USA a ÚCL jak to vlastně je?

22.06.2008

S přáteli plánuji na konci léta další výlet do USA. Tentokrát však chceme nalétat hodiny do CPL a poznat USA zase trochu jinak. Starosti nám však dělala nejistota tvz. legality těchto hodin v očích UCL. Lépe řečeno postoj Českého UCL k těmto aktivitám. Problém nám vyřešil až pan Horák právě z UCL, odboru způsobilosti leteckého personálu, který obratně odpověděl na naše tři otázky, ve kterých se najde každý.

USA a ÚCL jak to vlastně je?
USA a ÚCL jak to vlastně je? (Zdroj: Aeroweb.cz)
1. Zda je možné a za jakých podmínek lze létat v USA výcvik (PPL, IFR)
2. Zda je možné a za jakých podmínek lze nalétávat v USA hodiny do CPL, což je dnes velmi lukrativní
3. Za jakých podmínek lze v USA dnes létat, myslím tím jen pro zábavu a poznání.

1. Pro výcviky v USA platí zásada, že samotný výcvik v USA se u nás neuznává. Pokud tam někdo podstoupí výcvik, je třeba, aby ho ukončil příslušnou zkouškou a získal tak odpovídající průkaz pilota. S takto vydanými americkými průkazy se pak zachází jako se všemi ostatními průkazy vydanými v nečlenském státě JAA podle standardů ICAO, viz postup CAA-PI-027 na www.ucl.cz - PERSONÁL - Způsobilost leteckého personálu - pilot letounů.

2. Nalétávání hodin v USA, tzv. build-up: JAR-FCL 1.155 (b) (1) praví: Žadatel o CPL (vydaný v ČR) musí mít nalétáno, jako pilot letounů s osvědčením letové způsobilosti vydaným nebo uznaným členským státem JAA, alespoň 200 hodin doby letu. Běžnou praxí je, že věrohodně zapsané a potvrzené hodiny v zápisníku letů na běžných typech letounů ÚCL uznává. Ale nemusí to být samozřejmostí v případech, kdy záznam hodin v zápisníku není věrohodný nebo se jedná o letadlo, které by v ČR nebylo certifikováno jako cvičný letoun, apod. Doporučuji všem zájemcům, aby před návratem z USA po tzv. build-up si nechali v letecké škole v USA uzavřít zápisník letů a potvrdit nalétané hodiny.

3. Podmínky, za kterých lze létat v USA, stanovuje pochopitelně americká FAA, nikoliv ÚCL. K tomu dodávám, že americká FAA před uznáním platnosti českého průkazu pilota ověřuje při přímé komunikaci s ÚCL, zda průkaz je pravý a byl takto skutečně vydán. Tato komunikace probíhá přímo mezi ÚCL a FAA a trvá dva až tři pracovní dny. Je třeba s tímto zpožděním před uznáním platnosti českého průkazu v USA počítat. Osobní urgence na ÚCL vyřizování takových žádostí spíše zpomalují než urychlují a proto je nedoporučuji.

Vladimír Horák, ředitel odboru způsobilosti leteckého personálu

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář