Dnes by měl vzlétnout Dreamliner Boeingu

15.12.2009

Dnes by měl vzlétnout Dreamliner Boeingu
Dnes by měl vzlétnout Dreamliner Boeingu (Zdroj: Aeroweb.cz)

Dlouho očekávaný první let nového boeingu 787 Dreamliner by se mohl uskutečnit již dnes. Načasování závisí na závěrečných revizích a dokumentaci pro Federální úřad pro letectví

Boeing dodal, že veškeré pozemní testování letadla již dokončil a ověřil výsledky potřebných úprav. Nejvyšší manažer projektu 787 Scott Fancher uvedl, že dvoudenní testování prověřilo všechny systémy letadla včetně letecké elektrotechniky, hydrauliky a elektroinstalace.
Boeing nedávno oznámil, že zpevnil slabá místa, kde se křídla napojují na trup, a poté provedl takzvané statické testy. Fancher dodal, že analýzy výsledků těchto testů proběhly a označil je za úspěšné.

Podle původních plánů měla firma dodat první letoun 787 japonské letecké společnosti All Nippon Airways již loni v květnu. První let se měl původně uskutečnit již v létě 2007. Kvůli zpoždění v dodávkách nových modelů pak musel koncern zaúčtovat vysoké odpisy a další dodatečné náklady na výrobu. Zpoždění mimo jiné způsobily problémy s dodavateli, nedostatek součástek, pozdější změny designu, stávka mechaniků a problémy ve výrobě.

Letadlo 787 Dreamliner je středně velké dvoumotorové proudové letadlo se širokým tělem. Uveze 210 či 330 pasažerů, záleží na variantě letadla a konfiguraci sedaček v kabině. Více než polovina konstrukce letadla je vyrobena z kompozitních materiálů, díky čemuž je o více jak 18 000 kg lehčí, než podobně velké konvenční stroje.

Snížení hmotnosti a nový aerodynamický tvar draku a křídel má společně s nově navrženými motory Rolls-Royce a General Electric snížit spotřebu paliva i emise o 20 %, než je běžné u konkurenčních strojů.

Ačkoli Dreamliner vzniká v závodu v Everettu nedaleko Seattlu, jeho jednotlivé části jsou vyráběny po celém světě - v celkem 43 továrnách. Například křídla pochází z Japonska (Mitshubishi Heavy Industries), vstupní a únikové dveře ze Švédska (Saab) ... řídící letové systémy budou od společností Honeywell a Rockwell-Collins.

Letadlo mohou pohánět dva typy motorů, díky standardizovanému uchycení a napojení si bude moci každá letecká společnost vybrat motor od Rolls-Royce nebo General Electric. Podle společnosti by měl jít změnit druh motoru do 24 hodin.

Dle výrobce je počítačové vybavení letadla otevřené řešení, které lze snadno rozšířit o nové funkce, systémy a doplňky. Již v současných konfiguracích je vybaveno systémem, který monitoruje funkci a stav jednotlivých součástí letadla a případné chyby okamžitě hlásí nejen pilotům, ale i technickému personálu na zemi.

Boeing 787 Dreamliner   (verze 787 - 8)
rozpětí křídel  60 m
délka  57 m
výška ocasu  17 m
šířka interiéru kabiny  5,7 m
kapacita  210 - 250 pasažérů
dolet  až 15 700 km
cestovní rychlost ve výšce 10 668 m  913 km/h (0.85 Mach)

Zdroje: www.ihned.cz; www.idnes.cz

Mohlo by vás zajímat

Témata

Aktuality Boeing


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář