Aeroweb.cz - Server pro piloty a zájemce o létání    Chci být pilotem

| Akce Aerowebu | RSS | Pro firmy | Inzerce | Napsat článek | Autoři | Návštěvnost | Kontakty

Kurz dopravního pilota na letadle Boeing 737 pro letecké nadšence
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Boj o Vodochody

26. dubna 2010
Autor: Jan Žeravík, 17 příspěvků, celkové hodnocení článku: 2,6
Klíčová slova: | Letecká doprava | Kauzy | Letiště Vodochody | AERO Vodochody | Rubrika: Letadla

Na jedné straně Penta, která chce na letišti Vodochody postavit moderní mezinárodní letiště s poměrně čilým provozem letounů kategorie B737/A320. Na druhé straně partička obyvatel z okolí letiště Vodochody, která nechce o výstavbě letiště ani slyšet. Nahlédněme do obou táborů nesvářených stran…



Poslední víkend v březnu byl termínem, kdy si německá letecká společnost Lufthansa zažádala o dvoudenní výcvik svých posádek na továrním letišti ve Vodochodech. Proč právě Vodochody? Protože mají ideální podmínky k výcviku pilotů. Dostatečně dlouhá travnatá i betonová RWY, ILS vybavení, osvětlení či kvalitní ŘLP. V současnosti je letiště hojně využíváno leteckými školami pro výcvik pilotů. A tak není divu, že toto letiště skončilo i v hledáčku společnosti Lufthansa, která si na víkend zamluvila letiště pro výcvik. A tak běžné Pipery či Cessny vystřídal o trochu větší kolega – Airbus 319. Samozřejmě tento fakt potěšil nejen samotného provozovatele letiště, který mohl nabrat zkušenosti s odbavením většího letounu, ale i také piloty Lufthansy, kteří mohli zdokonalovat své letecké umění v ideálních podmínkách. V neposlední řadě i letecké nadšence, kterých se u plotu letiště také sešlo dostatek.
    
  
Ovšem jak už to bývá, existují i lidé, kterým se provoz letadel nelíbí. Zejména, když létají v blízkosti jejich obydlí. Myslím si, že to pochopíme i my, z kterých táhne letecký petrolej na sto honů. Ale když člověk vidí, jaký odpor mají obyvatelé z okolí letiště Vodochody, člověk nad tím prostě musí kroutit hlavou.
  

  
Provokativní výcvikové lety

Po zveřejnění studií ohledně výstavby nového letiště ve Vodochodech vzniklo sdružení STOP letišti Vodochody, které sdružuje odpůrce letiště. To u nás není až tak výjimečné. Z Pardubic například známe sdružení Nenaleť. Ale zpět k víkendovému výcvikům  Airbusu na LKVO. Tento výcvik si totiž již zmíněný spolek STOP letišti Vodochody vyložil jako provokativní lety, což vedlo ke svolání protestní demonstrace. Kde odpůrci vzali slovo provokativní, netuším. Asi z myšlenky, že si tyto lety objednala Penta, aby „zvedla ze židle“ místí obyvatele, což je pochopitelně  nesmysl. Zaprvé by to bylo setsakra drahé zvednutí a za druhé Penta určitě nemá v plánu úmyslně provokovat místní osadníky.
   

  
V neděli v 10 hodin se tedy nakonec sešlo cca 300 odpůrců přímo v ose přistávací dráhy 28 ve Vodochodech. Silnice na Kralupy nad Vltavou a přilehlé polnosti se přeměnily na jedno velké parkoviště. Demonstranti se vybavili transparenty, píšťalkami a dalšími nezbytnostmi, kterými dávali najevo odpor k místnímu letišti. Předáci demonstrantů si předávali amplion z ruky do ruky a za své projevy vždy sklidili bouřlivý aplaus. Vrcholem demonstrace byl příjezd nejstarší občanky z regionu, které bylo 99 let. Do amplionu prohlásila, cituji: „To je něco strašného. Ani komunisti se nechovali takhle arogantně proti zájmům občanů. Ať  jdou s letištěm do pr....“.
   

 

Letiště tu stojí 70 let

Některé stížnosti občanů jsou jaksi také úplně bezpředmětné. Například, že klesne hodnota jejich nemovitostí a pozemků. Opak je však pravdou. Zájem o pozemky a nemovitosti v blízkosti letiště by určitě vzrostl. Jak ze strany zaměstnanců letiště, tak i ze strany firem, které by služeb letiště využívali. Dojemné jsou také protesty obyvatel, kteří si v okolních vesnících staví nové domy a teď si v klidu přijdou na demonstraci, a že jich není málo. Těžko říct, jestli si nevšimli takového detailu, jakým je tovární letiště.
   

  
Z mého pohledu se Penta maximálně snaží vyjít vstříc obyvatelům letiště. Nebrání se různým setkáním a jednáním s místními obyvateli. Zveřejňuje všechny podstatné informace, studie ohledně plánované výstavby, pořádá schůzky se starosty dotčených obcí a v neposlední řadě dělá průzkum veřejného mínění. Koho tato problematika zajímá víc, doporučuji navštívit stránky letiště Vodochody (www.vodochodyairport.cz), kde mimo pěkných vizualizacích a hodnotných informací vlastník letiště uvádí na pravou míru všechny mýty o jeho projektu, které vzešli právě ze strany vystrašených obyvatel. A na druhou stranu pokud jste odpůrci letiště, tak doporučuji navštívit web (www.stopletistivodochody.cz), kde můžete podepsat petici proti letišti, a nebo navštívit výživnou diskuzi, kde každým dnem zuří slovní rvačky mezi odpůrci a zastánci letište.
  
 
Těžko říct, kde se najednou v místních vzala taková nechuť k letišti, které tu stojí téměř 70 let. Asi už zapomněli na doby, kdy z tovární linky každý den sjížděly nové a nové vojenské letouny. Typy Mig-15, Mig-21, L-29, L-39 či L-159 byly a jsou mnohonásobně hlučnějšími zdroji než civilní B737/A320. Pravděpodobně se jedná o práci několika málo zarytých odpůrců letiště, kteří ostatní obyvatele vystrašili tím, že jim na domy budou padat letadla a že jim slepice neponesou.
   
Myslím, že by to chtělo ze strany obyvatel více tolerance a spolupráce. Snažit se najít určitý kompromis. Je to prostě jako se vším…každý chce jezdit po kvalitní silnici, každý chce elektrickou energii, každý chce letět na dovolenou, ale nikdo už za domem nechce mít dálnici, jadernou elektrárnu, letiště…




Jan Žeravík

S typovkou na B737 autor pracuje u ČSA jako letecký mechanik. Je vyznavačem dopravních a vojenských letounů avšak menšími stroji taky nepohrdne. Pro Aeroweb píše především články z leteckých akcí z domova i ze světa. O získání pilotního průkazu zatím neusiluje neboť "lítat umí každej pták" :-)
 
| Kontakt | Články autora |


Přehled leteckých simulátorů v ČR

Jak oznámkujete tento článek?
Aktuální skóre: 2,6

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.
+
1
2
3
4
5
-

Vyzkoušej si roli pilota při známých leteckých katastrofách

Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 17 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.

vodochodypepanos 27.4.2010 18:24:00Odpovědět
Vodochody vždy byly jen továrním letištěm a tak tomu bylo i v dlouhodobém regionálním plánu výstavby.Je asi rozdíl,zda tam startuje pár továrních letů v pracovních dnech a nebo když se počítá se s odbavením 48 letadel kategorie Boeing 737 nebo Airbus 320 denně a s odbavením 3,5 milionu cestujících ročně.Investice do přebudování letiště by měla dosáhnout tří miliard korun.To asi oprávněně způsobí lidem v okolí peklo ve formě pravidelně startujících lowcostů, které se nevešly na dražší Ruzyň,a zcela určitě to sníží kvalitu bydlení,a cenu nemovitostí,které si tam pořídili za stávajícího územního plánu,počítajícím POUZE s továrním letištěm a tomu odpovídajícím provozem.Jen tak na okraj,nebydlím tam,ale zcela chápu proč protestujou.
Pro "pepunose"Petr 28.4.2010 11:40:00Odpovědět
Nevím jak rozumět tvé poznámce - "pár továrních letů v pracovních dnech"....mrkni sem! http://www.aero.cz/cs/history.html a podívej se, co se AERU vyrábělo...úhrnem několik tisíc MiGů, Delfínů, Albatrosů a podobně a ty všechny musely být z LKVO zalétnuty a vyzkoušeny.O tom, že MiG 19 a 21 je rozhodně hlučnější než B737 - A320 asi nemá cenu mluvit,že???Tak zkus příště přemýšlet!
ZločinciVojta 28.4.2010 13:45:00Odpovědět
Mně se nejvíc líbí obrázek: "Zločinecké NE letišti Vodochody". Označit sám sebe za zločince, to chce odvahu :D
RE: ZločinciKeso 28.4.2010 14:14:00Odpovědět
Milý Vojta, na transparentu je napsáno ZLONČICKÉ a ne zločinecké....
RE: ZločinciVojta 28.4.2010 14:32:00Odpovědět
No jo pravda :D To dokazuje, že každý vidíme to, co chceme vidět... :)
RE: Pro pepanos 28.4.2010 17:53:00Odpovědět
Kouknul jsem se na váš odkaz,a dle vaší rady i zapřemýšlel. Od r.54 do r.68 se vyrobilo cca 7200letadel za cca 3600pracovních dní,to vychází na dva lety denně. Pokud budu počítat pouze dobu od r.68 do r.2007kdy tam pravděpodobně (alespoň dle odkazu)vyrobili poslední letadlo,tak se vyrobilo cca 3573 letounů za 39let (to je cca 10 000pracovních dní)a prostou matematikou to vychází na jeden let na 2,8pracovního dne.(jsou pochopitelně počítána jen nová letadla,o počtu opravovavých a zalétávanych letadel,nejsou dostupné informace) Takže to je opravdu jen pár továrních letů v pracovních dnech :-)) No a když za posledních 40let teoreticky startuje stíhačka jednou za tři dny,a lidi si pořídili nemovitosti smířeni s tímto provozem,tak 48startů letadel kategorie Boeing 737 nebo Airbus 320 denně je pro ně trochu silná káva. O tom, že MiG 19 a 21 je rozhodně hlučnější než B737 - A320 nemá cenu mluvit,ale vzhledem k tomu že MiGů 19 a 21 se vyrobilo stěží 300kusů v průběhu patnácti let,tak si stejně myslím ,že hluková zátěž Boeing 737 nebo Airbus 320 v počtu 48kusů denně je v součtu výrazně vyšší.
RE: ZločinciDirect Law 28.4.2010 20:30:00Odpovědět
Ty jo, já jsem taky celou dobu viděl "zločinecké" :D
VodochodyLibor Kučera 28.4.2010 22:31:00Odpovědět
Bydlím v Odoleně Vodě 26 let a ačkoliv se dění na letišti dotkne více lidí z vesnic poblíž osy dráhy, není mi jedno, co se děje. Už dnes se počítá se 150 pohyby letadel denně (později více). Hluk je jen jedna zátěž, nepříjemné jsou i spaliny. Zkuste si představit, že cca 1 km od vašeho bydliště se denně spálí více než 100 tun paliva. Konkrétně Vodochody jsou v dolíku a neumím si představit, jak tam budou lidi dýchat. Shrnuto-domy neprodejné, bydlení nemožné, hypotéky se splácet musejí. Změna statutu z neveřejného továrního letiště na mezinárodní veřejné letiště je dost zásadní. V osmdesátých letech se vyrábělo nejvíce asi okolo 200 jednomotorových Albatrosů ročně, zálety probíhaly při dopolední směně, tak to porovnejte. Nevím, kolik letišť zpavidla mívají "milionová města", případně "desetimilionové státy", ovšem Ruzyně, Brno, Ostrava, Pardubice, Karlovy Vary-to je málo?
RE: Pro honza 28.4.2010 23:00:00Odpovědět
hm, jenže ty MiGy tam už 20 let nelítají
Lehký rozdíl mezi továrním a komerčním letištěmZbyněk 29.4.2010 8:21:00Odpovědět
Co si budeme namlouvat - pokud si Penta prosadí svůj projekt, poklidná krajina mezi Kralupy a Prahou prostě zmizí. Stávající infrastruktura naprosto nevyhovuje provozu mezinárodního letiště, takže se budou muset vykupovat pozemky a pole, stavět odpovídající komunikace, přilehlá pole se změní v komerční plochy, kde budou řádit developeři atd. A to nemluvím o nárůstu hluku atd. Jsem sice pilot, ale jednoznačně na straně odpůrců a letiště z uvedených důvodů prostě nechci. Nejsem zastáncem toho, že se nutně musí každý kousek volné krajiny, pole či lesík přeměnit na komerčně využívanou plochu. Chápu sice, že si spousta firem chce přijít na své peníze, ale žít tady budu já a chci žít v krajině, která vypadá jako krajina a není hromadou betonu. BTW přestože ještě není o ničem rozhodnuto, jistě jste zaregistrovali zprávu o rozřezání vrat historického hangáru. Vcelku se vsadím, že opět půjde o standardní český korupční model: bohatá Penta si svůj plán prosadí zcela bez ohledu na názory občanů a případně i bez ohledu na soudní rozhodnutí, stejně jako se vesele stavěla dálnice D8, přestože soud vydal zákaz stavby až do vyřešení požadavků ochranářů.
NIMBYradek 29.4.2010 9:54:00Odpovědět
V angličtině se tomu říká NIMBY efekt... Not In MY Back-Yard... ale jak je napsáno v článku, letiště tam je dýl než vsichni ti obcani a kdyz se tam stehovali tak o tom letisti vedeli, je to stejny jako s prazskou magistralou...
pro Petračáp 29.4.2010 13:41:00Odpovědět
Ani já nebydlím v okolí, i já ty lidi chápu. Ano je zásadní rozdíl mezi zalétáváním byť i velkého množství vojenských letadel a mezi provozem dopravního letiště. Ke stíhačkám nejezdí stovky autobusů, taxiků, a osobních aut. Stíhačky se nezalétávaly v noci, a o víkendech. A těch rozdílů by se našlo ještě hodně. Otázku provozu letiště tedy nelze zužovat jen na hluk od startujících a přistávajících letounů. Nesmí se zapomenout na souvislosti. Aneb ve jménu kšeftu jde všechno ostatní pryč...
souvislostičáp 29.4.2010 13:43:00Odpovědět
Při posuzování vlivu takového letiště je třeba vidět všechny souvislosti. Tedy, k letadlům bude potřeba ty lidi i nějak přivézt. Zatížení obcí bude mnohem vyšší, než kdy v minulosti. Stíhačky jen létaly a to v pracovní době. Nejezdili k nim zástupy lidí.
LetisteLibor 29.4.2010 21:30:00Odpovědět
Moc pekne napsany clanek. Nejvice se ztotoznuji se zaverecnym shrnutim "každý chce jezdit po kvalitní silnici, každý chce elektrickou energii, každý chce letět na dovolenou, ale nikdo už za domem nechce mít dálnici, jadernou elektrárnu, letiště…" A srovnavat Pentu s komunisty? Ti lide uz si asi nepamatuji na ty rany az rinceli okna, kdyz za komunistu letali stihacky. To byla arogance a vysmech beznym lidem. A nikdo si nestezoval a petice se nepsali. A ze by se nekdo mohl na neco zeptat, diskutovat... Ani nahodou.
Zivot u letisteFanda 11.5.2010 17:41:00Odpovědět
Ja bydlim 1,5 km od prahu RWY letiste Londyn Stansted ktere je v porovnani s Vodochody vic nez vytizene a nechapu o co tem protestantum jde. Temer kazdy vecer se tesim az si udelam kafe a budu pozorovat MD11 FedEx-u odletajici do Memphis-u a nebo pristavajici z Parize... a to je az na obcasnou An124 nejhlucnejsi co sem leta. Hluk jsem prestal vnimat asi tak mesic po nastehovani.
Zivot u letisteMarek 14.5.2010 21:19:00Odpovědět
Souhlasim s Fandou, ja bydlim 2km od prahu drahy letiste Ruzyne a taky mi ten hluk nevadi, je to asi individualni... Venku to az tak nevadi a uvnitr to odtlumi plastova okna. Jinak letiste Praha tady podle hlukove zony poskytuje i nejake dotace na plastova okna:) Myslim, ze obce a lide zijici v okoli letiste Ryzyne z letiste vic profituji nez ztraceji.
Letiste VodoOndrej 16.7.2010 10:03:00Odpovědět
Ja jsem jednoznacne PRO letiste a jeho vystavbu. O tom, ze nekdo bude dychat spaliny, to je jen vymluva. Cena niceho nespadne dolu,a le naopak poroste. Mnohem vice "spalin" se clovek nadycha u dalnice ci okupovanejsich silnic, nez u letiste. Auta narozdil od letadel zustavaji u zeme permanentne, kdezto letadlo vcelku kratkou dobu. Ruzyne je pretizena a neprijatelne draha pro low costove spolecnosti, proto Vododchody kvituji s povdekem. A niceni krajiny? Ale panove, o cem to mluvite? Zastavi JEN letiste, kam stejne nikdo z vas do lesika nechodi. Dostavi jednu odbocku z dalnice do Prahy a to je vse, takze jakekoliv dohady o nejakem niceni prirody jsou uplne liche. jsem pilot a letecky nadsenec, takze ja osobne bych u letiste bydlel hned. Bydlim ted u Kbel a jsem vice nez spokojen, kdyz mohu v letnich vecerech pozorovat jak pristavani na Kbelych, tak vektorovani na Ruzyn. Ti duchodci co rvou, ze nechteji letiste uz makat nemuseji, ti ostatni z petice, co ji sepsali - Penta by si ten seznam mela nechat a az prijdou zadat tito lide na nove letiste o praci, tak je rovnou kopat do zadku. Muj nazor a pevne doufam, ze to vyjde a letiste modernizuji :)


Přidat vlastní zkušenost
Jméno: Předmět příspěvku:
Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky
Ochrana proti spamu:
Připočtěte k číslu 12 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:
   Adresa autora: 54.82.49.20 xxx

Budiž ti země ultralehká. K. Plíhal


Přehled leteckých simulátorů v ČR


Ultralehké ECHO nyní připraveno v Letňanech pro vaše létání




Ultralehké ECHO nyní připraveno v Letňanech pro vaše létání
E-shop leteckých potřeb - shop.aeroweb.cz


Ultralehké ECHO nově také v Letňanech

Související články
Letecká doprava
Přes Atlantik karibským expresem
Šeptající dopravák – 2. část
Porucha motoru přerušila nedělní let Boeingu 737 Travel Service
Convair CV-880 - Zlatý šíp, který minul
Boeing 777X aneb „Triple-Seven“ v novém
Šeptající dopravák – 3. část
Šeptající dopravák – 4. část
Hvězdy minulého nebe – 1.část
Hvězdy minulého nebe – 2. část
ATR – historie oblíbeného vrtuláku – 1. část
Další...

Kauzy
Letiště Vodochody
Vodochody ATIS nahradí od března služba RADIM
V Ruzyni uzavřeli dráhu 12/30, omezení čeká i Vodochody
Další...

AERO Vodochody
V továrnách ve Vodochodech vznikne L169, nový letoun od Aera
Z Vodochod odcestovala první část trupu pro nový transportní Embraer
Další...


Ultralehké ECHO nyní také v Letňanech

Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.