Svezte se na lanku

11.01.2011 12 příspěvků

Veľmi rýchlo beží Janko, s rýchlikom ho spája lanko… Dnešní článek je tu hlavně pro ty, kteří provozují, nebo by chtěli provozovat paragliding.

Svezte se na lanku
Svezte se na lanku (Zdroj: Aeroweb.cz)

Co nevyzkoušíte včas, už se ve stáří nemusí podařit. Tenhle přístup ke svému životu můžete aplikovat téměř na všechno. A měli byste, abyste nedopadli jako obtloustlí tatíci, prohlížející zaparkované silné motocykly a tvrdící, že to vždycky chtěli zkusit. Ale nějak jim to samo od sebe nevyšlo a teď už si motorku nekoupí, protože na ni nevylezou, případně nebudou umět společensky přijatelným způsobem zase slézt. S lítáním je to podobné, takže není nač čekat. Až budete stár, nebudete mít odvahu ani ochutnat feferonku v obavě, co přinese ráno.
 
„Chtěl bych si vyzkoušet paragliding s motorem, co ty na to?“ zeptal jsem se jednoho dne Míši, se kterou jsme kdysi pokoušeli větroně a posléze i paragliding. Já jsem později přestoupil na ultralighty, Míša má dnes vlastní školu. „Oukej, ale napřed chci vidět, jak lítáš bez něj.“

No dobře. Papíry na padák mi sice před časem propadly, ale snad by nemusel být problém rozdováděný textil zvládnout. Jen s rozběhem z kopce už to nepůjde tak lehce, protože jsem si (také v rámci programu pestrý život) na motorce vykloubil nohu v koleni a přišel o meniskus. A kromě toho už jsem poněkud líný drápat se do kopce. „No tak si sletíš na navijáku, u toho se moc běhat nemusí.“

Hm, naviják… V dřevních dobách paraglidingu jsme po tomto zařízení pokukovali, ale byla to ještě doba, kdy se na tom dost lidí nehezky potlouklo, protože to neuměli. Hrdost mi ale nedovolila vznášet novinářské otázky typu „Je to bezpečné?“, a tak jsem se jedno časné nedělní ráno vypravil na někdejší vojenské letiště, utěšujíce se, že od těch dob technika určitě pokročila.

Na letišti toho dne nebyl naviják, nýbrž odviják. Pro ty, kdo netuší, o co jde – někde na autě, nejlépe na korbě pickupu, nachází se buben s navinutým lankem. Buben má brzdu, kterou ovládá multifunkční řidič auta. Může si to dovolit, protože na rozlehlé ploše bývalého letiště nemá moc šancí to auto někam naprat.

Vy si na začátku dráhy pečlivě rozložíte padák na zem za sebe a postavíte se odhodlaně před něj tak, aby nebylo vidět, jak se vám třesou kolena. Auto předjede pár desítek metrů před vás, katovi pacholci z bubnu odvinou potřebný kus lanka a vy si ho speciálním závěsem připnete k sobě. Načež se auto rozjede a z bubnu se odvíjí lanko.

Jakmile začne řidič-brzdař buben přibrzďovat, začne vás lanko dosti naléhavě tahat kupředu, takže vám nezbyde než běžet za ním. Přitom byste měli nafouknout a dostat nad hlavu padák. Jakmile řidič uvidí, že „je to k tomu“, přidá a už se vezete vzduchem dopředu a nahoru, taženi tím autem. Když auto dojede na konec dráhy, celkem moudře zastaví a od vás se očekává, že lanko na svém konci odpojíte. Lanko spadne dolů na bábu se psem a vy – letíte. Úžasné.

„Takže první poletíš ty, pak Zdeněk a potom Milan.“ Hm. Obvykle mám rád ten hřejivý pocit, kdy je mi vložena důvěra, ale jsou taky případy, kdy se to spíš nehodí. Asi to na mě bylo trochu vidět (to se většinou vizuálně pozná, když zesináte), protože se Míša zeptala, jestli s tím není nějaký problém.
Poukázal jsem na fakt, že jsem zatím start na odvijáku viděl pouze jednou, na YouTube. Zřejmě to byl dobrý argument, protože mi bylo dovoleno napřed se teda podívat na dva kolegy a jít na to až jako třetí.

Kolegové odstartovali a přistáli bez problému, takže jsem se přestal bát a začal se dokonce i trochu těšit. Což mi vydrželo do okamžiku, kdy jsem si připojil lanko k vypínači a naplno mi došlo, co se chystám udělat. Pak se auto začalo rozjíždět, lanko zatáhlo a já se hodně snažil běžet, protože když vás tahají lankem za autem a neběžíte, můžete zakrátko obsahovat stopy zeminy a krve. Nehledě na zničené kalhoty, takže vás navíc přerazí máma.

Fáze rozběhu trvala jen krátce a než jsem se vzpamatoval, byl jsem ve vzduchu. A překvapivě hladce – žádné zběsilé strmé stoupání, drncání, cukání nebo nervy. Pozvolna jsem stoupal, tažen téměř něžně. Líbilo se mi to.

Bohužel, pánovi v autě to asi připadalo zbytečně idylické a radostně oznámil do vysílačky, že popojedem. Jak to myslel, to se vyjasnilo vzápětí. Padák, dosud pěkně nad hlavou, zmizel vzadu a dosud přátelský tón lanka se změnil, asi jako když vás v hospodě na návsi vezme kolem ramen dvoumetrové hovado a řekne ztěžklým jazykem: „A teď se spolu napijeme!“

Plynule, ale přece jen jaksi nerad, jsem počal stoupat vzhůru. Ve dvou stech metrech jsem se začal cítit velice osaměle. A ve čtyřech stech metrech pochopil, odkud se vzaly výrazy „dechberoucí“ a „vydejchat“. A že je reálně možné dělit kovový drát análně. Pokud by vám v tomto stavu chtěl lékař aplikovat čípek, musel by si potřebný otvor předvrtat. Vsaďte se, že vás touto dobou začne opravdu upřímně zajímat spousta věcí, na které jste předtím ani nepomysleli. Například jestli se třeba nezačíná někde něco párat a jestli ten člověk, co při výrobě padáku použil takhle tenké šňůry, nebyl náhodou idiot.
 
Nemohu říci, že bych si tu pěknou výšku užíval. Lanko se po pár desítkách metrů ztrácelo v prázdném prostoru a očima jsem hledal auto na druhém konci, aby telepatická modlitba („Ty vole to už stačí!!!“), mohla být přesněji zacílena. Asi to zafungovalo, neboť auto zakrátko zastavilo a tah v lanku ustal. Na zemi nacvičeným pohybem jsem se vypnul a podle předem do hlavy vloženého programu se podíval, jestli se lanko opravdu odpojilo. Odpojilo – UF!

Božské… Vznášíte se ovzduším jako takové ty bílé cucky z odkvetlých pampelišek a protože soustředění už pominulo, uvolníte se a vydechnete. A teď teprve si to začnete užívat. A to tak, že velice. A nakonec si dole na trávě zajezdíte po zadku jako neodčervený pejsek, protože napoprvé se to přistání nejspíš moc nepodaří.

Zážitek je to úžasný a absolvování kurzu mohu vřele doporučit. Při srovnání s cenami v ostatních kategoriích pořídíte kompletní základní výcvik za hubičku a pocit z letu je úplně jiný, než když jste dobře přiklopeni plexisklem a obloženi GPSkami.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

:)

11.01.2011 v 0:46 Ondra

Moc povedené povídání - pobavil jsem se...Diky :)

Odpovědět

Fajn

11.01.2011 v 10:21 Tom

Ahoj, vyborně napsané - velcie čtivé. Díííky

Odpovědět

Specielně

11.01.2011 v 11:50 Pete

ten začátek je motivační,po přečtení tohoto článku přísahám, že do toho jdu zase...Nerad bych na to už jen koukal. Je to bezva napsané, úplně se vidím a podobné vzpomínky na první toužimský naviják nehasnou...Děkuju za počtení.

Odpovědět

jen tak

11.01.2011 v 13:32 ivo

Jak krásně se dá popsat jedna z mnoha lidských činností...Článek mě opravdu pobavil!Mám taktéž zkušenosti s navijákem,leč podomácku udělaným a kdybych popisoval zkuzšenosti,nikoli své osobní,bylo by to spíše ze žánru kriminální ústředna pátrá a několik záchránářů zasahuje...Ale dnes už je všechno to polámané a bolavé zhojeno a téměř zapomenuto.Jinak,létání na padáku má své velké kouzlo!!!!

Odpovědět

:-)))

11.01.2011 v 15:12 Michal Sýkora

Dlouho jsem se tak dobre nepobavil a nezasmal!

Odpovědět

Velice poutave

11.01.2011 v 17:05 Honza Jurek

Velice zabavne podane, a ten napad je fantasticky. Doufam ze nikdo nebude mit nejakou nehodu spojenou se startem. Po tom by asi tenhle napad bud zemrel, nebo by to bylo plne predpisu. Diky za hezke pocteni.

Odpovědět

Prečo za autom bežať?

11.01.2011 v 20:07 Mirec

Super článok. Len, prečo musí byť auto pár desiatok metrov pred pilotom? Štartovať priamo z korby či vlečky, od "odvijáku", by sa nedalo? Ako z člnov čo vypúšťajú dovolenkárov na lanku a čomsi ako padák.

Odpovědět

navijak

12.01.2011 v 9:56 Ondrej Musil

Jako PG pilot hodnotim clanek jako zabavny, pobavilo me ze stejne pocity jsem mel i ja na svem prvnim navijaku. Nicmene clanek - coz je videt i z komentaru - pise o navijaku jako o necem partyzanskem. Toto je dlouha leta standardni typ startu PG/rogala na kterou je potreba kvalifikace! PG-N. Autor podle textu nejen ze nemel PG-N ale mel navic propadle papiry na PG-A a tak letal bez opravneni. Podobne clanky me tedy docela na tomto serveru udivuji. Kdyby se nejednalo o PG, ale o ULL tak predpokladam okamzite virtualni lynchovani. Na odvijaku - na rozdil od navijaku je bezne, ze v prvni fazi udrzuje vlekar pilota v male vysce a odviji lano, nacez prudce zacne tahat nahoru. Navijak tahne od prvni chvile +- stejne. Jinak k otazce startu z korby - ta vzdalenost je tam podle me z duvodu bezpecnosti aby mel pilot dost casu srovnat si vrchlik a pripadne zrusit start pokud je neco spatne. Kdyz ho nahodi za jizdy na korbe, tak ho to okamzite drapne...

Odpovědět

RE: navijak

12.01.2011 v 18:30 Pepa Nos

Článek je napsaný velice čtivě a zábavně.Akorát se Ondra Musil,buď nepohybuje v PG komunitě dlouho,nebo je hodně daleko od Čech,nebo mu v zábavném článku uniklo,že autor sice měl "dávno propadlé papíry",ale v textu je psáno: „Chtěl bych si vyzkoušet paragliding s motorem, co ty na to?“ zeptal jsem se jednoho dne Míši, se kterou jsme kdysi pokoušeli větroně a posléze i paragliding. Já jsem později přestoupil na ultralighty, Míša má dnes vlastní školu. To znamená,že i s propadlými papíry,popřípadě i bez papírů,lze ve škole PG létat na navijáku i odvijáku,co hrdlo,osnova i kapsa dovolí,neboť jak by se pak někdo mohl stát držitelem jakékoli licence na létání. Z článu usuzuji,že se jedná o školu vedenou jednou členkou reprezentace a vícemistryní Evropy a světa v MPG

Odpovědět

RE: RE: navijak

13.01.2011 v 9:16 Ondrej Musil

Pravda, pohybuji se vice v PG nez v jeho komunite. Jmeno "Misa" mi tedy nic nerika. Z clanku jsem mel dojem ze slo o nejakou huraakci. Pokud tomu tak nebylo tak se omlouvam a berte muj prispevek prosim jako bezpredmetny.

Odpovědět

RE: RE: RE: navijak

14.01.2011 v 13:05 spira

Dobrý článek,hodnotím kladně,jen jsem se chtěl zaptat co to je v porovnání s ostatními cenami " cena za hubičku".Na kolik ta sranda přijde.

Odpovědět

RE: RE: RE: RE: navijak

14.01.2011 v 14:25 Ondrej

Cena vycviku (napr. u Mistralu www.mpg.cz - coz je kvalitni skola) je necelych 10tisic. Cena noveho kompletniho vybaveni cca 70-80tisic, starsi cca 30tisic. A jinak jeden vlek stoji jak kde - vetsinou okolo 150Kc.

Odpovědět

Přidat komentář