ILA Berlin 2008

15.06.2008

Ve dnech 27.5.-1.6. 2008 se konal tradiční mezinárodní aerosalon ILA Berlin. Tento letecký veletrh je jedním z nejlepších a největších, které vůbec můžete na světě spatřit. První tři dny konání jsou určeny především pro zákazníky. Uzavírají se kontrakty v hodnotě mnoha milionů euro. Zbyle tři dny jsou věnovány běžným leteckým nadšencům. Dostává se Vám tak příležitosti seznámit se s novinkami ze všech leteckých odvětví...

ILA Berlin 2008
ILA Berlin 2008 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Aerosalon ILA Berlin je jedním z nejstarších aerosalonů na světě. První ročník se konal již v roce 1909 v německém Frankfurtu nad Mohanem. ILA se řadí mezi největší aerosalony a v evropském měřítku se nechá srovnat s pařížským Le Bourget nebo anglickým Farnborough. Pro českého zájemce je celkem snadno dosažitelná. V mém případě se cesta z Pardubic nechá zvládnou za 5 hodin především díky kvalitním německým silnicím a nepříliš častým rychlostním omezením. Rozhodně doporučuji si na takto velké akce vyčlenit minimálně dva dny.

 


Celkově vzato byl letošní ročník velmi povedený i když pár věcí tu také jaksi „nehrálo“. Zejména musím pochválit naprosto dokonalou organizaci o které se nám na tuzemských leteckých dnech může jenom zdát. Dostatek parkovacích míst na starém letišti + dostatek autobusů, které Vás odvezou přímo do areálu letiště…to vše běžný návštěvník velmi ocení. Další překvapující skutečností, se kterou jsem se na žádném leteckém dnu v Evropě nesetkal, bylo přetahování letounů ze statických ukázek, aby následně předvedly ve vzduchu svoje dovednosti a poté je opět vrátili zpět do expozice (takže si je mohl běžný smrtelník zblízka ze všech stran prohlédnout). A to vše se dělo během celého dne, aniž by to nějak výrazně omezilo program. Před touto schopností organizátorů opravdu musím smeknout! Ovšem abychom stále nechválili…tak se podíváme na pár „škraloupů“. Ačkoliv celkový prostor aerosalonu převyšuje 250 tisíc metrů čtverečních, zdálo se mně to vše poněkud stísněné. Bylo to způsobeno především velkým množstvím letadel, výstavních hal a také tomu napomohlo naprosto neuvěřitelných 241000 návštěvníků, kteří navštívili veletrh během šesti dnů! Dalším podstatným minusem byla nepřítomnost letounů Airbus 330, An-124 Ruslan, Il-76, Tu-95 a Mig-29SM, které bych označil za největší slibované high-lighty a které již organizátoři mnoho týdnů dopředu slibovali. Těžko říct, proč nakonec nepřiletělo žádné ruské letadlo…

 


Celkově se sešlo 331 letounů. Mezi nejzajímavější bezesporu patřil velkokapacitní Airbus 380, který se každý den předvedl na nebi v letové ukázce. To bylo prakticky vše co jsme mohli z dopravního letectva vidět. Poté následovalo vojenské letectvo. Holandský demoteam s F-16, polský Mig-29, americký bombardér B-1 a také lahůdkově zbarvený maďarský Mi-24. Dvě demo ukázky také předvedla německá Luftwaffe. První spočívala v zadržení nepřátelského letounu. Roli agresora hrál F-4 Phantom a roli zasahujícího letounu německá chlouba Eurofighter. Druhou ukázkou bylo obsazení letiště. Celé akce se zúčastnili prakticky všechny typy letounů a vrtulníků, kterými Luftwaffe disponuje. Na své si také přišli milovníci historických strojů – na nebe se vznesly legendy DC-3, DC-6, B-25, Ju-52, Do-24 a proudový Messerschmitt Me-262! Statická expozice připravila americké letouny: 2x F-15, 2x F-16, 2x B-1 a transportní C-17, C-130 a C-5 Galaxy. Také Němci měli mnoho statiky: Airbus-310, Transal, Eurofighter, Phantom, Tornado, P-3 Orion a všechny typy vrtulníků. Na konci letiště také bylo vystaveno množství malých sportovních letadel včetně českých letounů Zlin. Bohužel žádný z nich nenesl českou registraci. Za zmínku také určitě stojí účast akrobatických skupin. Na proudových strojích F-5 Tiger se předvedla švýcarská armádní skupina Patrouille de Suisse. Zajímavá byla též chorvatská skupina Krila Oluje na turbovrtulových Pilatusech PC-9. Exotickou novinkou bylo vystoupení indické armádní skupiny na čtyřech vrtulnících Dhruv.


Během celého týdne, kdy aerosalon probíhal, byly uzavřeny kontrakty za více než pět miliard euro. Největší z nich byla zakázka na dodání 35 letadel Airbus bahrajnské společnosti Gulf Air v hodnotě 3,2 miliardy euro. Jedním z hlavních témat veletrhu bylo snížení škodlivých látek a emisí, které letadla produkují. Této „ekologické“ konference se zúčastnili přední výrobci letadel (Airbus, Boeing, Bombardier a Mitsubishi) a zejména také výrobci motorů (Pratt & Whitney a Rolls-Royce). Během celého týdne se zde prezentovalo 1127 vystavovatelů z 37 zemí světa, kteří zde prezentovali své letecké produkty a služby více či méně související s letectvím.

Kdyby jste náhodou nevěděli co dělat 8.-13.6.2010. Tak je právě pro Vás připraven další ročník aerosalonu ILA Berlín. Tradičně na letišti Schönefeld (nově přejmenované na Brandenburg).

Pro více informací sledujte oficiální stránky aerosalonu: www.ila-berlin.com

 

Mohlo by vás zajímat

Témata

Letecké dny


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář