Praktický výcvik plachtaře 1

05.05.2006

I když ta letošní zima byla tak dlouhá a musíme dohnat, co nám počasí v letech minulých umožňovalo provádět v šálách, rukavicích a s fialovými nosy, zahájení a začátek letové sezóny je v řadě aeroklubů také obdobím, kdy se zařazují do praktického výcviku noví zájemci o létání.

Praktický výcvik plachtaře 1
Praktický výcvik plachtaře 1 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Ještě to není doba obdobná, kdy naše opeřené vzory vyvádějí svá písklata k prvním nesmělým skokům. Je to teprve doba počátku líhně nových letců, kdy je instruktoři musí nakrmit řadou informací. Od postupu, jak se vůbec do letadla vsoukat až po případnou potřebu, jak se z něho zase velmi rychle vysoukat. To pro případ, že by bylo nutné použít padák. Informací potřebných pro začínajícího letce ve výcviku je mnohem víc a jejich obsah určuje osnova AKPL, která jak již bylo zmíněno, je pro aerokluby závazná. V praxi, pokud to instruktoři neošidí, jde o vyprávění s názornými ukázkami, seznámení s letištěm, plechovým ořem, vlečným letounem, padákem, navijákem až po vlastní postupy prováděné posádkou při prvních skutečných vzletech. Samozřejmostí je konečné ověření znalostí.

Současně s tím probíhají první lety instruktorů, pokročilých žáků ve výcviku a všech pilotů, kteří už mají po přežité zimně abstinenční příznaky.

Proces zapomínání  působí na nás všechny. Neznamená to, že by letec létat zapomněl, znamená to potřebu, obnovit jistotu a přesnost v jeho konání.  Při samostatných letech na typu letadla nesmí být do funkce velitele ustanoven pilot, který má delší přestávku v létání, než je uvedena v následující tabulce: 

KATEGORIE

Povolená přestávka

Žák letounů, kluzáků, motorových kluzáků, UL kluzáků a UL motorových kluzáků

15 dnů

Piloti, vyšší pilotáž, lety v noci

180 dnů

Po celkové přestávce v létání (nebo na typu letadla) delší, než je uvedeno v tabulce, musí být tedy se žákem nebo pilotem proveden kontrolní let.

Některé aerokluby si na základě letitých zkušeností stanovují i obsah tzv. povinných úloh, které musí letec po přestávce absolvovat. Je rozumné diferencovat potřebu podle zkušenosti a kvalifikace letců. Létají přece s klubovými stroji ve společném vlastnictví a jde především o jejich  bezpečnost.

Předletové přípravy

Na startu

Pro instruktory to znamená práci.

Jednak si musí vzájemně vyměnit názory na společné dvojí lety, musí si vytvořit názor na to, co neumí již hotoví piloti a oživit stav rozcvičenosti stávajících žáků. Do toho přichází první termické dny, kdy je pro plachtaře přirozenější vyhledávat a využívat stoupavé proudy než otloukat Blaníka o letiště při povinných úlohách. Jsme však odpovědní a odpovědnost vyžadujeme.

Ideální je, když do prvních jarních provozů jsou noví adepti začleňováni postupně.

Kolektivní činnost plachtařů, kdy na startu jsou již zkušení letci a ne jenom začínající žáci je pro instruktory neocenitelná. Kolektiv uhlídá nešťastné adepty před nebezpečím navijákových lan, usměrní jejich pohyb po letišti tak, aby nebránili v přistání letadel, dohlédne nad zaškolením do startovní směny a vůbec ušetří instruktorům něco šedin z obav, aby nedošlo ke zbytečnému úrazu z neznalosti. A to je pro začátek důležité. Bývá to však vykoupeno plachtařským folklórem lišícím se od letiště k letišti ale s podobným průběhem. Vychází z kolektivnosti a tradic, kdy si postižení zpravidla nenechají ujít příležitost, jak přenést svůj prožitek z let minulých.

Cílem seznamovacího letu je předvedení účinků kormidel, prohlédnutí prostoru kolem letiště se základní orientací s podrobným komentářem instruktora.

Žák provádí předletové úkony a úkony na úrovni „T", celý let řídí instruktor. Pro novopečeného letce jde o seznámení se s pocity za letu a novým prostředím. Pro instruktora jde o první otypování reakcí žáka. Tak že kromě neustálého nutného proudu vydávaných informací jde o let příjemný. Často bývá letem pro instruktora posledním, kdy si bez nervů zalétá. Již z prvních reakcích žáka se dá typovat, zda má pro létání přirozené vlohy nebo s ním bude práce.

Po seznamovacím letu tedy často přichází přijímání nového letce do kolektivu. Tady bych si dovolil malé odbočení.

Seznamovák 1

Seznamovák 2

Z parkoviště, kam jsem se jednou při folklóru pro jistotu odebral, přihlížejí namáčení a mazání nového adepta rodiče. Jdu za nimi a snažím se zmírnit děs v jejich očích. Maminka předkládá dotaz, zda synka natlačí provazy kolem končetin, kterými je přivázán ke vztyčenému žebříku. To proto, aby voda lépe zatékala. Na kolektiv je ale spolehnutí.  Mohu odpovědět, že jistě ne, protože mu pod chodidla kolega právě ohleduplně  vkládá cihlu.

Výcvik pokračuje úlohou druhou, což je nácvik přímočarého klouzavého letu a zatáček.

 Přestože se jedná o úlohu z pohledu instruktora upovídanou, patří obsahem k těm méně náročným. Žák řídí kluzák až po vypnutí z aerovleku, většinou stačí slovní usměrnění jeho konání. Ti nadanější jsou v závěru schopni letět tam, kam chtějí a nedat na to, kam chce letadlo.

Dost často se začíná projevovat problém porozumět pokynům.

Důvodem je skutečnost, že řada výrazů bývá instruktory z potřeby jednoznačnosti a časové tísně zkracována jenom na povely a žák potřebuje nějaký čas, aby jim porozuměl. Je velmi žádoucí vyjádření jednoznačné a stručné. „Potlač"  tedy znamená opravdu jenom pohyb kniplem od sebe, „tahej" zase jenom pohyb kniplem k sobě. Nic jiného! Případ, kdy na pokyn instruktora si měl žák vybrat bod, na který bude při přímočarém klouzavém letu mířit, to se stalo, ale kluzák zvyšoval rychlost pohybem po parabole, protože bod byl příliš blízko, takový případ se dnes už nestává. Máme žáky inteligentní.

Další úloha je všeobecně oblíbená. Sice patří také mezi upovídané, ale má své kouzlo.

Obsahem je seznámení se s chováním letadla na mezních rychlostech, před pádem,v pádu a jak ho správně vybrat, ve spirále a ve skluzu.

Bývá-li termické počasí, většina instruktorů využije stoupavých proudů k opětovnému získání výšky a prodloužení letu. Bez zajímavosti nebývá ani první zkouška odolnosti organismu žáka v kroužení. Pokud žák nezbledne, je náš. Pokud po čase vyžaduje létat rovně, doplníme kabinu pro příště vhodným neděravým sáčkem. Pokud čtou tento článek žáci kluzáků ve výcviku tak vězte, že i instruktorům bývá divně, pokud je nenecháte občas řídit.

Uvedenou úlohou končí dočasně v univerzální osnově létání aerovleků.

Po důkladné pozemní přípravě jsou adepti připravováni na první navijáky. Pro instruktory se podrobná a opakovaná pozemní příprava mnohonásobně vyplatí. Na úloze v pořadí čtvrté jim totiž začínají „galeje". Jde o nácviky vzletu, letu po okruhu a přistání.

Vzhledem k tomu, že naše letošní elementárka je právě v této fázi výcviku což přináší dostatek inspirace, počkáme s dalším článkem na období, až pokročí k další úloze.

 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář