Aerosalon Farnborough 2008

31.08.2008

Historie aerosalonu sahá až do roku 1920, kdy se na letišti Hendon konal první ročník aerosalonu. Po nucené přestávce kvůli druhé světové válce se aerosalon přesunul na letiště Farnborough nedaleko Londýna, kde se ve dvouletých intervalech pořádá až do dnes. Letošní ročník byl ve znamení oslav 60-ti let konání na letišti Farnborough. O jakou monstrózní akci se jedná dokládá na 1300 vystavovatelů a 150000 návštěvníků (2004). Kdo na podobné akci nikdy nebyl, jen těžko si může tyto parametry představit.

Aerosalon Farnborough 2008
Aerosalon Farnborough 2008 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Pro prezentaci firem vůči veřejnosti jsou vyčleněny čtyři velkokapacitní haly do kterých by se vešlo mnoho fotbalových hřišť… Pro obchodní jednání se zákazníky jsou dále připraveny takzvané „šalety“ – v těchto kancelářích se podepisují kontrakty a nakupují letadla. Do těchto prostor se však jen tak nějaký obyčejný smrtelník nemá šanci podívat. Jsou určeny pouze VIP návštěvníkům a zástupcům leteckých společností a továren. Velké firmy mají dokonce u vchodu do těchto „šaletů“ své vlastní vyhazovače či bodyguardy!

Ve dnech kdy se konají podobné aerosalony se vždy v médiích objevují články informující o nákupu letadel od různých leteckých společností. Nám to může přijít vcelku srandovní, když si představíme, že do stánku firmy Cessna či Airbus přijde zástupce letecké společnosti a řekne, že chce 8 těchhle a 15 támhletěch letadel a vytáhne šek, poté poděkuje, otočí se na podpatku a jde spokojeně domů. Avšak tak tomu zdaleka není. Firmy se zákazníky vyjednávají již mnoho měsíců, někdy i pár let, dopředu. Takovéto aerosalony v podstatě pouze slouží k informování veřejnosti o uzavřených kontraktech a ke slavnostním podpisům o obchodu mezi firmou a zákazníkem.

Pro zajímavost uvádím pár příkladů uzavřený kontraktů:
Leasingová skupina DAE Capital závazně objednala u Airbusu 30 kusů Airbusu 350 a 70 kusů Airbusu 320. Cena kolik bude stát celkem sto objednaných letadel snad radši ani nebyla zveřejněna neboť bych asi nebyl sám, kdo by po přečtení spadl ze židle…
Katalogová cena Boeingu 737-700 je cca 930 milionů korun…a celkem 15 si jich objednala další leasingová společnost ACG.
Podle odhadů byly celkem uzavřeny kontrakty v hodnotě převyšující 42 miliard amerických dolarů

A co se dělo mimo výstavní haly? Diváci mohli spatřit celkem 165 letadel ať už na zemi tak i ve vzduchu. Největším tahákem se očekávaně stal letoun Avro Vulcan. Tento britský bombardér byl vyřazen z operační služby v roce 1993. Ale díky organizaci „Vulcan to the sky“ byl uveden opět do letuschopného stavu. Pro britské publikum je Vulcan obrovskou srdeční záležitostí, neboť právě z peněz veřejnosti a sponzorských darů byl znovu oživen. Důkazem hrdosti na tento letoun bylo, když při startu většina z přihlížejících diváků vstala a po vzletu hned začala tleskat.

Z letových ukázek bych vyzdvihl „souboj“ předváděcích pilotů bojových letounů F-16, F-18 a Eurofighter o nejlepší ukázku. Všechny tři ukázky byly velmi pěkné a dynamické. Většinou létané se zapnutým přídavným spalováním což potěšilo nejedny uši leteckých fajnšmekrů. Dle mého hlediska byl nejlepší Super Hornet. Prvky, které si pilot s letounem může dovolit jsou neuvěřitelné a mnohdy nejsou daleko od pověstné „kobry“, které předvádějí ruské letouny.

Zajímavou ukázkou byli též historici typu Hawker Hunter, dopravní DC-6, Catalina, Spitfire či Lancaster.Lahůdkou pro přihlížející oči plachtářů se stalo vystoupení větroně Swift, který než aby plachtil, neustále byl vlečen za vlečným letounem a této formaci předváděl různé prvky od utažených zatáček po mnohanásobné otáčení kolem podélné osy (neustále na vlečném laně!!!)

Na stojánce největší obdiv asi vzbuzovala pro Angličany „exotická“ dvojce letounů Mig-29 slovenského vojenského letectva. Kord když bratři Slováci zpřístupnili kokpity letadel obyčejné veřejnosti. Migy byly na aerosalonu na pozvání konstrukční kanceláře Mig, která se chtěla pochlubit modernizací a zástavbou dalších vyspělých přístrojů od západních firem.
Rozsáhlou expozici také představil výrobce Cessna. K vidění bylo několik vrtulových letounů typu C172, ale také i proudové typy Cessna Citation.

Tento ročník se mně zdál oproti předminulému, který jsem též navštívil poněkud slabší. Předpokládal jsem, že oslavy 60ti letého výročí aerosalonu Farnborough budou pojaty alespoň trošku slavnostněji. Například nějakým průletem A380 nebo Avro Vulcana ve formaci s akrobatickou skupinou Red Arrows, avšak nestalo se. Zamrzel i fakt, že evropská premiéra letounu F-22, která se měla konat na zrušeném RIATu se nekonala ani zde. Letouny sice do Farnborough dorazily avšak polétali jenom ze začátku týdne pro pozvané hosty, takže veřejnost byla jaksi „okradena“. I tak je tento aerosalon pro běžného Čecha, který navštěvuje upadající CIAF naprosto senzační podívanou. A proto Vám všem vřele doporučuji návštěvu podobné akce!


Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář