AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Letíme na výlet: Do okolí tuzemských letišť I

16. srpna 2017
Autor: Tomáš Doležal, 29 příspěvků, celkové hodnocení článku: 2,4
Klíčová slova: Rubrika: Letadla

Láká vás delší let než za humna a do zahraničí se vám nechce? A nebo jen hledáte inspiraci pro svou další cestu? Máme pro vás prvních pět tipů na letecké výlety, které zdaleka nejsou jen o letadlech.

Srpen a babí léto je pro řadu letců vhodný čas pro výlety do tuzemské rozmanité krajiny. Nechcete však zůstat jen na letišti u kafe, ale rádi byste vyrazili i kousek dál? Po naučné stezce došli na blízký hrad, cestou se vykoupali, užili si výhledu z rozhledny nebo se zanořili do podzemí? Vzdušným přesunem se vcelku rychle dostaneme do nejrozličnějších koutů naší země a operativně si můžeme vybrat ten, na který máme zrovna chuť. Na základě osobních zkušeností z téměř 200 tuzemských letišť a ultralehkých ploch nabízíme ochutnávku z těch, která skýtají zajímavé okolí a kde můžeme leckdy objevit i netušené.

Přírodní galerie, přehrada i ZOO

To vše a řada dalšího jsou možné cíle v blízkosti východočeského letiště Dvůr Králové (LKDK). Travnatá dráha v údolí Labe je prostorná, včetně dostatečného předpolí. Už před přistáním nebo naopak po odletu stojí za to zaletět se podívat ze vzduchu na sedm kilometrů severozápadně od letiště vzdálenou kulturní památku – přehradu Les Království. Budeme-li pokračovat podobným směrem, jen trochu více k západu, ještě asi čtyři kilometry, ocitneme se nad známým vrchem Zvičina s paraglidingovým startovištěm. Na opačné straně od letiště, ještě v jeho ATZ (pozor na výškové omezení a pravidla provozu v něm), si můžeme ze vzduchu prohlédnout barokní komplex Kuks.

Ten si lze ostatně zvolit jako jeden z pozemních cílů. A když už na Kuks vyrazíme, byla by škoda vynechat Braunův Betlém – unikátní přírodní galerii plastik a reliéfů Matyáše Bernarda Brauna tesaných přímo do skály. Z letiště jsme u něj příjemnou procházkou za chvíli. Polní cestou z východního okraje letiště se vydáme směrem k železniční zastávce Žíreč a tam si vybereme, zda projdeme celý areál přírodní galerie, nebo se spokojíme s prohlídkou hlavního sousoší. Podle volby trasy a toho, jestli půjdeme až na Kuks, nás čeká zhruba 5 až 14 km.


Foto Braunuvbetlem.cz

Vzdušnou čarou 3,5 km od letiště, na druhé straně města, je zajímavým cílem ZOO Dvůr Králové. Cestou si můžeme prohlédnout centrum, zastavit se v některé z restaurací a pokud by se nám nechtělo vyrazit pěšmo, lze se z letiště přiblížit busem ze zastávky Dvůr Králové nad Labem, Borek kaplička.

Osobité pohraničí

40 km vzdušnou čarou a z údolí Labe se ocitáme v místech s výrazně odlišným duchem. Kousek od hranic s Polskem, s historicky významným německým vlivem. V kotlině mezi kopci, kde byl ještě ve 12. století prales. Přistáli jsme v Broumově (LKBR). Dráha je téměř kilometr dlouhá, místy trochu hrbolatá, ale nic nepřekonatelného. Do centra to máme asi dva kilometry a když budeme mít štěstí nebo si vhodně načasujeme přílet, můžeme jet busem ze zastávky přímo u letiště. Umístění středu města ve svažitém terénu mu přidává na zajímavosti.

Významnou dominantou, už ze vzduchu dobře viditelnou, je areál benediktinského Broumovského kláštera. Kromě prohlídky části jeho prostor, kterou můžeme spojit s poslechem varhanního koncertu, nabízí revitalizovaný areál řadu dalších aktivit. V rozsáhlých prostorách je muzeum, výstavní sály s různými expozicemi, pořádají se v něm kulturní, vzdělávací a společenské akce a můžeme si zde také půjčit kolo a vyrazit na něm za město do lesů a skal.


Foto Apartmány Ve mlýně

Broumovské stěny a Adršpašské skály jsou tradičními výletními cíli. Vydat se lze i na nedaleký Ostaš. Pokud bychom nechtěli jet na kole nebo šlapat delší dobu pěšky, můžeme vyrazit vlakem. Z Broumova nás zaveze přímo do Adršpašsko – teplických skal a cestou si užijeme výhledů na místní, tak trochu zapomenutý, kraj. Taková vyhlídka nás může přimět k nápadu zůstat déle než jeden den. Pak lze využít např. Apartmánů Ve mlýně vzdálených asi 600 metrů od železniční zastávky Teplice nad Metují, kde v citlivě zrekonstruované budově najdeme moderně vybavené apartmány a zároveň zažijeme atmosféru mlýna z roku 1855. Posedět můžeme v přilehlé zahrádce u klokotajícího vodního náhonu a na výšlap do skalního města vyrazit rovnou z ní.

Lázně v horách

Dalším letištěm v pohraničí slibujícím zajímavé vzdušné a pozemní zážitky jsou Mikulovice (LKMI) se svojí prostornou travnatou dráhou. Pokud bude během našeho příletu dobrá dohlednost, můžeme se těšit na výhledy na Hrubý Jeseník, Rychlebské hory a Králický Sněžník v kontrastu s polskými rovinami na severu. Byla by škoda se cestou nepodívat na Praděd a nedalekou vrcholovou vodní nádrž Dlouhé stráně asi 27 km jihozápadně od letiště. Po přistání lze vyrazit procházkou rovnou do jeskyně Na Špičáku. Vzdušná vzdálenost k ní činí asi čtyři kilometry, kolik toho projdeme po zemi záleží na volbě trasy a našem orientačním smyslu či navigačních prostředcích. Pokud se trefíme do vhodného času, lze přesun urychlit busem, jehož zastávka je u letiště. Cestou začneme nasávat místní atmosféru a po prohlídce podzemních prostor se můžeme busem, vlakem či jiným vhodným způsobem přesunout do asi osm kilometrů vzdáleného lázeňského města Jeseník.

Procházka lázeňským areálem může plynule přejít v horskou túru s řadou pěkných vyhlídek. Např. z Medvědího kamene nad Jeseníkem se nám otevře na druhé straně údolí panorama Rychlebských hor. Cestou z lázní na vyhlídku nebude od věci okusit vodu z různých pramenů a otestovat její vliv na nás. Nebyl-li účinek výrazně negativní a máme ještě čas, stačí se z Medvědího kamene spustit cca o 350 výškových metrů níže a ocitneme se u další jeskyně, tentokrát Na Pomezí. Největší tuzemský jeskynní systém vzniklý rozpouštěním mramoru s úchvatnými podzemními scenériemi i detaily za návštěvu rozhodně stojí. Pokud nebudeme chtít pokračovat některou z horských cest zpět, můžeme se do města svézt vlakem z železniční stanice Lipová Lázně jeskyně.

Ze severu na jih

Před přistáním na ultralehkém letišti Boršice se ocitneme nad Slováckem, regionem v jihovýchodním cípu České republiky. Jelikož se plocha pro vzlety a přistání SLZ nachází v CTR Kunovice, je záhodno během kochání se krajinou neopomenout provést úkony spojené s úmyslem vstoupit do tohoto prostoru. Asfaltová dráha v údolí je 600 metrů dlouhá a 15 metrů široká.


Foto Zamek-buchlovice.cz

Již ze vzduchu lze jako předkrm okusit pohled na místa, na která mohou směřovat naše kroky po přistání. Na hřebenech zalesněných Chřibů vystavěný hrad Buchlov a nedaleko pod ním v upraveném parku, kde můžeme potkat i pávy, zámek Buchlovice. K němu to budeme mít po přistání něco málo přes čtyři kilometry převážně po polních cestách s pestrou směsí sadů a políček okolo. Po dosažení cyklostezky Moravská vinná se rozhodneme, jestli se cestou vykoupeme ve vodní nádrži Sovín, v tom případě se vydáme vlevo, nebo budeme pokračovat rovnou na zámek a půjdeme vpravo.

Ve stínu stromoví zámecké zahrady si můžeme odpočinout a s nově nabytou energií během dalších asi čtyř kilometrů vystoupat na jeden z našich nejstarších hradů, kde se navíc zachovala řada původních architektonických prvků. Cestu si můžeme ještě zpestřit odbočkou na sousední kopec s kaplí sv. Barbory. Trasu zpět z hradu lze volit po různých turistických cestách přes Chřiby a okruh uzavřít u vodní nádrže Sovín, případně dát nohám pauzu, sejít k autobusové zastávce na hlavní silnici pod hradem a kus cesty se svézt.

Kraj vína

K bližšímu průzkumu vinařské oblasti jižní Moravy se nabízí ultralehké travnaté letiště Kraví Hora u Bořetic. Asi 40 km jihovýchodně od Boršic přistaneme přímo u sklípků Svobodné spolkové republiky Kraví Hora. Charakteristickou místní krajinu s četnými vinicemi si prohlédneme nejen pod sebou, ale budeme-li přistávat na dráhu 24, tak i vedle sebe. Finále vede podél hlavní kravihorské třídy a kopce přiléhajícího k předpolí a dráze samé. Ta ke svým 500 metrům délky poskytuje v součtu obou stran ještě dalších asi 150 metrů navazující travnaté plochy.

Po přistání se po pár krocích ocitáme v ráji vinařství a sklípků. Ty jeden vedle druhého lemují cesty a je na nás, zda se v některém z nich zdržíme do druhého dne, nebo si jen odvezeme jako vzpomínku na výlet láhev lahodného nápoje domů. Ať tak či onak, ať jako výlet nebo vítané okysličení a přestávku v debužírování, lze doporučit procházku cestou směřující do kopce mezi sklípky. Projdeme místní částí zvanou Zahraničí a po chvíli se ocitneme uprostřed vinic. Zhruba po kilometru dorazíme na volně přístupnou dřevěnou rozhlednu, z jejíhož dřevěného ochozu lze pohledět na místní členité vinice nebo např. na nedalekou Pálavu.

Pokud bychom chtěli vyzkoušet výhledy z ještě jedné rozhledny, máme možnost. Mezi Bořeticemi a Velkými Pavlovicemi můžeme navštívit Slunečnou. Architektonicky zajímavě řešenou rozhlednu kombinující ve své konstrukci modřínové dřevo a ocel.







Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 2,4

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 29 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.

hodnoceníVS 16. 8. 2017 11:29:00Odpovědět
super článek, takovej mi tu docela chyběl. Těším se na další díly! :-)
Letíme na výletZS 16. 8. 2017 21:57:00Odpovědět
Ano, naprosto souhlasím s autorem. Cca 10 let takto létám a vždy je to bezva. Vřele doporučuji nejen Bořetice, ale i blízké Velké Pavlovice, Břeclav, kde Vám ochotně zapůjčí bicycle nebo na jihu Frymburk. Pro Vaši drahou polovic není na škodu též okusit Hatě. "Zašopovat" si zde může i několik hodin a Vy zatím pokecat s "rakušáky".
výborný článek, více takovýchVladimír 16. 8. 2017 22:51:00Odpovědět
Mě už také více baví číst, kam letět, než jak jsou ofukována křídla u kterého letadla :-) Prosím více takových textů! Mimochodem: Broumov výborný výlet s prohlídkou kláštera, Dlouhé stráně se dají udělat ze Šumperka (s prohlídkou papírny v Losinách), pěkný je výlet do Třeboně (Dvorce) s restaurací, penzionem a pohledem na rybníky seshora. A samozřejmě Mladá Boleslav s úžasnou, takřka michelinovskou restaurací MG a malým, leč milým muzeem letadel. Pouze letět nikoliv s ULL na Kraví Horu bych se bál... těch 150 m za přistávací dráhou mne moc neuklidňuje. Má někdo zkušenosti s C-172 apod.?
Buchlov a autobusMichal 17. 8. 2017 9:43:00Odpovědět
no mozna by chtelo radit osobne overene cesty, pochodovat z Borsic na do Buchlovic neni zadna pekna cesta ;-) A autobus z pod Buchlova jede asi jednou za den a navic vas priblizi pouze do Buchlovic nebo do Stareho mesta...tj. porad 5 km od Borsic.... luxusni vylet je Partizanske LZPT- 5 min pesky do termalu.
Buchlovautor 17. 8. 2017 13:16:00Odpovědět
Michale, v úvodu zmíněnou podstatnou skutečností je vystavění článku na základě osobních zkušeností. Cestu z UL letiště Boršice na Buchlov a zpět přes zámek Buchlovice jsem absolvoval a odpovídá popisu. Hned od letiště vyrazíme po polní cestě proti proudu Dlouhé řeky, cesta po chvíli zatáčí vpravo, po asi 50 metrech na křižovatce polních cest pokračujeme rovně a po dalších asi 150 metrech doleva mezi políčka a sady a kolem vysílače na kopci až na cyklostezku, kde si vybereme pokračování dle popisu v článku. Kilometráž je uvedena a každý výletník si tak může vybrat, zda mu vzdálenosti, popsané okolí a místní krajina vyhovují, nebo si vybere jinou, svému zaměření bližší, destinaci. A pro zajímavost, protože u nás všeobecně autobusy krom významných aglomerací nejezdí moc často, jsem se zmiňovaný kus jedné cesty svezl stopem. To je také varianta.
to Autormichal 17. 8. 2017 14:28:00Odpovědět
ok, tak to se omlouvam, me ten popis pripadal jako pohled na mapy.cz bez osobni zkusenosti, mylil jsem se. Cestu po pivni stezce (vede podel potoka k fotbalovemu hristi v Buchlovicich) jsem asi uz jel tolikrat, ze ji povazuji za neprilis peknou ;-) ale opravdu bacha na ten autobus - pod buchlovem zastavuji autobusy velmi malo (skoro vubec) a je-li ukolem se dostat do Borsic a ne do Stareho mesta, tak to nepomuze skoro vubec.
Buchlovautor 17. 8. 2017 15:35:00Odpovědět
O místní pivní stezce nemám bližší informace :) Vede-li celou dobu plus mínus podél potoka, je to z velké části jiná cesta, než kterou jsem popisoval. Ta vede přes kopec. Od Dlouhé řeky se odpojuje zhruba 500 m od letiště a k dalšímu vodnímu toku (Buchlovickému potoku) se přiblíží až asi kilometr před zmiňovaným fotbalovým hřištěm v Buchlovicích.
DěkujiAlex 17. 8. 2017 21:57:00Odpovědět
Více takových článků! Jeden z důvodu proč jsem začal s létáním je moznost cestovat a spojit klasickou turistiku s cockpitu.
DotazTom 18. 8. 2017 8:51:00Odpovědět
Má někdo zkušenost s Kunětickou horou? Myslím přistání na LKKUNE a výšlap na Hrad? Další výlet, který plánuju je Hosín s návštěvou Hluboké. Nějaké postřehy? Díky.
Kunětická horaautor 18. 8. 2017 9:05:00Odpovědět
Ano, to je také dobrý tip. Před pár lety, když jsem tam přistával a šel na hrad, byla dráha bez záludností, cca 750 m dlouhá. Hrad je kousek od letiště (od prahu 23 vzdušnou čarou asi 1 km) a cestou je možné se zastavit třeba i v perníkové chaloupce.
RE: Kunětická horaLuděk 18. 8. 2017 9:23:00Odpovědět
Letiště je moc pěkné a s výletem souhlasím. Jen je k přistání třeba souhlas majitele. Letiště je neveřejné, ale majitel většinou nemá s přistáním problém. Letiště je v CTR Pardubice.
na Kraví Horu Vladimír 18. 8. 2017 12:43:00Odpovědět
Ještě jednou se ptám, zda má někdo zkušenosti s přistáním letounu typu C-172, DA40 apod., tj. nikoliv ULL nebo STOL na Kraví Hoře. Připadá mi to hodně krátké...
DěkujiMilan 18. 8. 2017 12:50:00Odpovědět
Dobrý den všem. Chci tady autorovi moc poděkovat za článek a požádat ho o další náměty na aerovýlety po naší krásné zemi.Kdyby z toho byla knížka, tak si jí určitě koupím a myslím, že nebudu určitě sám. Přeju hezké stálé počasí pro výletolétání.Milan
Kraví hora-BořeticeZuzana 18. 8. 2017 14:42:00Odpovědět
Vladimíre, souhlasím s Vámi. Na Kraví Horu bych to s Diamondem ani s C172 nezkoušela. Byla jsem tam cca před 5ti lety s Eurostarem a bylo to tak akorát. S UL doporučuji, moc pěkný výlet. Vinné sklepy "za rohem". Jen to chce po degustacích někde přenocovat:)
letecké výletyPíta 18. 8. 2017 16:28:00Odpovědět
Pro tenhle účel jsem na jaře vytvořil adresář zajímavých letišť, vzdálenosti jsou z Letňan a Havlíčkova Brodu: https://ulozto.cz/!fLexpcBsF9WF/letecke-vylety-lklt-pdf https://ulozto.cz/!d6alOImpVbGQ/letecke-vylety-lkhb-pdf https://ulozto.cz/!jGZw9inVBL77/letecke-vylety-na-burty-lklt-pdf
RE: Kraví hora-BořeticeHonza 18. 8. 2017 17:22:00Odpovědět
Kraví Hora - Z43, posádka 2x 80 kg, cca 100 l paliva, 40 lahví vína, teplota kolem 15 stupňů, téměř bezvětří - žádný problém...
Kravi horaHubert 19. 8. 2017 10:53:00Odpovědět
Kravi hora neni letiste, je to plocha slz a to ne zrovna povedena. Pri vyssi teplote podle mne z velkym erem absolutne nerealne. Se 100k rotaxem pri 35 stupnich jen taktak. Za rohem letiste velke pavlovice nema to smysl riskovat
For HonzaGiuseppe 19. 8. 2017 12:56:00Odpovědět
Startovat z 500 metrové SLZ plochy s GA letadlem je slušný úlet. Předpokládám, že sis před letem aspoň řádně spočítal performance. Kvůli takovým střelcům je v odvětví GA tolik nehod. Inu divokej východ...
RE: Kraví hora-BořeticeVladimír 19. 8. 2017 14:35:00Odpovědět
Tak já se kvůli Kraví Hoře přeškolím na Savage Shock Cub :-)
RE: For HonzaFor Giuseppe 19. 8. 2017 18:55:00Odpovědět
....ano spočítal-ona nejsou všechna letadla GA stejná....
další námětyautor 20. 8. 2017 18:14:00Odpovědět
Díky za komentáře. Další náměty už nemají daleko k publikaci ve druhém díle článku.
RE: RE: Kraví hora-Bořeticebaks4c 20. 8. 2017 21:44:00Odpovědět
Kraví Hora je bezproblémová plocha UL, ikdyž ze vzduchu to tak nevypadá. Dráha 24 stoupá, takže po přistání většinou letadlo v půlce délky dráhy už stojí. Stejně tak je bez problémů start na 06, tedy z kopce. Při navigačních soutěžích se deck pro přesné přistání vytyčuje zhruba v polovině délky dráhy, a to i při přistání na 06, tedy z kopce. Dráha se tím zkrátí na méně než 2/3 a opět s tím není problém, samozřejmě pro soutěžní piloty, kteří mají přesné přistání na krátké dráze naučené. Ale několikrát jsem se na Kraví Hoře setkal i Cessnami. Chce to jen rozpočet na práh dráhy a nebát se přiblížení přes terasu hotelu a vedení na sloupech před dráhou.
bezproblémová ul plocha??Hubert 21. 8. 2017 8:23:00Odpovědět
No tak. Kraví hora je všechno jen ne bezproblémová ul plocha. Je to lepší uválené pole. Po levé straně je kopec a stromořadí (bezva rotory pokud fouká přes), na druhé straně bylo pole s 2m kukuřicí. V jednom směru hnojiště nebo co to tam je a dráty, v druhém vesnice. Lehce to připomíná hodně zmenšené vrchlabí. Přistávál jsem tam mockrát na sletu i soutěži a neříkám že je stím se 100k 912 větší problém ale sám tam už dobrovolně nepoletím. Zázemí žádné. Jestli pár flašek vína stoj za rozbití cessny to nevím.
RE: bezproblémová ul plocha??Vasek 21. 8. 2017 10:11:00Odpovědět
Souhlasim. Nestoji to za rozbiti Cessny. My je tam ale nerozbijime. A kazdy at si lita kam chce a na co se citi a co zvladne on i jeho stroj. Hlavne at nic nerozbiji...
RE: DotazJirka 21. 8. 2017 20:20:00Odpovědět
Hosín je super, letiště je nezáludné, poplatky za přistání přijatelné a ubytování přímo na letiěti je pěkné. Hluboká je hezká ze vzduchu i ze země, Český Krumlov taky stojí za podívání, aspoň ze vzduchu. A v Budějovicích je "Budvar"! Nejsem ale objektivní, jsem tu doma. Autor hezkého článku si na nás určitě vzpomene?
Kraví HoraBeny 21. 8. 2017 20:56:00Odpovědět
Dneska PA28 2x80 kg + palivo 100kg + 20kg bagáž, 22 stupňů, boční vítr. Přistání 300metrů, vzlet to samé. Pro nezačínající piloty naprosto ok. Jen doporučuji kapitolu performance v POH, ale to určitě každý před letem počítá :-)
RE: Kraví HoraGiuseppe 21. 8. 2017 22:39:00Odpovědět
300 metrů, co sis spočítal, byl takeoff roll. Vzlet ovšem končí v 50 stopách a pokud Rwy nemá oficiální clearway, tak TORA = TODA. A na take off distance pod 500 metrů se s PA28 za takových podmínek nedostaneš. Nemluvě o nějaké rezervě... Fakt že se mašina odlepila je jedna věc. Zda to bylo bezpečné nebo legální je věc jiná. Někdo si dá pět piv a taky pokaždé dojede v pohodě autem domů. Až nakonec jednou nedojede.
RE: RE: Kraví Hora - to GiuseppePavel 22. 8. 2017 10:29:00Odpovědět
ale Kraví Hora není letiště, takže nemůže mít RWY,clerway ani zde není stanovena TORA-TODA. Takže je to na posouzení pilota. Samozřejmě to není pro každého....
Kraví HoraBeny 22. 8. 2017 11:23:00Odpovědět
Vzlet do 50 stop vyšel na 453 metrů, takže taky naprosto bezpečné a se souhlasem majitele letiště i legální. Ale jestli se jako nezkušený pilot bojíš, tak tomu naprosto rozumím a děláš dobře, že na takový letiště nelítáš. Letu Zdar

Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 5 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.225.54.1 xxx
Gravitace není správná myšlenka, je to zákon. A není proti němu odvolání.
naltrexon dosierung naltrexon 1 5 mg naltrexon og campral

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 





Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.