Konfigurace Airbusu A380

09.09.2009

Navzdory obrovské kapacitě 853 cestujících většina společností provozuje letouny pro mnohem menší počet pasažérů. Proč je tomu tak?

Konfigurace Airbusu A380
Konfigurace Airbusu A380 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Společnost Air France plánuje na podzim tohoto roku nasadit na pravidelné linky největší dopravní letoun světa - Airbus A380. Společnost se tak stane prvním evropským provozovatelem tohoto typu a zpráva je o to zajímavější, že ze všech doposud provozovaných letounů budou mít stroje Air France největší kapacitu  -  538 cestujících.

Magická hranice 500 cestujících překročena

Letouny Air France jsou tak první, jejichž kapacita překročí magickou hranici 500 cestujících. První uživatel, Singapore Airlines, provozuje letouny v konfiguraci pro 471 cestujících, Emirates používají letouny s 489 sedadly a letouny společnosti Qantas jsou vybaveny "pouze" 450 sedadly. Maximální kapacita letounu byla přitom evakuačními testy stanovena na 853 cestujících v celoekonomické konfiguraci.

Na první pohled je tedy zřejmé, že maximální certifikovaná kapacita, která letoun tolik proslavila v řadách odborné i laické veřejnosti, není u naprosté většiny objednavatelů plně využita. Ačkoliv pro některé "nadšence" může být tento fakt jistým zklamáním, má své logické opodstatnění.

Maximální kapacita 853 pasažérů zatím nevyužita

Koncepce Airbusu A380 oslovila především renomované a „prestižní“ dopravce. Hodnocením kvality leteckých společností se zabývá mnoho subjektů, za jeden z nejvýznamnějších je považována agentura Skytrax, která také provozuje internetový server www.airlinequality.com . Tato agentura uděluje společnostem hvězdičky podobným způsobem, jako jsou udělovány hotelům - nejlépe hodnocené společnosti mají pět hvězdiček, ty nejhorší jednu. Pět hvězdiček - tedy nejlepší hodnocení - má pouze šest leteckých společností.

Čtyři z nich - Singapore Airlines, Qatar Airways, Kingfisher Airlines a Malaysia Airlines - jsou též objednavateli A380. Zbytek objednavatelů patří - s jedinou výjimkou - mezi společnosti čtyřhvězdičkové. Tento fakt opět velmi zřetelně dokládá profil typického objednavatele A380. Letouny, které používají výše uvedené společnosti, nabízejí svým cestujícím doposud nevídané služby - od soukromých "kajut" (Singapore Airlines) až po přepychové koupelny s funkční sprchou (Emirates). Samozřejmostí jsou rozměrná pohodlná sedadla a nadstandardní rozteče ve všech cestovních třídách. Jen tento skromný výčet ukazuje jednu nevyvratitelnou skutečnost - Airbus A380 neposunul hranici letecké dopravy jen v kapacitě, ale především v komfortu.

Mnoho příznivců koncepce A380 již od počátku poukazovalo na nevídanou kapacitu letounu, která měla umožnit snížení frekvence letů a tím odlehčení přeplňujícímu se vzdušnému prostoru. Právě vhodný letový řád s dostatečnou frekvencí letů však patří mezi hlavní konkurenční výhody, kterých se žádná společnost logicky nechce vzdát, a proto většina objednala letouny s menší kapacitou tak, aby nabídla cestujícím nevídanou míru pohodlí při zachování stávající nabídky odletových a příletových časů. Tuto teorii potvrzuje i přes 830 objednávek Boeingu 787, revolučního letounu amerického Boeingu, který má cestujícím rovněž nabídnout nevídanou míru pohodlí a jeho provoz je přitom oproti evropskému "megalineru" výrazně jednodušší a efektivnější. 

Masové nasazení A380 nejspíš nehrozí

Na Airbus A380 je v současnosti registrováno 200 objednávek, z toho 57 od společnosti Emirates. Počet letounů objednaných ostatními společnostmi se obvykle pohybuje okolo 5-15 kusů. Dle dosavadního vývoje lze tedy říci, že Airbus A380 se pravděpodobně nestane běžným páteřním typem dálkové flotily leteckých společností, ale bude zcela jistě důležitou součástí jejich prémiových produktů.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář