Legislativní smršť EASA pokračuje

10.06.2008

Ve čtvrtek 5.6.2008 odpoledne bylo na webu EASA zveřejněno NPA 2008-17 Implementing Rules for Pilot Licensing - Implementační pravidla pro vydávání pilotních průkazů (NPA = Oznámení navrhovaného dodatku – v podstatě návrh nového předpisu). Co na nás chystají tentokrát se dozvíte v článku.

Legislativní smršť EASA pokračuje
Legislativní smršť EASA pokračuje (Zdroj: Aeroweb.cz)
Soubory jsou poměrně veliké, můžete si je stahnout ZDE

Tuto stránku stojí za to čas od času zkontrolovat, protože poskytuje přehled všech vydaných NPA včetně termínů odpovědí.

Dopředu se omlouvám za ne zcela přesné překlady některých termínů.

NPA 2008-17 obsahuje:

NPA 2008/17a “Explanatory Note and the Appendices” - vysvětlující poznámky a přílohy - má 85 stran

NPA 2008/17b “Part FCL” Předpis licencování posádek má 641 stran - z pohledu LSA je zajímavá

- Část B Leisure Pilot Licence LPL - licence rekreačního pilota , začíná na straně 11 a má 6 stran
- Návrh přijatelných způsobů plnění AMC (applicable means of compliance) a poradní materiál GM (Guidance material) začínající na straně 189 a má 79 stran

NPA 2008/17c “Part Medical” Zdravotní způsobilost - má 66 stran - z pohledu LSA je zajímavá:

- MED.A.030 Competence for the issue, revalidation and renewal of medical certificates - Kompetence pro vydávání, ověřování a obnovení zdravotních certifikátů
.... Initial Issue - počáteční vystavení
(3) LPL medical certificates shall be issued by an AeMC, an AME or, if permitted under national law, by a general medical practitioner (GMP).

v podstatě to říká, že zdravotní certifikáty mohou být vydávány pro LPL všeobecným doktorem, pokud to připouští národní zákon

To je v rychlosti vše k NPA 2008-17, po detailnějším prostudování budu informovat podrobněji, bude to chvíli trvat, na odpověď máme jako obvykle 3 měsíce.

Při detailnějším pohledu na web s NPA jsem objevil nedávno publikované NPA 2008-15, které pro nás představuje potenciální nebezpečí.
Toto NPA má 26 stran a zabývá se Essential Requirements for Civil Aviation Environmental Protection - základními požadavky pro ochranu životního prostředí v civilním letectví

Při zběžném čtení jsem narazil na možné komplikace.
viz strana 6 body 18, 19, 20
Otázka 1, která následuje na straně 7 jen potvrzuje moje obavy:

The Agency is interested in knowing whether stakeholders agree that ultra light aircraft, produced in an industrial manner, should be subject to common environmental rules?

Agentura (EASA) by chtěla vědět, zda akcionáři (my - všichni kdo na toto NPA odpovíme) souhlasíme s tím, aby průmyslově vyráběné ultralighty podléhaly společným pravidlům životního prostředí!! (pointa je v tom že bod 18 a 19 popisuje, že letadla Annexu II jsou vyňata z pravomoci EASA a touto skulinkou si připravují půdu pro převedení pro pravomoc EASA)

Další zajímavý bod 47 je na straně 13 - k němu je vztažena Otázka 5:

The Agency is interested to know whether stakeholders agree that powers should be given to assessment bodies to verify that aircraft below 2000 kg comply with the environmental requirements and to issue the related approvals. Conversely do stakeholders agree that accreditation of such assessment bodies should be done by the Agency?

Agentura (EASA) by chtěla vědět, zda akcionáři souhlasí s tím, aby byla dána odpovědnost pověřeným institucím ověřovat to, že letadla pod 2000kg splňují požadavky životního prostředí a mohly vydávat související povolení. Myslí si akcionáři, že by akreditace těchto pověřených institucí měla být prováděna Agenturou?



Další zajímavý bod je na straně 14

Functions of the Agency - Funkce Agentury
When considering the text of the Basic Regulation, in particular its Article 17, it seems that safety was mainly driving its drafting while environmental protection only appeared as a second class objective. This impression has to be corrected as the intention of the legislator was that the Agency should also ensure the proper functioning and development of all areas of the aviation system that are within its competence, and not just the safety aspects. Article 17 needs therefore some re-draft to also reflect environmental protection.


Volně přeloženo - když se podíváme na text Základního nařízení (míněno 216/2008) zvláště na článek 17 vypadá to, že vůdčím motivem při psaní návrhu byla bezpečnost a ochrana životního prostředí byla až druhořadá. Tento dojem musí být upraven protože záměrem zákonodárce bylo to, že Agentura musí také zajistit správnou funkci a vývoj všech oblastí letectví, které má ve své kompetenci, a ne jenom bezpečnostní aspekty. Článek 17 proto potřebuje úpravu tak aby také zohledňoval ochranu životního prostředí!!!!

Styl těchto odstavců je velmi podobný argumentaci EGAST - European General Aviation Safety Team (Evropský tým pro bezpečnost všeobecného letectví - viz mé reportáže v Pilotu) - bohužel v současném světě je kdokoliv schopen prosadit často nesmyslné ale velmi omezující požadavky jen za použití tří kouzelných sloganů - životní prostředí, bezpečnost, te..rismus - odmítat takové požadavky je velmi obtížné.

Tento příklad jasně ukazuje, že integrace LSA do systému EASA znamená, že jakékoliv NPA, které bude v budoucnosti vydáno se nás může týkat a proto jim musíme věnovat pozornost, přestože na první pohled se nás netýkají. To je další argument pro důslednou ochranu Dodatku II a zesílení tlaku na to aby evropské LSA nebylo začleněno do stávajících předpisů EASA.

Budu se snažit jako vždy připravit za LAA podklady pro odpovědi na tato NPA. Pokud někdo dokumenty projdete a budete mít připomínky, prosím zašlete je i mě abychom mohli vytvořit ucelené dokumenty sumarizující veškeré znalosti k jednotlivým NPA.

V této souvislosti se musím zmínit o problematice překladů - vzhledem k závažnosti by bylo vhodné tyto NPA přeložit, bohužel to není v mých silách. Znovu jsem tuto problematiku jazykové diskriminace otevřel na semináři EASA 29.5.2008. Pan Probst ředitel tvorby předpisů mi veřejně odpověděl, že je s naším ÚCL domluven na tom, že vybraná NPA se přeloží do češtiny. Bohužel při dotazu na ÚCL mi tato informace nebyla potvrzena a zatím zústává v platnosti předchozí stanovizko - tedy ÚCL na úrovni EASA jedná jak problém řešit, ale řešení zatím nebylo nalezeno. Takže si zase budeme asi muset pomoci sami i když množství stran k přesnému přeložení je alarmující. Pokud by někoho z Vás napadlo řešení, dejte mi prosím vědět. Navíc jde o problematiku, která není letecké veřejnosti dostatečně známá.

Ve dnech 10. a 11.6. se zúčastním v Kolíně nad Rýnem dalšího semináře EASA zaměřeného právě na problematiku Licencování, po návratu Vás budu informovat.

Budu se snažit jako vždy připravit za LAA podklady pro odpovědi na tato NPA. Pokud někdo dokumenty projdete a budete mít připomínky, prosím zašlete je i mě abychom mohli vytvořit ucelené dokumenty sumarizující veškeré znalosti k jednotlivým NPA.

Zdroj: LAA

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář