Letadla v České republice

02.10.2008

Jako jeden z prvních článků na Aerowebu vůbec jsem před cca 3 lety napsal článek „Kolik je letadel v České republice a která to jsou?“ Nyní jsem se k tématu rád vrátil, abychom se mohli společně podívat na aktuální stav českých letadel a udělat i malou rekapitulaci, co se za ty 3 roky u nás změnilo.

Letadla v České republice
Letadla v České republice (Zdroj: Aeroweb.cz)

Letecký rejstřík

Všechna letadla, která létají pod českou imatrikulací OK jsou evidována v leteckém rejstříku, který vede Úřad pro civilní letectví (ÚCL). Tento rejstřík je přístupný na jejich stránkách nebo si letecký rejstřík můžete stáhnout na konci článku ve formátu MS Excel s možností pohodlného hledání a procházení. Data jsou aktuální k září 2008.

Letecký rejstřík UCL eviduje celkem 1 818 letadel

Za poslední cca 3 roky přibylo do leteckého rejstříku 100 nových motorových letounů, takže jich aktuálně má Česká republika k dispozici 846. Dále 691 kluzáků a 52 vrtulníků. Největší rozmach zaznamenaly vrtulníky, s přírůstkem sice jen 12 nových kousků, ale tímto se jejich počet rozrostl skoro o třetinu.

V následující tabulce jsou uvedeny počty jednotlivých typů letadel na konci roku 2005, aktuální stav a přírůstky za toto období.

Kategorie letadla

Počet 12/2005

Počet 09/2008

Přírůstek

%

Letoun

746

846

100

13%

Kluzák

663

691

28

4%

Horkovzdušný balón

116

143

27

23%

Motorový kluzák

80

84

4

5%

Vrtulník

40

52

12

30%

Horkovzdušná vzducholoď

2

2

0

0%

Celkem

1647

1818

171

10%

Jaké je nejrozšířenější motorové letadlo v Čechách

Nejvíce letadel v leteckém rejstříku je typu Zlín Z-37 Čmelák.

Byl vyvinut v kooperaci firem Let Kunovice a Moravan Otrokovice. Jeho první prototyp pod označením XZ-37 vzlétl 29. června 1963. Letoun se začal sériově vyrábět od roku 1965 a jeho výroba v různých verzích trvala až do roku 1987. Celkem bylo vyrobeno 713 kusů. V dnešní době je většina těchto strojů odstavena v neletuschopném stavu před hangáry letišť a jako pomníky připomínají slavnou éru masového využití jako práškovacích letadel v zemědělství.

Nezlomná stodvaačtýra

Bedna kytu, krabice, pluh na vzduch nebo kuchyňská linka. Tyto a ještě plno dalších jmen označují legendární stroj českého nebe, který je ještě stále vidět na mnoha letištích, kde slouží jako výcvikový, turistický a vlečný letoun. Také jako prvotní typ pro výcvik akrobacie. To všechno je Zlín 142

První ještě stále létající Z 142 byla do leteckého rejstříku zapsána v roce 1980 a poslední 1992. Průměrné stáří stodvaačtýry v Česku je 24 let.

Třetí místo patří Trenérovi

Letoun Z-226 vznikl v padesátých letech úpravou letounu Z-126. První ještě dnes létající Trenér byl vyroben v roce 1954 a poslední v roce 1972. Průměrné stáří těchto letadel je 50 let. I přes jejich stáří  stále ještě můžeme tyto veterány vidět létat.

Další pořadí nám ukazuje následující tabulka

 

Typ

Počet

1

Z 37

134

2

Z 142

78

3

Z 226

73

4

CESSNA 172

58

5

Z 43

51

6

AN 2

34

7

B 737

32

8

L 200

30

9

Z 126

24

10

L 40

20

11

L 60

20

12

CESSNA 150

17

13

CESSNA 152

16

 

Asi nikoho nepřekvapí, že nejrozšířenějším větroněm v Čechách je legendární Blaník

O svoje Blaníky se staráme velice pečlivě, neboť za poslední 3 roky ubyly z rejstříku jen 2 tyto větroně. Aktuálně je evidovaných 223 oproti 225 v roce 2005. Více jich už nebude, ale pokud bychom toto tempo odpisu starých Blaníků udrželi, poslední by šel do šrotu v roce 2342. Ale ono se to bohužel zlomí mnohem, mnohem dříve. Průměrné stáří českého Blaníka je 41 let.

Druhé místo si drží VSO-10 alias Vosa

Český jednomístný samonosný hornoplošník kluzák smíšené konstrukce. Vosa vzlétla poprvé v říjnu 1976 a byla vyráběna v Orličanu Choceň v letech 1978-1990 jako náhrada větroně VT-116 Orlík II. VSO-10 nabízí oproti Orlíkům větší pevnost a větší výkony hlavně na větších rychlostech. Díky svým vlastnostem se stala oblíbeným větroněm v aeroklubech.

Standard Cirrus je třetí, celkem 55 kusů

Jednomístný samonosný středokřídlý celolaminátový jednoplošník, určený pro sportovní výkonné plachtění. Max. rychlost 220 km/hod a klouzavost 1:37 při 100 km/hod.

 

Pořadí 

Typ

Počet

1

L 13

223

2

VSO 10

141

3

STANDARD CIRRUS

55

4

VT 116

44

5

L 23

34

6

ASW15

25

7

DISCUS CS

16

8

VT 16

14

9

VENTUS

14

10

ASW19

11

11

Glasflügel 304

11

12

L 33

11

 

Nejoblíbenější značkou motorových letadel je Zlín, pak dlouho nic a Cessna

Přibližně 50% všech letadel u nás pochází od výrobce Moravan Otrokovice tedy značky Zlín. Cessna si drží přibližně 15% podíl. Raritou jsou z tohoto pohledu dnes velmi oblíbená letadla firmy Cirrus Design a Daimond Aircraft.

Zlín

394

51%

Cessna

118

15%

Let Kunovice

84

10%

Antonov AN 2 (Andula)

34

4%

Piper

32

4%

Cirrus

8

1%

Daimond

6

1%

 

Top 10 provozovatelů motorových letadel v ČR

Každé letadlo v České republice má dle leteckého zákona určeného provozovatele, který odpovídá ze jeho provoz a dodržování leteckých předpisů, zejména údržby a vedení prokazatelné evidence o provozu. Provozovatel letadla nemusí být jeho majitelem, pouze převzal na sebe tuto odpovědnost. Následující tabulka ukazuje přehled největších provozovatelů letadel

 
Provozovatel
Počet
1
Aeroklub České republiky, o.s.
112
2
Air Special, a. s.
89
3
České aerolinie a.s.
49
4
F AIR, spol. s r.o.
21
5
Letecká škola BEMOAIR s.r.o.
18
6
MORAVAN-AEROPLANES a.s.
11
7
Letecké akrobatické centrum ČR, o. s.
11
8
DSA a.s.
11
9
Slovácký aeroklub Kunovice o.s.
10
10
AGROAIR, spol. s r.o.
10
11
Aeroklub Zbraslavice, o.s.
10
12
Travel Service a.s.
10
13
Piper OK, a.s.
8

Jaké je průměrné stáří českých letadel

Nejstaršími kousky v českém rejstříku jsou Zlíny 126 a 226, v průměru kolem 50 let provozu. Pokud létáte na Cessně 150, pak byla pravděpodobně vyrobena před 37 lety a učí se na ni létat již 2 generace pilotů, tedy nejdříve váš otec a nyní Vy. Jak jsou na tom jiné typy letadel ukazuje následující tabulka, seřazeno dle průměrného stáří letadla. 

Typ

Počet letadel

Průměrné stáří

Z 126

24

54

Z 226

73

50

L 60

20

50

L 40

20

49

Z 326

6

48

L 200

30

47

Z 526

12

37

CESSNA 150

12

37

Z 42

14

33

Z 37

129

33

AN 2

34

31

CESSNA 152

14

29

Z 43

51

28

CESSNA 172

57

28

Z 142

78

24

PIPER PA28

8

22

PIPER PA34 Seneca

9

21

CESSNA 182

7

19

L 410

14

19

Z 50

13

19

Z 143

7

8

PIPER PA32

6

2

SR20

8

2

P 92-JS

5

2

 

 

 

 


Letecký rejstřík sportovních létajících zařízení vedený LAA

V leteckém rejstříku vedeném ÚCL však budete marně hledat ultralehká letadla, která jsou pod správou LAA. Letecký rejstřík těchto letadel není veřejně přístupný, nicméně na náš požadavek o sdělení aktuálních počtů jsme obdrželi rychlou a exaktní odpověď.  

Rejstřík LAA

Počet

Ultralight (ULLa)

2 200

Motorové rogalo (MZK)

671

Ultralehký vrtulník (UH)

28

Motorový paragliding (MPK)

581

Celkem

3 480

V období od 1.1. 2006 do 1.9.2008 (tedy za přibližně stejnou dobu, za kterou přibylo cca 100 letadel do rejstříku UCL) přibylo 421 sportovních létajících zařízení. Ultralehkých letadel je tedy v Česku skoro 3x více než dospělých letadel v rejstříku UCL (včetně dopravních letadel).

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář