Informace ze semináře pro GA 2017

16.02.2017 1 příspěvek

O uplynulé sobotě 11. února se v Jenči u Prahy konal tradiční seminář zaměřený na aktuální i chystané změny významné pro všechny, kdo se pohybují v kategorii všeobecného letectví.

Informace ze semináře pro GA 2017
Informace ze semináře pro GA 2017 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Přednáškový sál střediska IATCC v Jenči u Prahy hostil tradiční seminář určený zástupcům nejrůznějších organizací působících ve všeobecném letectví již po deváté. Novinkou letošního ročníku – bohužel nepříliš inzerovanou – byl online přenos z celého dne, díky němuž se mohli semináře „účastnit“ i ti zájemci, které by kapacita sálu pojmula jen těžko. Vůbec poprvé je tak všem zájemcům k dispozici videozáznam celého semináře.

Nicméně – pro ty z vás, kteří nemohou či nechtějí trávit u obrazovky bezmála sedm hodin natočeného záznamu, je tu náš souhrn nejzásadnějších informací určených zejména pro piloty, o kterých se v Jenči letos mluvilo.


Foto ŘLP

LARS – zkušenosti z dosavadního provozu

Systém pro rezervaci místní činnosti LARS (Local Activity Reservation System) představilo ŘLP oficiálně na semináři již před rokem; teprve od 13. října běží systém, skrze nějž je možné rezervovat sloty pro místní letovou činnost v Brně, v Ostravě a v Karlových Varech, v testovacím provozu.

Po bezmála půlročním provozu tak mohl na letošním semináři vystoupit pan Jiří Frei s vyhodnocením dosavadního používání aplikace přístupné na adrese http://lis.rlp.cz/lars. Ten mimo jiné uvedl, že se do systému registrovalo přes 220 uživatelů, kteří dosud provedli 1 716 rezervací (1 061 na LKTB, 435 na LKMT a 220 na LKKV).

Nejdůležitější informace se však týkala „prohřešků“, kterých se coby piloti v souvislosti s místní letovou činností nejčastěji dopouštíme. ŘLP by velmi ocenilo, kdybychom se vyvarovali zejména následujících chyb:

  • nekorektní vymezení času pro MLČ (vše v LARS uvádět v UTC),
  • neprovedení aktualizace (resp. zrušení skrze LARS v případě neuskutečnění letu),
  • požadavek letu MLČ bez provedení „rezervace“ (povinnost koordinace MLČ je zakotvena v AIPu jednotlivých letišť),
  • jedna „rezervace“ pro více letadel (popírá smysl aplikace LARS, reflektující mj. kapacitu ŘLP),
  • provedení rezervace na neodpovídající dobu MLČ (např. 10 hodin – ve skutečnosti je provedeno několik 1-2hodinových MLČ s přestávkami).

Pan Frei závěrem svého výstupu doplnil, že pro jakékoliv uživatelské dotazy a připomínky je vyhrazena e-mailová adresa lars@ans.cz.

30. března – změny ve vzdušném provozu

Nepamatuji si rok, ve kterém by zjara nedošlo alespoň k menším úpravám v rozdělení vzdušného prostoru České republiky. Ani rok 2017 nebude výjimkou. Je ale dobré předeslat, že změny budou pro piloty z praktického hlediska spíše nevýznamné, a ty významnější jdou spíše ku prospěchu poletujících uživatelů vzdušného prostoru.

V rámci každoročního „zachování chaosu“ dojde k administrativnímu přečíslování vybraných prostorů TRA určených pro provoz z čáslavské základny. To se týká prostorů TRA52, TRA53, TRA58, TRA59, TRA60, TRA64, TRA65, TRA66, TRA68, TRA69, TRA70, TRA74, jejichž místa zaujmou prostory s označením TRA30, TRA31, TRA32, TRA33, TRA34, TRA35, TRA36, TRA37 a TRA38.


Zdroj ŘLP

Přeci jen citelnější změnou bude drobné zmenšení CTR Ruzyně v blízkosti letiště Praha/Točná, a to právě kvůli snazšímu pohybu v ATZ místního aerodromu. O něco menší bude na svém jihozápadní části také prostor LKTSA4 v karlovarském okrsku.

Na novinky si budou muset zvykat také plachtaři létající tzv. dlouhou vlnu. Zatímco dosud byly „jejich“ prostory publikovány vždy sezónně cestou Doplňku AIPu, od konce letošního března budou tyto prostory v plnohodnotnou součástí AIPu.

Z dalších změn stojí za zdůraznění vytyčení nového prostoru LKP13 Vrbětice s vertikálním vymezením od země do FL75. Okolnosti jeho vzniku asi není potřeba dlouze rozvádět. Zániku se naopak dočkají prostory LKTRA51 Jeseník a také LKTRA88 Merklín.

8,33 kHz – v „mezipřelaďovacím“ období

Účast pana inženýra Jiřího Valenty z ministerstva dopravy již před seminářem značila, že i letos přijde na přetřes téma přelaďování frekvencí na kanálovou rozteč 8,33 kHz. Zatímco do loňska pan Valenta vždy jen mluvil v čase budoucím, letos se poprvé mohl ve své prezentaci věnovat již uplynulé realitě, a sice loňské, listopadové, první vlně přelaďování.

Zatímco první vlnu pocítili zejména piloti létající v okolí Prahy, ta druhá, plánovaná rovněž na 30. března 2017, se dotkne podstatně větší části pilotů v kategorii GA. Kromě zbylých IFR letišť, nepřeladěných v první vlně, totiž čeká změna vysílací frekvence také 45 VFR aerodromů a devět ploch SLZ. A ještě před koncem roku, 9. listopadu 2017, proběhne poslední vlna přelaďování, která tuzemský přechod na kanálovou rozteč 8,33 kHz dokoná.

Dobré je, že harmonogram tuzemských změn nás nepřímo nutí splnit i evropský požadavek na zástavbu letadlového rádia schopného fungovat v kanálové rozteči 8,33 kHz do konce roku 2017. Neznamená to však, že se nutně musíte zbavit rádia fungujícím v rozstupu 25 kHz. Jednak je postup změn v okolních státech o něco pomalejší než u nás, a navíc je zřejmé, že některé frekvence zůstanou ve „staré“ separaci, například tísňová frekvence 121,500 MHz. V každém případě je však nutné vysílat a přijímat na principu 8,33/8,33 či 25/25 a není možné volat kanál 122,205 „starým“ rádiem naladěným na 122,200, ačkoliv se de facto jedná o stejnou frekvenci.

O konkrétních frekvencích a letištích, kterých se březnová a následně listopadová změna dotkne, se na Aerowebu dozvíte brzy v samostatném článku.

Produkty LIS – facelift AisView i nová aplikace mIBS

Nezanedbatelnou součástí každého semináře pro GA je prezentace oddělení, které celou akci organizuje – novinky z Letecké informační služby ŘLP.

Marek Dočkal v rámci svého výstupu neopomněl téma papírové mapy ICAO 1 : 500 000, která letos vyjde opět na jaře, a to s platností od 30. března 2017. Bude tak zahrnovat nejen upravené rozdělení vzdušného prostoru, ale i nové frekvence letišť po druhé vlně přelaďování. Do rukou se vám dostane mimo jiné opět jako součást Databáze letišť vydavatelství Avion Patrika Sainera či v rámci předplatného VFR příručky ČR, jejíž je mapa rovněž součástí.

Jinak se však prezentace LIS týkala především elektronických produktů – aplikací. Pan Dočkal poodhalil několik změn, kterých v druhém čtvrtletí roku 2017 dozná komplexní aplikace AisView. Ty budou nejen designového, ale také funkčního charakteru, a piloti jistě ocení například možnost prohlížení naplánované trasy nejen v horizontální, ale také ve vertikální rovině. V souvislosti s tím je vhodné připomenout i loňské ukončení provozu „mapky“ umístěné na adrese notam.rlp.cz. Pro prohlížení NOTAMů je ideální používat právě aplikaci AisView.


Chystaný vzhled aplikace AisView / Foto LIS ŘLP

Novinky čekají v neposlední řadě také Integrovaný briefingový systém IBS. Jednak, webová aplikace už od ledna běží na výkonnějším hardwaru. Především ale před dvěma dny spatřila světlo světa zbrusu nová aplikace mIBS pro systémy Android a iOS. Mobilní aplikace nabízí funkcionalitu jako desktopový IBS a pro její používání je zapotřebí mít platné přihlašovací údaje do aplikací LIS.

Program letošního semináře byl pochopitelně ještě mnohem bohatší. Pan Suchý z ÚZPLN připomněl loňských 15 obětí leteckých nehod a vrátil se také k některým nefatálním incidentům roku 2016. Velký prostor patřil zástupcům ÚCL, kteří se mj. opět věnovali legislativním změnám v návaznosti na implementaci práva EU, a pan Mareš z MD zase připomněl nový zákon o ochraně státních hranic, který nabyl účinnosti loni začátkem srpna.

Záznam celého semináře, stejně jako všechny prezentace přednášejících, najdete na webu Letecké informační služby.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Výška DOC

23.02.2017 v 9:33 Tomas

Měl bych jeden dotaz.. v záznamu z semináře http://lis.rlp.cz/?p=seminar-vseobecne-letectvi-2017 jsem narazil na jeden problém. Jde o DOC a jestli to chápu správně tak jde o prostor kde může byt použito rádio, respektive maximalní výška s ohldedem na rušeni. viz https://www.youtube.com/watch?v=CWKAMKRjm1k&feature=youtu.be&t=7950 a zarazilo mě, že v případě frekvencí TWR a ATZ je jen FL 030 přitom ATZ je do 4000ft a TWR jeste výše. To znamená že když letím přes LKFR v 3500ft tak to mám vstoupit bez hlašení abych někoho nerušil v Hranicích které jsou hned vedle na stejné frekvenci? Totéž CTR LKMT které je do 5000ft. To je celé nějaký nesmysl, nebo jsem uplně out? Jak je to tedy?

Odpovědět

Přidat komentář