DeLorean, futuristický prostředek futuristického jména, má brzy létat

16.08.2017

DeLorean, futuristický prostředek futuristického jména, má brzy létat
DeLorean, futuristický prostředek futuristického jména, má brzy létat (Zdroj: Aeroweb.cz)

Na mladý progresivní trh s inovativními elektrickými leteckými prostředky blízké budoucnosti zřejmě vstupuje další hráč, americká společnost DeLorean Aerospace. Nepřichází přitom s prázdnou, stačila již představit koncept stroje DeLorean DR-7, konstrukcí velmi unikátního VTOL letounu na elektrický pohon, podle představitelů společnosti v již velmi pokročilé fázi vývoje.

Zakladatel společnosti, Paul DeLorean, přitom rád prohlašuje, že za účelem vytvoření DR-7 musel jeho tým inženýrů prakticky zcela od začátku vynalézt létání, aby byl produktem opravdu takový prostředek, jaký si společnost přála. Sám Paul je synovec Johna DeLoreana, amerického automobilového vizionáře a zakladatele stejnojmenné firmy, která v 80. letech vyráběla legendární DMC-12, známý z filmové trilogie Back to the Future.


DeLorean DR-7 odpovídá spíše prostředu z futuristické počítačové hry / Obrázek DeLorean Aerospace

Inovativní přístup se zřejmě opravdu osvědčil, výsledkem je totiž velmi atraktivní konvertoplán s dvojicí dmychadel schopných vektorování tahu. To je přitom důležité jak pro ovládání stroje v přistávací konfiguraci, tak i během letu – DR-7 totiž pro redukci aerodynamického odboru nedisponuje směrovými aerodynamickými kormidly, pouze menšími pevnými stabilizátory. Dostatečný vztlak pro horizontální let bude poskytovat čtveřice křídel, která budou při přistání ve sklopené verzi zároveň fungovat jako přistávací nohy. Pohon dvoumístného letounu bude plně elektrický.


Nákres patentu DeLoreanu / Obrázek DeLorean Aerospace

Další specialitou DeLoreanu pak má být systém řízení. Na rozdíl od konkurenčních strojů, ne nepodobných současným komerčním dronů, má DeLorean kromě transportu poskytovat majiteli i radost z létání – stroj tak nebude plně autonomním dronem, i když takový letový mód k dispozici nejspíše mít bude. Jak již stroj podle svého elegantního sportovního vzezření napovídá, půjde svým způsobem o prémiový ekvivalent sportovního auta – i proto bude moci jeho majitel stroj téměř plně řídit. Řízení však bude za stálé asistence letového softwaru, bezpečně ovládat stroj tak bude moci kdokoliv i bez dřívější letecké zkušenosti, což je vzhledem k plánované masové produkci DR-7 i dalších budoucích modelů společnosti klíčový předpoklad a zároveň jeden z velkých cílů firmy.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář