zprávy


Minulý měsíc jsme vás informovali o nehodě Boeingu 747-400 v Kyrgyzstánu. Krátce po nehodě byly zajištěny letové zapisovače a bylo zahájeno vyšetřování. Podle dosavadních zjištění za nehodou stálo pravděpodobně nedodržení kontrolních postupů při ILS přiblížení, které posádka prováděla vysoko nad správnou sestupovou rovinou. Informoval o tom server Aviation Herald.

Ruský úřad civilního letectví Rosaviatsia podle Aviation Herald uvedl, že letoun prováděl CATII ILS přiblížení na dráhu 26. K nehodě došlo v 7:18 hodin místního času, za tmy (slunce v Biškeku v den nehody vycházelo v 8:29) a špatné dohlednosti. Během ILS přiblížení posádka pravděpodobně nesledovala pozorně svoji výšku vzhledem k vzdálenosti od letiště a letoun se pohyboval vysoko nad sestupovou rovinou. V bodě final approach fix se nacházel 650 stop nad ní, bez indikace zachycení v sestupové rovině. V 3 400 stopách posádka krátce přerušila klesání. Ve vzdálenosti 0,8 NM od prahu dráhy se letoun ocitl v oblasti signálu falešné sestupové roviny s 9stupňovým úhlem klesání a letoun začal opět sestupovat.


Foto Aviation Week

Bohužel posádka patrně nedodržela postupy pro ILS přiblížení a neprovedla řádnou kontrolu přístrojů, především pak nebrala v potaz, že aktuální výška vzhledem k vzdálenosti od prahu dráhy neumožňuje bezpečné přistání, protože nadmořská výška letiště v Biškeku je 2 055 stop. Letoun nadále klesal nad a vedle správné sestupové trajektorie. Při ohlášení výšky 100 stop nad terénem neměl kapitán vizuální kontakt a rozhodl se přistání opakovat. TOGA bylo započato ve výšce 52 stop nad terénem, což už bylo příliš pozdě. Necelý kilometr za dráhou a asi 60 metrů mimo její osu došlo k prvnímu kontaktu se zemí, proražení betonového plotu, odrazu a následnému pádu letounu do vesnice provázeného požárem. Zničeno bylo 38 domů, o život přišla čtyřčlenná posádka a 35 místních obyvatel.


Foto Aviation Herald

Pro zvýšení bezpečnosti na základě této nehody vydal úřad Rosaviatsia doporučení, v kterém apeluje na posádky, aby při ILS přiblížení prováděly pozorně kontrolu svojí vzdálenosti a výšky na všech kontrolních bodech a aby v případě, že nemají vizuální kontakt ve výšce rozhodnutí, zahájily opakování neprodleně. Službám řízení letového provozu pak doporučuje informovat posádky v případě významné odchylky od správné sestupové roviny, zejména pak za zhoršené dohlednosti.







Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 3,7

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 1 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.

sestup na UCFMKarel Mündel 15. 2. 2017 12:28:00Odpovědět
Mám osobní zkušenost s letištěm Bishkek Manas a to co se píše v článku zní rozumně. Nemám sice zkušenost se zachycením falešného laloku G/S, nebo LOC, ale přílet od východu je výškově omezen kopcovitým terénem a obvykle se přilétalo "vysoko" vzhledem na zpožděné instrukce ATC ohledně dalšího klesání. Bylo třeba letět pomalu a s předstihem konfigurovat letadlo do přistávací konfigurace z důvodů "strmějšího" klesání pro včasné dosažení výšky středního přiblížení. Zkazit se to dalo i za VMC, natož za LVO!!

Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 15 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.225.41.2 xxx
Den, kdy neletíš je totálně ztracen. Druhý den můžeš letět jak dlouho chceš, ale předchozí neletový den už nedoženeš!
fluconazol hexal fluconazol fresenius kabi fluconazol 50 mg dosis

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 





Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.