Šikovná holka AN-2

21.03.2008

Vracím se do roku 1974, kdy jsem byl po letech působení na MIG-15 v Hradci Králové (stíhací bombardovací letecký pluk), přeložen na letiště Ostrava - Mošnov na typ AN-2 (Andula). Přidělen jsem byl k letce nestěhovačů. Mimo pilota Juráška, všichni dojížděli. Já z Hradce Králové, navigátor Polda Gebel z Mariánských Lázní, ostatní z Prostějova. Bydleli jsme na hotelu 10 (Desítka), přímo u letiště a pro mě nastal úplně nový specifický život u letectva.

Šikovná holka AN-2
Šikovná holka AN-2 (Zdroj: Aeroweb.cz)
Velitel letky byl pplk.Michal Klasa a letka po rocích působení v Prostějově byla k nelibosti osádek i techniků přemístěna v 70- tých letech do Mošnova. Vytvořila 4-tou letku 1.dopravně-výsadkového pluku. Účel byl, míti tam pohromadě letouny AN-2 a IL-14, které tvořili první 3 letky s velitelem pluku plk.Vlado Grolmusem a také moci využívat letouny schopné operovat z travnatých letišť.

O všech typech letounú, různých plucích letectva a letištích, byly napsány stohy knih, jen ne podrobně o letce AN-2 a tomto typu tetadla.



Letoun byl vyvinut pro potřeby parašutistů a pro lety kurýrní, za špatného počasí,v malých výškách a pro nenáročný provoz. Měl pevný trup, byl to dvouplošník a mohl pojmout 10 výsadkářů. Takže na rozdíl od letových dnů u stihačů, kde byly samé přípravy, nástupy, rozbory, střelby a bombardování, my jsme byli odesíláni na tak zvané "detašmany" po oblastech českých, kde se cvičila "para vojska" nebo jsme zkoušeli nové padáky. Jelikož před několika lety zahynulo celé reprezentační para družstvo naší republiky s pilotem Havránkem v Bulharsku, při mezinárodní soutěži seskoků z AN-2. V tu dobu jsme byli myslím  "mistři světa".


Výsadky v Popradu. Folke, Vybíral, neznám, Havlíček

Bylo nutno vycvičit nové armádní družstvo ASD (Duklu Prostějov). Dařilo se a tento výcvik se prováděl na letišti Šumperk a i jinde. Létal jsem tam jednou i já. Vedoucí parašutistů byl kpt.Skoták. Další štace byly CHrudim, Malacky, Poprad, Nitra, Sázená,Spišská Nová Ves a jiné. Andula byla "pracant".


Výsadky Nitra. Kurz s osádkou

Sestava letky AN-2:

Velitel : Pplk. Michal Klasa
Piloti byli : Henn, Štěpán, Kubáň, Folke, Jurášek, Kurz, Cebula,
Navigátoři : Prokeš, Novák, Kaufman, Humpolíček, Kocman, Gebel, Lodes,
Palubáři : Svoboda, Schwan, Chlachula, Vybíral, Havlíček, Kotouč, Doleček, Bláha, Krček.


Nástup letky. Zleva: Klasa, Kurz, Prokeš, Novák

Anča, jak jsme jí říkali, byla nádherná holka a nechala si mnoho líbit. Jen neměla ráda boční vítr na přistání, vítr vůbec a námrazu. Jednou si vzpomínám, jak jsme přišli ráno na stojánku a Anduly se pásly na trávě. V noci byla vichřice a mechanici pořádně neukotvili letouny. Jedna byla na čumáku, druhá převrácená na křídle a pohled příšerný. Od té doby se "ančy" musely uvazovat.



Byla šikovná i na jiné věci. Jednou při přistávání v Chrudimi jsme si všimli bílého zabarvení na zemi na konci letiště. Po dojezdu vidíme obrovské plochy hub-žampionů. Vyjel jsem z dráhy, zastavil, pomalu prováděl úkony a mezitím technik vyskočil ze dveří s 2 kyblema a za chviličku byl proviant na večeři. Opět naskočil a my pojížděli na stojánku. Myslím, že žádný jiný letoun není schopný sbírat houby. Do Chrudimi jsme létali vysazovat para-jednotky z Aše. Kluci skákali v noci do vody na přehradě Seč a do lesa. Byl to jejich speciální výcvik a my jsme tam s nimi pobývali asi měsíc.



Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář