AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

ÚCL připomíná pravidla pro vzlety a přistání mimo letiště

28. listopadu 2017
Autor: Tomáš Doležal, 7 příspěvků, celkové hodnocení článku: 1
Klíčová slova: Rubrika: Krátké zprávy


Úřad pro civilní letectví (ÚCL) v reakci na narůstající počet podnětů a incidentů souvisejících se vzlety a přistáními mimo letiště na svých stránkách minulý týden zveřejnil Průvodce podmínkami pro využívání ploch pro vzlety a přistání letadel v souladu s ustanovením § 13 a 14 vyhlášky č. 108/1997 Sb.

V roce 2010 vstoupila v platnost vyhláška, na základě které doznala změn vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 108/1997 Sb., kterou se provádí zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví, a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Jednou ze zapracovaných změn, o které tehdy informoval také Aeroweb, bylo umožnění vzletů a přistání mimo letiště.

K takovému počínání je však třeba splnit řadu zákonných podmínek. Sekce letová ÚCL sdělila naší redakci, že v posledních třech až čtyřech letech stoupl počet hlášení a incidentů v souvislosti s touto činností na cca 10 až 15 ročně. Z toho důvodu se letecký úřad rozhodl pro vydání výše uvedeného průvodce. Sekce letová v něm s cílem zajištění bezpečnosti provozu připomíná pravidla pro využívání příslušných ploch.


Obr. ÚCL (kliknout pro PDF dokument)

První kategorií, popisovanou v § 13 vyhlášky č. 108/1997 Sb., jsou plochy vymezené v územně plánovací dokumentaci ke vzletům a přistáním, tedy například plochy pro vzlety a přistání sportovních létajících zařízení (SLZ). Pilot, který chce na takovém místě přistát s „velkým“ letadlem, nikoliv ultralightem, musí mít např. nálet minimálně 100 hodin, plochu smí využít pouze se souhlasem jejího provozovatele, za vidu (VFR) a ve dne. Podrobnější soupis pravidel předkládá příslušná část průvodce ÚCL.


Obr. ÚCL (kliknout pro PDF dokument)

Druhou kategorií, popisovanou v § 14 vyhlášky č. 108/1997 Sb., jsou pak jakékoliv plochy mimo letiště využívané ke vzletům a přistáním. I zde platí podmínka alespoň 100hodinové pilotní praxe a letu za vidu (VFR) a ve dne. Navíc je potřeba písemný souhlas majitele příslušného pozemku. Plocha musí být mimo obytné území obce ve vzdálenosti minimálně 100 metrů od obytných budov. Také je třeba si dát pozor na národní parky, chráněné krajinné oblasti, pásma hygienické ochrany vodních zdrojů apod. Podrobnější informace podává opět příslušná část průvodce ÚCL.







Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 1

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 7 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.

PojištěníTom 12. 12. 2017 13:10:00Odpovědět
Dobrý den, nevíte někdo, jaký by byl postup, pokud by někdo při přistání na ULL plochu velkým letadlem měl nehodu? Počítejme, že zmíněných 100h náletu by bylo splněno. Jak by se k tomu postavila pojišťovna, když by všechny zákonné požadavky byly splněny?
Pozemek bez majiteleDenis 12. 12. 2017 21:32:00Odpovědět
Mě by zajímalo pokud někdo víte, jak to je v případě, že pozemek nemá majitele? Je to bráno jako území nikoho a tudíž nepotřebuji povolení či jak to je? Je u nás pořád dost míst ke kterým se nikdo nehlásí, tak jsem jen zvědavý.
RE: PojištěníJana 13. 12. 2017 9:08:00Odpovědět
Za ERGO pojišťovnu mohu potvrdit, že pokud by byly splněny všechny zákonné požadavky, letiště by bylo v době přistání v provozu, svými parametry by splňovalo podmínky pro přistání daného typu a pilot i letadlo by bylo způsobilé k uskutečnění daného letu, škodu by pojišťovna uhradila.
RE: RE: PojištěníJana 13. 12. 2017 9:31:00Odpovědět
Pro úplnost: "letištěm" jsem měla na mysli "plochy pro vzlety a přistání sportovních létajících zařízení".
RE: RE: RE: PojištěníLubor 13. 12. 2017 9:45:00Odpovědět
Jaký by byl postup v případě, že by danou plochou byla louka (parametry stejné nebo lepší než běžné letiště) s majitelem, který písemně svolil k přistání/vzletu (zákonná podmínka splněna)?
RE: RE: RE: RE: PojištěníJana 13. 12. 2017 10:42:00Odpovědět
Pak platí obdobně: je nutné splnit zákonné podmínky, plocha musí splňovat podmínky pro přistání daného typu, v době přistání být způsobilá pro přistání; pilot i letadlo být způsobilé k uskutečnění daného letu.
RE: Pozemek bez majiteleTomáš 13. 12. 2017 15:02:00Odpovědět
každý pozemek má svého majitele. Pokud máš vyhlídnuté konkrétní místo, stačí se podívat do katastru www.cuzk.cz. Samozřejmě se taky může stát, že strip, kde se dá přistát s letadlem bude mít více majitelů. Pak asi musí být souhlas ode všech :-( Osobně si myslím, že přistávat na těchto pozemcích je opravdu velké riziko, pokud nejsou pravidelně kontrolované, neboť zde reálně může hrozit srážka se zvěří či poškození letadla v rozryté půdě od divokých prasat.

Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 3 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.147.40.1 xxx

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 





Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.