AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Poprvé do CTR

16. dubna 2007
Autor: Radek Matyáš, celkové hodnocení článku: 3,2
Klíčová slova: | CTR | Radiokomunikace a letecká frazeologie | Letiště Ruzyně | Rubrika: Letadla

Rozhodl jsem se, že se s Vámi podělím o zážitky z průletu CTR Ruzyně, ale také Vodochod a Kbel. Určitě už na toto téma bylo napsáno hodně článků, ale já se domnívám, že se jedná o nevyčerpatelný zdroj inspirace. Obzvláště pro nás nezkušené je to skvělá průprava

Tak tedy start 6.4.2007 ve 12.20 UTC z LKSZ, přes LKLT, LKTC, dále trasa Echo-Tango-Sierra a následně přes Whiskey-Charlie-Bravo-November do LKSZ. Letěli jsme s C-150 OK-MRK. Těsně před odletem se pěkně rozfoukalo, mohlo foukat kolem 12-16kt, ale to není pro MRKa žádný problém. Odstartovali  jsme z dráhy 33 a krátce po vzletu přešli na Vodochody věž 133,075. 

„Vodochody věž, OK-MRK, dobrý den.“

Ozvalo se typické „….dávejte“. „Žádáme o průlet ze Sazené do Letňan.“  Nebudu zde rozepisovat radiokorespondenci doslovně, stejně si to přesně nepamatuji a musel bych si trochu vymýšlet. Takže pouze informativně, doufám, že mi to prominete.

Bylo nám povoleno do Letňan, QNH 1019, max. výška 2000ft a odpovídač 7000. Namířili jsme si to pěkně podél dálnice. Požádal jsem Michala/instruktor/, aby mi udělal během letu pár fotek. To se přece musí zdokumentovat ne? Konečně jsem po letech viděl dráhu ve Vodochodech. Naposled někdy před 20 lety z L 410. Pocit z letu v CTR Vodochody byl, jak bych to asi řekl, řekněme třeba nový. Ano, je to něco nového, ale na kochání není čas. Jen ze Sazené do Letňan je to asi 15 min. letu, takže docela fofr.

„OK-MRK Vodochody věž, pokračujte přímo Letňany a přejděte na 120,325  naslyšenou“.

„Přímo Letňany, přecházím na 120,325 děkuji naslyšenou“. A už je to tady, rychle přelaďuji na Letňany a hledám letiště. „Letňany info, OK-MRK dobrý den“. „OK-MRK dávejte“. Tak dáváme, že z LKSZ k nim přes CTR Vodochody. „Momentálně bez provozu, dráha v užívání 23, okruhy pravé“. Tak tomu rozumím, ještě se trefit na dráhu, předtím se vyhnout zástavbě a komínu, zatím jde vše hladce. Hlasím baseleg pravého 23, klapky na 10 a točím na dráhu. Jenže jsou tam dvě, tak kterou vybrat? Michal radí pravou, hlásím finále 23 pravá a jsem trochu vlevo. Dorovnávám směr, přidávám plyn, klapky na 25 a teď už mi Michal trochu pomáhá s přístáním. Jsme delší, protože jsem dal míň klapek a dráha není nekonečná. Ty paneláky, silnice, most a Bůh ví co ještě za letištěm taky na klidu nepřidají. Sedáme a rovnou plný plyn, zavřít vytápění karburátoru - na ten si dávám pozor, jinak je výkon znatelně nižší. Michal asistuje s klapkama, odlepit, rozlet a nahoru. „Letňany info OK-MRK, po vzletu z dráhy 23 , můžeme levou na Říčany?“ Dostáváme povolení doleva a pokyn přeladit na Kbely věž 120,875. Opakuji špatně frekvenci, tak negativ a znovu už správně. Přelaďuji, ale nějak nestíhám a zapomínám řídit. Michal vypomáhá a upozorňuje mě na to, že neřídím. Přikyvuji, ale opravdu je to náročné. Zmátla mě ta možnost levou zatáčkou na Kbely a zpozdila mě nutnost opakování některých informací. Jak tomu předejít se dozvíte na konci článku.


Bereme to tedy pravou a po větru už trochu v klidu hlásím: „Kbely věž dobrý den.“ Ozývá se příjemný ženský hlas a to je uklidňující. „Cesna 150 z Letňan, po vzletu, žádáme průlet MCTR Kbely do Říčan.“ Dostáváme opět povolení, max. 2000ft, QNH 1018, odpovídač 7…..- zase nevím. Nestíhám si to zapamatovat a tak dostávám negativ a zopakování nastavení odpovídače. Tuším že to bylo 7031. A jdeme nad letiště, tak to hlásím a jinak vládne dál dál těžká pohoda.

Konečně jsem si trochu oddechl, napoprvé to byla opravdu silná káva. Na frekvenci je občasný provoz, nějaký ultralight do Letňan a pak asi vojáci. Držím směr 150` na Říčany. Mám chvíli čas pokochat se pohledem na Prahu. Je to ovšem opravdu periferie, a tak to není ono. Hlavně musím stále navigovat podle mapy a tam mám ještě mezery, ale daří se mi udržet směr a dokonce správně odhaduji Říčany. SLZ plochu jsem ovšem nenašel, tak třeba někdy jindy.


Ohlašujeme opuštění MCTR Kbely a nastavujeme odpovídač na 7000. Nejdřív STBY, přeladit, a potom přepnout na ALT. Já pochopitelně přepnul na ON, což je u nás zakázáno. ALT předává info i o výšce, zatímco ON pouze polohu. Tak jo, díky a naslyš. Točím na Točnou (to by se hodilo do nějaké písničky co?) kurz 274`. Sice jsem na Točné před pár měsíci přistával s ULL, ale přiletěli jsme z opačného směru a tak ten směr chvíli hledám. Chvíli ještě posloucháme Kbely, a pak přelaďuji na 123,400. Vysílám, ale nikdo neodpovídá. Tak sděluji  „C150 z Letňan na Točnou, průlet na 28 a dále na ECHO.“ Nakonec to měníme na mezipřistání. Před dráhou je potřeba udělat kličku kvůli zástavbě, a tak mám opět trochu problém s dorovnáním do směru přistání. Michal mi zase pomáhá a sedáme bez problému. Je to tam pěkně zvlněné a mírně do kopce. Plný plyn, nahoru a přelétáváme osudový les. Ten není opravdu nic moc a trochu to nad ním háže. A teď to hlavní, čeká nás CTR Ruzyně.

Přelaďuji na Ruzyně Radar 118,3 a okamžitě se ohlašujj. „Praha Radar, OK-MRK dobrý den.“ „OK-MRK, Praha Radar dávejte“ Zase dávám. „C 150 za VFR, bez letového plánu, po vzletu z Točné, žádáme o průlet CTR přes Echo, Tango, Bravo“ „Oprava Sierra, OK-MRK“ V tom zmatku jsem se ukec a Michal mě hned opravil. „Jste povolen přes Echo, Tango, Sierra, max. 2500ft, QNH 1018, squaw 33…“ Tak jsem to pěkně zopakoval a zeptal se rovnou znovu na odpovídač, který jsem si nezapamatoval. „Odpovídač 3314“. Tak teď už jsem rozumněl, nastavil a dostal informaci o radarovém kontaktu.

„Toč na Echo, letíš jinam.“

No jo, ještě k tomu letět určeným směrem. Je to fakt síla. Točím doprava, ale kde to Echo je? „To je ten ďolík před náma.“ Teď už si to budu pamatovat. Koukám do mapy a odhaduji Tango, naštěstí výrazný průsečík dálnic. V dálce je vidět Ruzyň. Michal fotí a říká mi, ať s tím tak nehážu. No jasně, ale jak to mám udělat, když fučí, do toho termika, poryvy a Bůh ví co ještě? A taky jsem nad Tangem a musím točit doleva! Ale pár fotek udělal, kluk šikovnej.


Pokračujeme na Beroun a nikdo po nás nic nechce,  tak je z toho příjemný výlet v CTR. To by jeden nevěřil. Na frekvenci je pěkně živo, skoro se nepřestává komunikovat. Před výstupem z CTR, nás pan řídící sám volá a oznamuje nám ať nastavíme odpovídač na 7000. My mu děkujeme a nad Berounem točíme doprava na Whiskey. Pěkně to utíká. Vpravo míjíme Buranov. Proč se to tam asi tak jmenuje? Míjíme těsně CTR a vyhlížím nějaký záchytný bod. Trochu se ztrácím v mapě, taky je to samý les, ale směr mám v pořádku a za chvíli už nacházím Stochov.

Poslední štace, snad to bude lepší. Opět volám „Ruzyně Radar OK-MRK dobrý den“, a náš starý známý řídící odpovídá: „OK-MRK opět dobrý den, dávejte“. Prostě už nás zná a pochopil, že mu nedáme pokoj, ačkoliv tam má zrovna hodně práce. Tímto se mu dodatečně omlouvám. „C150……žádáme o průlet CTR přes Whiskey, Charlie, Bravo, November.“

Povoleno, potvrzuji výšku,QNH a nastavuji odpovídač 3314.  Letíme podle mapy, a já se orientuji, a držím výšku, rychlost atd. Je to lepší, a taky se blížíme k domovu. Já tedy určitě, bydlím totiž ve Velvarech, tedy November.

Komunikace na frekvenci byla opravdu téměř nepřetržitá, a tak jsem si říkal, co budu dělat, když se mi nikdo neozve a zrovna budu na Novemberu. Pochopitelně se nikdo neozýval. Michal mi sdělil, že až bude pauza, tak tam mám skočit a oznámit opuštění CTR, poloha November. Tak jsem se připravil, ale mezera žádná. Najednou se mi zdálo že je ten pravý okamžik, tak šup tam s tím. Nakonec „děkuji, naslyš.“ No a někdo odpověděl taky „naslyš.“ Jenže to byl asi někdo jiný, než řídící. Za chvíli se ozval dotaz na OK-MRK. Když se ozval podruhé pochopil jsem, že je to na nás a tak jsem zopakoval výstup z CTR a jak jsem byl rozhozen, zažádal jsem o povolení přenastavení odpovídače na 7000.  Povolení jsem dostal a Michal se už po  několikáté chytil za hlavu. Prostě o tohle se nežádá, to je samozřejmé, a řídící mi to nesdělil kvůli vytížení na frekvenci. Tedy méně je někdy lépe. Taky jsem se dozvěděl, jak to udělat, abych správně zopakoval instrukce od řídícího. Použít tužku, papír a všechno si zapsat. Jak prosté milý Watsone, že?

Tak, a z Velvar už to bylo jenom nad letiště LKSZ,  zařazení po větru pravého 33 a finále. Nad námi právě probíhal nácvik akrobacie a to bylo moc hezké zakončení mého velkého dne. Ten větší bude, až poletím opravdu na Ruzyň!

Vyzkoušejte si pilotovat letadlo na Ruzyň







Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 3,2

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 0 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.


Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 19 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.80.169.1 xxx
Ať již děláte v letadle cokoli, nechte ho letět!
naltrexon dosierung naltrexon implantat naltrexon og campral
tizanidin copyfarm dburpdosering.site tizanidin qatar
fluconazol hexal fluconazol fresenius kabi fluconazol 50 mg dosis

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 





Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.