Rozdělení vzdušného prostoru v USA

07.12.2009

Řada z pilotů uvažuje o létání v USA. Praktická realizace takového nápadu zase není tak složitá, jak jste mohli vyčíst nejen z předchozího dílu, ale i z jiných článků na Aerowebu. Rád bych vám přiblížil informace z ground school – ať už jako inspiraci nebo jen pro zajímavost „jak to dělají jinde“.

Rozdělení vzdušného prostoru v USA
Rozdělení vzdušného prostoru v USA (Zdroj: Aeroweb.cz)

V tomto díle najdete základní informace k rozdělení vzdušného prostoru, jeho vyznačení na letecké mapě  (Sectional Aeronautical Chart)  a pravidla pro přílet/odlet z neřízeného letiště.

Rozdělení vzdušného prostoru v USA

Americká interpretace „abecedy“ tříd vzdušného prostoru je trochu odlišná od toho, na co jsme zvyklí doma. Najdete zde třídy A, B, C, D, E z řízených a G jako neřízený prostor.

Alfa

- Nad celým územím USA od výšky 18.000 ft MSL do FL 600
- Na mapách není nijak vyznačen, platí po celém území nad 18.000 ft
- Provoz jen IFR

Bravo

- Obvykle prostor do 10.000 ft kolem největších letišť
- Mívá několik sektorů odlišených tvarem a několik vrstev (pro popis vrstev používají krásný výraz „jako obrácený svatební dort“ :-))
- Rozměrově je upraven tak, aby zahrnoval všechny přístrojové procedury, jakmile do něj letoun vstoupí
- Vyžaduje získání povolení i od VFR letů („you are CLEARED…“)
- Na mapě je vyznačen modrozelenou (cyan) čarou, společně s vyznačením spodní a horní výškové hranice.

Charlie

- CTR větších letišť
- Obvykle prostor do 4.000 ft nad letištěm

- Obvykle zahrnuje 2 vrstvy:

  • Vnitřní - poloměr 5 nm od země do 4.000 ft
  • Vnější  - poloměr 10 nm od 1.200ft do 4.000 ft nad letištěm

- Pro VFR lety platí, že stačí mít spojení (tj. řídící musí říct vaši volačku)
- Na mapě vyznačen fialovou (magenta) čarou, u vnějšího kruhu s vyznačením spodní a horní výškové hranice

Delta

- CTR malých letišť, které mají věž
- Obvykle válec o poloměru 4nm do výšky 2.500 ft nad letištěm
- Pro VFR lety platí, že stačí mít spojení (tj. řídící musí říct vaši volačku)
- S vyznačením horní výškové hranice
- Na mapě je vyznačena tenkou modrozelenou čárkovanou čarou

 

Echo

- Vše ostatní, co je řízeným prostorem a nespadá do A – D
- Obvykle začíná na 700 ft, někde ve výšce 1200ft a v řídce obydlených oblastech USA až ve výšce 14.500 ft.

- Na mapě bývá vyznačen různě (pokud vyznačen je):

  • Tenká fialová čárkovaná čára, pokud je od země
  • Široká fialová čára, pokud začíná na 700ft AGL
  • Široká modrozelená čára, pokud začíná na 1200 ft AGL a dotýká se prostoru G

Tady je ukázka ochranné zóny kolem letiště bez věže, kdy class E začíná v 700ft AGL

Neřízený vzdušný prostor

Golf

- Cokoliv, co není řízený prostor
- Obvykle od povrchu do 1.200 ft

Tabulka s přehledem podmínek pro jednotlivé třídy:

  Podmínky pro vstup Spojení Odpovídač Viditelnost Od mraků
Class A Letové povolení Ano Ano N/A N/A
Class B Letové povolení Ano Ano 3 SM Mimo oblačnost
Class C Oboustranné spojení Ano Ano 3 SM

1 000 ft nad

2 000 ft vodorovně

500 ft pod

Class D Oboustranné spojení Ano Není nutné 3 SM

1 000 ft nad

2 000 ft vodorovně

500 ft pod

Class E Nejsou Není nutné Není nutné 3 SM

1 000 ft nad

2000 ft vodorovně

500 ft pod

Class G Nejsou Není nutné Není nutné 1 SM Mimo oblačnost

Tabulka je zjednodušena, SM = statutární míle, tedy nikoliv v letectví obvyklé námořní míle.

Mimo tříd vzdušného prostoru se používá rozdělení na prostory zvláštního určení, což mohou být

• Zakázané prostory (Prohibited areas)
• Omezené prostory (Restricted areas)
• Nebezpečné prostory (Alert and warning areas) - Možné proletět na vlastní nebezpečí a se zvýšenou ostražitostí
• Vojenské prostory (Military operating areas) - Možné proletět na vlastní nebezpečí a se zvýšenou ostražitostí
• Prostory radarového navádění (Terminal radar service area) - Kolem letišť s velmi silným provozem
• Dočasná omezené prostory (Temporary flight restriction) - Vyhlašují se kolem přírodních katastrof nebo v případě, že jede na výlet prezident
• Wildlife Areas - Nejsou zakázané, ale je nutné dodržovat min. 2000ft nad terénem

Čáry na mapě pak vypadají takto:

Detailní přehled rozdělení vzdušného prostoru najdete  na http://www.faa.gov/library/manuals/aviation/pilot_handbook/media/PHAK%20-%20Chapter%2014.pdf

Pravidla létání

- Převodní výška je 18.000 ft
- Výškoměr se nastavuje v mm rtuťového sloupce, obvyklá fráze je „altimeter 3029“ tedy QNH 30,29 mm Hg
- Dá se létat bez letového plánu i s ním
- Pravidla pro lety v cestovních hladinách jsou totožná, jen se vzhledem k převodní výšce 18.000ft odehrávají ne v hladinách, ale ve výškách na QNH:  VFR lety nad výšku 3.000 ft  na východ v lichých tisících + 500 ft, na západ pak v sudých tisících + 500 ft. Pro IFR je rozdělení sudé/liché totožné, jen tam není těch +500ft.
- Můžete si kdykoliv požádat o Flight Following

Flight Following

Flight Following (FF) je informační  služba, kterou na vyžádání poskytují orgány řízení letového provozu pro VFR lety. Nezbavuje vás povinností dodržovat pravidla létání,  rozestupy atd., ale pomáhá pilotovi tím, že jej ATC upozorňuje na provoz v blízkosti, informuje o počasí či aktivaci prostorů. Jednotlivá stanoviště si let postupně předávají.

O FF je dobré požádat ještě před letem (právě na Clearance Delivery), pokud nemá dané ATC stanoviště volnou kapacitu, tak vám službu prostě neposkytnou. O FF se dá požádat i během letu na frekvenci příslušného stanoviště řízení letu (podle toho, kde právě jste). Zavoláte ho s tím, že máte „request“ a jak vás vyzve k vašemu request, tak mu řeknete kdo jste, polohu a výšku, a kam požadujete flight following.

Pilot:   “Jacksonville Center, N12345, Request.”
Controller:  “N12345, Jacksonville Center, Go ahead.”
Pilot:   “N12345, departed from Palatka at 2.000, request flight following to Orlando.”

Letiště a přílety

Letiště jsou buď se službou řízení (towered) nebo bez ní (untowered). Zelenomodrá barva patří k letištím s věží, fialová k letištím bez věže. Provozní hodiny jsou k nalezení v Airport Facility Directory (AF/D).

Přílet na letiště s věží je stejný, jako u nás. 

Přílet na letiště bez věže je trošku jiný: 15 mil od letiště si poslechnete počasí  - menší letiště mívají AWOS, což je frekvence, na které běží  jakási „light“ verze automatického ATISu. Pokud ho letiště nemá nebo uslyšíte jako já samé „not avaliable“, stačí si poslechnout ATIS/AWOS nejbližšího letiště okolo nebo prostě vítr odhadnout.  Podle větru si vyberete dráhu pro přistání – většina i malých letišť má 2 až 3 dráhy, takže největším problémem je se správně zorientovat :-)

10 mil od letiště je čas na první hlášení. Vysíláte na CTAF frekvenci uvedené pro dané letiště v obvyklé podobě, tedy kdo jste, koho voláte, kde jste a co chcete páchat. Volačka neobsazeného letiště je „TRAFFIC“+ jeho název; na závěr každého hlášení se volačka (nebo aspoň název letiště) zopakuje ještě jednou. CTAF frekvence bývá společná pro více letišť v okolí, proto ta identifikace volaného nejen na začátku, ale i na konci. To, co chcete je obvykle „traffic advisory“ nebo se prostě zeptáte, jestli je na daném letišti provoz. Když se nikdo neozve, je možné, že jste široko daleko sami.

Stejné hlášení spácháte 5 a 3 míle od letiště, pak to už se začínáte rovnat na přílet.  Správné zařazení je v úhlu 45°po větru v okruhové výšce (obvykle 1.000 ft AGL). Nepročítal jsem předpisy, jestli je to jediné možné zařazení, ale v zásadě se dá říct, že to je standard.

Pokud jste na „špatné“ straně letiště, tak to vezmete v okruhové výšce +500ft kolmo na dráhu přes střed letiště, odlet 2 míle a pak vás pravá 270°klesavá zatáčka dostane do správné pozice. V takovém případě hlásíte i střed letiště, tedy „midfield“. Jinak hlásíte obvyklé polohy na okruhu (ano, všechna hlášení zakončujete volačkou letiště – nebo aspoň jeho názvem :-))

Okruh

Okruhy jsou standardně levé, pokud AF/D neříká něco jiného. První zatáčka se začíná točit 300ft pod okruhovou výškou (najdete ji pod zkratkou TPA = Traffic Pattern Altitude). Okruhy se létají celkem úzké, na dokluz. Klesání se zahajuje už ve středu letiště po větru. Když jsem se ptal na minimální výšku dokončení 4. zatáčky, tak odpověď byla „safe“ – ale některá letiště jí prý stanovenou mají.

Odlet

Pokud nehodláte brousit okruhy, pak místo první zatáčky provádíte odlet – můžete změnit kurs o +/- 45°na každou stranu nebo pokračovat přímo a ohlásíte se jako „departed from XY“.
Ve Flagleru (KXFL, je to kousek od KDAB) se nás obvykle slétlo docela dost, ale i se 4 letadly na okruhu a dvěma na příletu/odletu to bez problémů fungovalo. Největší obavu jsem měl z orientace, protože Flagler vypadá jak pavučina  ale nakonec to nebyla taková hrůza. Ale je pravda, že pro jistotu jsem měl v nákoleníku i kouzelné kolečko pro případ, že bych zpanikařil. :-)

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář