Tam za mořem je Izrael – 1. část

13.06.2012 6 příspěvků

Po posledním výletu na Kanáry se nad sklenicí pěnivého moku začal rodit další plán trasy na jihovýchod – do Izraele. Nápad to byl dostatečně šílený, a tak prošel jednomyslným hlasováním.

Tam za mořem je Izrael – 1. část
Tam za mořem je Izrael – 1. část (Zdroj: Aeroweb.cz)

Ve čtvrtém díle článku, popisujícím naši cestu na Kanárské ostrovy v roce 2010, jsme se zamýšleli nad cílem pro další prázdninovou cestu na 2011. Při pohledu na mapu všech předchozích cest nám zůstával neprobádán jihovýchodní sektor směrem od naší rodné hroudy.

Vzhledem k tomu, že naplánovaná ambiciózní čára vedla přes několik nám UL neznalých krajin, zahájili jsme přípravné pátrací práce již na podzim 2010. Možnosti 50 : 50 ani „přítel na telefonu“ nějak nebyly k dispozici, a tak zůstával jen přítel Google a v něm zoufalé hledání nějakých kontaktů.

Určitě zajímavým předstartovním zdrojem je i Flying Abroad by Microlight od Johna Lloyda. Informace zde uváděné jsou však už poměrně dost zastaralé a leckteré maily či odkazy nefungují. Naši představou bylo navštívit „3K“ ostrovy – Korfu-Kréta-Kypr a poté pokračovat na sever, přes Černé moře, Sevastopol a zpět Rumunskem domů. Bohužel, ani se sebevětším vypětím sil se nám nepodařilo navázat kontakty v Rusku, Ukrajině a v Rumunsku.

Na druhou stranu se nad sklenicí pěnivého moku začal rodit plán na protažení plánové trasy ještě více na jihovýchod – do Izraele. Přeci jen by to bylo škoda sedět na Kypru a už ten kousek, čítající cca 180NM, nepřeskočit. Nápad to byl dostatečně šílený, a tak prošel jednomyslným hlasováním. Náš výlet nabral konečnou podobu – Chorvatskem k jihu, přes Korfu na Kypr, do Izraele a zpět přes Turecko a Bulharsko.

Povolení

Jak neopomenu zmínit na následujících řádcích pro škodolibé pobavení čtenářovo, nikdo není dokonalý, a tak ne všechna naše povolení byla ve finále v pořádku. Každopádně, zde již uvádím vše, jak má být, aby případný zájemce o podobné destinace nevynalézal kolo a neopakoval tak naše chyby.

Není úplně tak špatný nápad, když se najde ve skupině dobrovolník, který vybere od všech naskenované dokumenty a povolení vyřizuje pro všechny najednou. Otázkou je, zda nenahradit „dobro“ ve slově dobrovolník písmeny „ne“, ale co bychom pro své stejně šílené přátele neudělali, že?

Standardně vybíráme:

  • Pilotní průkaz UL
  • PPL průkaz
  • Medical
  • Průkaz radiotelefonisty
  • Technický průkaz letadla
  • Povinné ručení letadla
  • Průkaz radiostanice
  • Registraci ELT + registraci letadla na ÚCL
  • Protokol o měření odpovídače

Tato sada dokumentů uspokojí naprostou většinu úřadů a není třeba nic dalšího doposílat.

Rakousko

První zemí na naší trase vyžadující povolení je Rakousko. Povolení vydává Austrocontrol. Žádost je třeba zaslat minimálně pět pracovních dní před letem na Hans-Juergen.Altmann@austrocontrol.at. Žádost musí kromě „standardních“ dokumentů obsahovat:

  • Účel letu
  • Požadované období
  • Seznam vybavení letadla
  • MTOW letadla

Letadlo musí být vybaveno ELT (PLB neberou). Cena pro UL je 253,20 Eur.

Slovinsko

Další v pořadí je Slovinsko. Zde je proces velmi jednoduchý. Dokumenty stačí zaslat na adresu Klemen.Jelenc@sloveniacontrol.si (jako náhradní adresu lze použít info@sloveniacontrol.si, ale tam je komunikace poněkud „zadrhávající“) a během pár dní přijde povolení emailem následováno poštou.

Kromě standardních dokumentů je třeba připojit podepsané prohlášení: „I declare noise level of the microlight TYPE CALL-SIGN at 300 m AGL at the full speed, level flight, does not exceed 65 dB. I declare I am aware of the Slovenian microlight national legislation.“

Poplatky se neplatí, platnost povolení je do doby, kdy platí všechny zaslané dokumenty, resp. ten s nejkratší platností. Na rozdíl od Rakouska jsou Slovinci v kontrole velmi pečliví a bez uvedení čísla povolení v letovém plánu dokáží tento odmítnout. Pokud není žadatel držitelem PPL, bude povolení omezeno na neřízené prostory. Bohužel stačí, aby ve skupině i jen jeden neměl PPL, a celá skupina bude řízeným letištěm odmítnuta.

Kypr

  • Ani zde získat povolení není problém. Kromě dokumentů je třeba zaslat:
  • Sumář letadel ve skupině – imatrikulace, PIC, ICAO kód
  • Požadovanou trasu počínaje posledním letištěm před Kyprem resp. prvním za Kyprem
  • Termín letu
  • Výdrž letadel
  • Nouzové vybavení

Vše se zasílá na adresu sstephanou@dca.mcw.gov.cy. Povolení přijde mailem vcelku obratem a to v podobě strohého prohlášení „LANDING PERMISSION GRANTED AS REQUESTED.“

Bulharsko

Bulharům stačí standardní sada dokumentů + plánovaná trasa. Žádost se zasílá na adresu VMangarov@caa.bg (moc děkuji panu Fridrichovi z LAA za prvotní nasměrování). Udělení povolení je opět pouze mailové, celá skupina dostane jedno číslo povolení. Následně lze očekávat kontakt z jejich statistického oddělení, doptávajícího se na podrobnosti okolo letadel a trasy.

Turecko

Pro získání povolení zde platí, že peníze zmůžou vše. Snažím se chvíli komunikovat s CAA, kde se kromě sdělení, že k nim z Kypru nesmíme ani náhodou, nedozvídáme nic užitečného. Až nás nakonec státní úředníci odkazují na soukromou firmu vystupující jako Merkur Group (www.merkurgroup.com.tr)

Za „pouhopouhých“ 100 Eur na letadlo přislibují získání povolení a opravdu se tak i děje. Narovinu je třeba říci, že jsou i nápomocni radou ohledně vztahů s Kyprem a není pro ně ani problém, když později potřebujeme změnit letovou cestu. Již zdarma vystavují povolení nové. Pro povolení je kromě standardních dokumentů vyžadována jen plánovaná letová trasa.

Izrael

Na závěr této sekce jsem si nechal „bonbónek“. Přestože jsme se obávali problémů s kontakty, Izraelci byli první, kdo zareagoval na naše maily vyslané do světa a byli velmi nápomocni v celém procesu „povolování“.

Proces sám o sobě trvá několik měsíců, takže je potřeba s tímto počítat. Jako odrazový bod dobře poslouží http://www.aopa.org.il/site/userfiles/files/English/intoisrael.htm. Nicméně je potřeba mít výraznou podporu „uvnitř“. Nás se ujali zástupci izraelské LAA – ILSA (http://www.lsa.org.il) – a velmi nám pomohli. Aniž by nás kdykoliv před tím znali, napsali, doporučují dopis a zahájili jednání s izraelskými úřady.

Vše zabralo asi dva měsíce a následně nás „posunuli“ do oblasti předepsané procedury. Ta obnáší, kromě zaslání „standardních“ dokumentů zaslání:

  • Vyplněného formuláře z výše uvedených stránek
  • Kompletního itineráře celé cesty
  • Kontaktních údajů na izraelského občana, který je v osobním styku s někým z letících a může se
    za skupinu zaručit
  • Kontaktních údajů na organizaci, kde jsme jako piloti sdruženi (v našem případě LAA) a která může naši existenci a členství potvrdit – zde doporučuji rovnou získat potvrzení z LAA a toto k žádosti přiložit.
  • Popis předchozích návštěv v Izraeli

Po zaslání všech dokumentů je třeba očekávat pár doplňujících emailových dotazů na téma, jak se znáte, v jakém vztahu je ten a ten spoluletící s tím a tím apod… Jakmile absolvujete úspěšně toto kolo, nastává telefonické kolo. ASOC – Aviation Security Operations Center – začne obvolávat jednotlivé „účastníky zájezdu“ a začnou prověřovat zaslané údaje. Je třeba opět očekávat osobní otázky na vztahy, jak dobře se znáte, co jste spolu podnikali apod…

Pokud se podaří na všechny otázky uspokojivě odpovědět, je vydáno předběžné povolení. Celý let je v podstatě na něm postaven a skutečné povolení je vlastně uděleno až před vletem do izraelského vzdušného prostoru. Na základě předběžného povolení si každý pilot ve skupině provede registraci na ASOC webovém serveru, kde zodpoví tři kontrolní otázky na téma oblíbená barva, jídlo apod… Je velmi důležité odpovědi v budoucnu znát.

Těsně před vzletem z posledního letiště před Izraelem je třeba zavolat mobilním telefonem na ASOC a vyžádat si povolení ke vzletu. Operátor ověří údaje podle žádostí o povolení, zeptá se na otázky okolo bezpečnosti letadel – zda jsme měli letadla celou dobu pod kontrolou, kdo k nim přistupoval atp. – a následně s každým pilotem projde kontrolní otázky. Pokud je vše OK, udělí operátor povolení ke vzletu. Mobilní telefon musí být zapnutý po celou dobu letu.

180 NM před izraelským pobřežím je třeba požádat na frekvenci ASOC o povolení ke vstupu. Tato komunikace vyžaduje speciální frazeologii, která je uvedena na stránkách ASOC. Opět následuje kolo bezpečnostních otázek s kapitánem každého letadla. Jde o kapánek stresovou situaci, protože paralelně s tím probíhá odlet z Pafosu, a tím pádem komunikace s řízením na letišti, následně kyperské oblasti a prakticky vzápětí rovnou s řízením na izraelské straně, které je od ASOC nezávislé.

A protože piloti UL nejsou žádná „béčka“, tak si rovnou berou o úroveň těžší hru – ASOC frekvence je z malého letadla stoupajícího po vzletu prakticky neslyšitelná a to oboustranně. Pokud nikdo z pilotů není sklerotik a zodpoví položené otázky tak, jak je odpověděl na webu, zazní v rádiu „Tel Aviv Identification, your Entry is Approved“ a je možné konečně letět směr pobřeží. Tím je uděleno skutečné povolení ke vstupu do Izraele.

Na cestu jsme připraveni, „zbývá“ jen přetavit slova v činy.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

To teda...

13.06.2012 v 18:48 Teodor

...koukám na Izrael a bezpečnostní? Opatření...

Odpovědět

Vy jste prostě šílenci. :-))

13.06.2012 v 22:45 Martin

Klobouk dolů...

Odpovědět

RE: Vy jste prostě šílenci. :-))

14.06.2012 v 8:38 Petr

Klobouk dolů a klaním se. Ale na rovinu říkám - ani bych se na to nevykašlal. Mám rád dovču bez stresu, takže zlatý Čechy a přilehlé okolí.

Odpovědět

RESPECT

14.06.2012 v 15:51 Michal

Těším se na pokračování !! Všechny Vaše předešlé výlety jsem vždy se zájmem sledoval a tento vypadá, že bude také velice zajímavý !!

Odpovědět

!!!!

16.06.2012 v 9:10 Tomáš

NEmohu se dočkat pokračování. Klibouk dolů, pánové!

Odpovědět

Super

16.06.2012 v 20:03 Strycinek

Vyborne, tesim se na pokracovani

Odpovědět

Přidat komentář