Letoun ALTO

11.06.2008

Určitě se stejně jako já někdy necháváte unést představami, jaké by to bylo, mít své vlastní letadlo. Moci si letět kdykoliv, kamkoliv. Letět navštívit kamarády na sousední letiště nebo přes celou republiku, prohlédnout si vrcholky Alp nebo doletět k moři. Vzít celou rodinu na výlet po Evropě, po celém světě… Najednou padají veškeré hranice. Vaše letadlo, jako věrný přítel na vás čeká v hangáru, připravené na další dobrodružství. Jako malí jste byli zapálenými modeláři? Dřímá ve vás touha zkusit složit něco většího? Co třeba rovnou skutečný ultralight?

Letoun ALTO
Letoun ALTO (Zdroj: Aeroweb.cz)
Přesuňme se nyní do Kunovic, kde tento článek začal.

Kunovice jsou pro aviatiky podobné místo, jako pro automobilisty např. Mladá Boleslav. Jsou místem, kde přišla na svět nejznámější letadla, jaká kdy byla u nás vyrobena. Vzpomeňme například slavný kluzák Blaník nebo dvoumotorové letouny L-200 Morava, či L-410. Kunovice jsou místem s hlubokou leteckou tradicí a je zde i vysoká koncentrace leteckých odborníků.  Právě toto bylo hlavním důvodem, proč si firma Direct Fly s.r.o. vybrala Kunovice za své sídlo.




Pojďme si splnit sen o vlastním letadle!


Firma Direct Fly s.r.o. zaměstnává celou řadu leteckých odborníků, výsledkem jejich práce je ultralehký celokovový letoun ALTO.


Stále ve vás dřímají modelářské touhy z mládí?


Letoun ALTO je navržen pro snadnou stavbu v amatérských podmínkách. Samozřejmě je však možné převzít i letoun kompletně hotový a hned s ním odletět.



Letoun ALTO TG


Ultralight ALTO je nabízen v několika stavebnicích:

Obecně je možno říct, že ALTO je od prvního počátku koncipováno, jako letadlo předurčené pro domácí stavbu.
Dno trupu je ploché a proto je možno letoun sestavit bez speciálních přípravků pouze na nivelovaném rovném stole. Také ostatní tvary byly přizpůsobeny jednoduché montáži.
Na výběr je několik kitů, lišících se úrovní rozpracovanosti:

ALTO  basic kit
Základní stavebnice, obsahující všechny potřebné díly pro sestavení letadla. Plechové dílce jsou CNC tvarově obrobeny, předvrtány a ohnuty. Ocelové díly jsou svařeny a opatřeny komaxitem. Součástí stavebnice je tvarované plexi a všechny laminátové dílce.
Pro sestavení postačuje běžné dílenské vybavení.

ALTO 75% quick kit
Firma Direct Fly nabízí letoun ALTO také  jako předpřipravenou stavebnici, která významně zkracuje čas stavby. Hotová jsou křídla, včetně nádrží a klapek a spodní část trupu.

ALTO ready to finish
Další možností je již hotový drak letounu, kdy stavitel instaluje motor, avioniku, elektrickou a palivovou soustavu.
Tato stavebnice je nejekonomičtější cestou, jak rychle a levně létat.

ALTO ready to fly
Poslední je již výše zmíněná možnost dodání kompletního, plně vybaveného letadla.


Firma Direct Fly vyrábí  ALTO v několika variantách a pokud je nám známo, tak je to i nejširší nabídka variant jednoho letounu v České republice.





ALTO si můžete objednat s:
-    s klasickým tříkolovým podvozkem nebo s ostruhovým podvozkem
-    s motory ROTAX 912 ULS/UL, Jabiru 3300 nebo Jabiru 2200
-    s volantovým řízením nebo s klasickými zdvojenými kniply





Pojďte s námi ALTO provětrat zkušebním letem.

Letoun z venku působí mohutným dojmem, ani by se nechtělo věřit, že se jedná o letoun ultralehký. Po usednutí do kabiny vás určitě překvapí její prostornost. Díky vnitřní šířce  106 cm je kabina velmi pohodlná. V případě zabudování volantového řízení je i nastupování značně lehčí, než u některých jiných strojů s kniplovým řízením. Další fakt, který výrazně přispívá k snazšímu nastupování je, že kabina se posouvá směrem dopředu, místo aby se vyklápěla.

Nyní již pohodlně sedíme v kabině a můžeme provést předstartovní úkony. Sedadla mohou být pro větší komfort anatomická.
Motor hbitě startuje, necháváme ho zahřát na pracovní teplotu. Motory dodávané do toho letounu můžou být následující:

ROTAX 912 ULS/UL
Jabiru 3300
Jabiru 2200

Náš zrak se stáčí k ukazateli paliva. Do integrálních nádrží ve křídlech se vejde 105 litrů paliva.
Při pojíždění po ploše přijdeme poprvé do kontaktu s pedály a tím i brzdami. Brzdy mohou být nezávislé hydraulické, ovládané pedály nebo centrální ovládaní pákou s možností aretace.
Provedeme motorovou zkoušku a již se rozjíždíme po dráze.  Při 65 km/hod se letoun ALTO odlepuje od země a sebevědomě nabírá výšku.



Při zasouvání klapek, stejně jako při trimování nám pomáhá elektromotor.
Po nastoupání do cestovní výšky si již můžeme plně vychutnávat let. Letoun se ovládá velice příjemně a ve vzduchu se chová klidně. Určitě Vás zaujme, že letoun ALTO se může řítit vzduchem rychlostí až 250 km/hod. Naopak nejpomaleji to jde bez klapek 81 km/hod. Pokud to budete zkoušet pomaleji jistě se Vám bude hodit záchranný systém, který je možné na přání do letounu ALTO zabudovat.

Letoun ALTO je velice nenáročný, jak na ovládání v letu, tak na údržbu.




Technické specifikace:

ALTO je jednomotorový, dvoumístný samonosný dolnokřídlý klasický jednoplošník, celokovové nýtované konstrukce s možností zástavby záchranného systému.

Křídlo
je obdélníkového půdorysu, nýtované žebronosníkové konstrukce s hlavním a zadním pomocným nosníkem je potaženo plechy z Al slitiny, vybaveno křidélky, štěrbinovými vztlakovými klapkami a integrálními nádržemi s kapacitou 105 litrů paliva.

Trup
Je obdélníkového průřezu, nýtované poloskořepinové konstrukce. Má spodní a boční stěny s diagonálními výztuhami. Hřbet trupu je oválného průřezu.

Ocasní plochy
Jsou celokovové nýtované konstrukce, v klasickém uspořádání.

Řízení letounu sestává z mechanického řízení výškového kormidla, křidélek a směrového kormidla. Ruční řízení je volantové nebo „kniply“ s přenosem výchylek řetězy, táhly a lany. Výchylky nožního řízení jsou přenášeny lany na směrové kormidlo a táhly na řízenou příďovou nohu. Ovládání vztlakových klapek a plošky podélného vyvážení je elektrické. Brzdy na hlavních kolech jsou nezávisle hydraulické, ovládané šlapkami na pedálech nožního řízení nebo centrální pákou s možností aretace.

Podvozek
Je v základní variantě TG příďový, tříkolového typu, s předním řiditelným kolem. Hlavní kola jsou nesena na pružných laminátových nohách. Brzdy hlavních kol jsou hydraulicky ovládány pedály). Vyrábí se i verze TW s ostruhovým podvozkem.

Kabina
Je díky svojí vnitřní šířce 106 cm velmi pohodlná a prostorná. Ke snadnému nastupování přispívá i vpřed posuvný překryt kabiny a volantové řízení. Překryt kabiny je vyroben z kvalitního organického skla. Může být i v lehce modrém zbarvení a vybaven okénky. 





Tak co, splníte si sen?


Technické specifikace:


Mohlo by vás zajímat

Témata

Ultralighty


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář