EASA certifikovala odpovídače Garmin pracující na základě údajů z GPS

24.03.2017

EASA certifikovala odpovídače Garmin pracující na základě údajů z GPS
EASA certifikovala odpovídače Garmin pracující na základě údajů z GPS (Zdroj: Aeroweb.cz)

Společnost Garmin tuto středu ve svém tiskovém prohlášení oznámila, že její ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) all-in-one odpovídače GTX 345/335 získaly certifikaci Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) pro používání v letounech a vrtulnících kategorie všeobecného letectví.

Oba odpovídače jsou kompatibilní s běžnou stávající i starší avionikou Garmin, kterou je tak možné využít pro zobrazování získaných údajů. Typickým příkladem takového zařízení je známý G1000 Integrated Flight Deck nebo dotyková navigace GTN 650/670. Pomocí bezdrátové komunikace lze výstup zobrazit i na přenosných zařízeních typu Garmin aera 796/795 nebo lze využít aplikací jako Garmin Pilot, ForeFlight a dalších. Rozměrově vychází přístroj ze svých předchůdců (např. GTX 327) a umožňuje po technické stránce jednoduchou výměnu.

Oba modely kombinují v jednom zařízení funkcionalitu Extended Squitter (ES) odpovídače módu S a volitelnou integraci SBAS/GPS určování polohy. V případě, že stávající avionika již využívá globální družicový polohový systém (GNSS), lze data z něj exportovat do odpovídače a využít je pro činnost ADS-B. Model GTX 335 pracuje pouze v režimu ADS-B Out, což znamená, že údaje o své poloze, rychlosti apod. pouze vysílá a není schopen jejich příjmu. GTX 345 podporuje i režim ADS-B In. Kromě vysílání informací o sobě, které probíhá každou sekundu, je tak schopen i příjmu informací z ostatních ADS-B vybavených letadel a pozemních stanic řízení letového provozu. Nadto lze využít i do ADS-B integrované nadstavby služeb, pomocí kterých může posádka získat např. přehled i o poloze ADS-B nevybavených letadel nebo informace o počasí na svojí plánované trase.

Systém ADS-B je po primárním a sekundárním radaru dalším vývojovým krokem pro určování polohy letadel, koordinace jejich činnosti a umožnění posádkám vytvořit si prostorové povědomí o okolním provozu. Zásadní změnou vedoucí mimo jiné ke zvýšení bezpečnosti oproti předchozím metodám je využití GNSS pro přesnější určení polohy a pravidelné všesměrové vysílání okolním stanicím. Výhodou je též možnost přenosu řady dodatečných informací a na rozdíl od starších antikolizních systémů (např. TCAS) schopnost zobrazit v letadle prostřednictvím pozemních stanic i polohu strojů, používajících jiné technologické systémy, a varovat tak přímo na palubě např. před nebezpečným sblížením s nimi.

Inovace něco stojí a v ceníku najdeme podle modelu a jeho konkrétního vybavení částky od 2 995 do 5 795 amerických dolarů (zhruba 75 000 až 145 000 korun).

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář