Solar Impuls má za sebou průlomový let v noci

09.07.2010 7 příspěvků

Solar Impuls má za sebou průlomový let v noci
Solar Impuls má za sebou průlomový let v noci (Zdroj: Aeroweb.cz)
O tom, že se zásoby neobnovitelných zdrojů krátí, není nejmenších pochyb. Solar Impuls, letadlo „na slunce“, je jeden z mnoha projektů, které mají dokázat, že svět by mohl fungovat stejně dobře i bez fosilních paliv. Teď má za sebou jednu z největších zkoušek. A úspěšně. Letadlo na sluneční pohon vydrželo letět i přes noc!

„Když vyšlo slunce, byl to okamžik, který ukázal, že mise byla úspěšná. Dokázali jsme to,“ řekl ihned po 26hodinovém letu švýcarský dobrodruh Bertrand Picard, který chce s podobným letadlem obletět svět. Pilot Solar Impulsu André Borschberg odstartoval ve středu v 6:51 a prakticky až do západu slunce stoupal do výšky 28 500 stop, zprvu na nabité baterie a s přibývající intenzitou sluneční energie právě na ni. Zároveň se baterie začaly opět dobíjet, tedy i ve stoupání, kdy 4 motory pochopitelně spotřebují více energie než v horizontálním letu.



Po západu slunce přešlo letadlo do „úsporného režimu“, a to tak, že pomalu sklesávalo až do výšky 4 500 stop, prakticky bez motorů. Po 4,5 hodinách klesání Borschberg nastavil opět motory na režim horizontálního letu. Takto se nad Švýcarskem, kde celý let probíhal, vznášel 1,5tunový stroj až do východu slunce, tedy bezmála 9 hodin, kdy se opět baterie začaly nabíjet a letadlo bylo opět tlačeno slunečními paprsky.

Kromě letadla Solar Impuls si po ranním přistání vyslechl velký potlesk i pilot, neboť kvůli absenci autopilota musel letadlo nepřetržitě řídit sám. Přitom v noci se teploty v kokpitu pohybovaly okolo -20 °C. Ze všech ale bylo cítit obrovské nadšení ze skutečného průlomu. Ředitel letu Claude Nicollier vypověděl, že byl let mnohem lepší, než se vůbec předpokládalo.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Bez paliva ?

09.07.2010 v 12:55 Rosťa

Aby se letoun dostal do FL285, musel mít ráno v 6:51 nabité baterky. Čím byly nabity? Pokud je nabili elektřinou ze sítě, použili v podstatě energii z fosilních paliv, ale o tomto se nikde nikdo nezmiňuje. Čistý "solární" let by to byl v tom případě, že by letadlo startovalo ráno z prázdnými akumulátory a dobilo by si je cestou nahoru. Pak by se dalo mluvit o tom, že letadlo vytáhlo nahoru a přes noc udrželo nahoře jen Slunce. Další možnost sice je nabít aku během stání na zemi den před letem pomocí solárních panelů letadla, ale to je podobné jako při nabití ze sítě. Prostě - pro provedení tohoto letu byla nezbytná energie, která byla letadlu dodána před letem, ne během něj. Všude se to ale prezentuje jako čistý solární ekologický bezpalivový úžasný zelený let...

Odpovědět

Re: Bez paliva ?

09.07.2010 v 13:07 Adam Zuska

S vaším názorem vcelku souhlasím, jen nevím, kde "všude se to ale prezentuje jako čistý solární ekologický bezpalivový úžasný zelený let..." Já jsem se, přinejmenším v této zprávě, ničeho takového nedočetl, lépe řečeno nic takového jsem nenapsal...

Odpovědět

RE: Re: Bez paliva ?

09.07.2010 v 13:21 čáp

Ano, nikde jsem nečetli, že to je "solární ekologický bezpalivový úžasný zelený let". Kde se to tu pořád bere ta nevraživost k získávání energie z jiných zdrojů, než ze spalování? Mě to přijde jako ohromný úspěch. Letadlo poháněné elektřinou vydrželo létat přes noc! To je přece skvělé. Myslím, že není daleko doba, kdy se bude létat pro radost elektricky.

Odpovědět

RE: Re: Bez paliva ?

09.07.2010 v 14:04 Rosťa

Sousloví "čistý solární ekologický bezpalivový úžasný zelený let" byla z mé strany nadsázka, v článku samozřejmě nic takového nebylo. Ale četl jsem dnešní noviny (E15) a taky se díval na web, protože mě to zajímalo. V E15 se píše o stroji na solární pohon, který letěl den a noc bez jakéhokoliv paliva. Když jsem dal do Googlu "Solar Impuls", vypadly mraky odkazů. Letmo jsem proletěl cca 3 a psalo se tam o úspěchu, o solárním pohonu, o dni a noci, spousta slov "poprvé v historii" a "průlom" a podobně. Zmínku o nabitých bateriích jsem nenašel (ale je fakt, že jsem nehledal důkladně). Mne by jen velmi zajímala energetická bilance toho letu - kolik energie měl stroj v baterkách při startu, kolik při přistání a kolik dobral ze Slunce cestou. A aby bylo jasno - proti alternativním zdrojům získávání energie vůbe nic nemám, ba naopak. Ale nesmírně mě vytáčí, když jsou někde zveřejněna pouze částečná fakta a třeba jsou i následně použita k propagaci. Tím nemám na mysli váš článek, pane Zusko - ten byl naopak solidní, protože se o bateriích aspoň zmínil. Pokud si večer pustíme zprávy, pravděpodobně se ale odevšad dozvíme, že "letadlo na Slunce letělo i v noci". A to mě štve. A co se týče elektrického lítání pro radost - to bych taky bral, nic proti. Bohužel zatím nejsou na světě pořádné akumulátory...

Odpovědět

RE: RE: Re: Bez paliva ?

09.07.2010 v 14:30 čáp

Akumulátory "skoro" jsou. Když si vezmeme jaký pokrok tahle technika udělala za 10 let (převážně díky mobilům), tak věřím, že pokud se takové věci začnou prodávat, pokrok bude (je)veliký. Názorně je to vidět v modelářství. Dnešní AC motory spolu s Lipol bateriemi prakticky vytlačily spalovací motory, a to i ty dříve považované za velké (10 - 20 ccm). Bude to radost "strčit večer éro do zásuvky" a ráno si dát hodinku - dvě. Žádnej benzin, žádný revize, žádný vibrace...

Odpovědět

AKU

09.07.2010 v 15:00 Rosťa

Souhlasím, pokrok tu je. Ale malý. Pořádný pokrok to bude, až bude baterka vážit stejně jako nádrž benzínu a pojme do sebe stejně tolik energie jako ten benzín v nádrži... A toho se, myslím, jen tak nedočkáme. Bohužel. A v poslední době sleduju, že se modeláři ke spalovacím motorům zase vracejí. Slyšel jsem i názor, že když to má pořádně letět, tak to musí smrdět a cákat kolem sebe olej :-)

Odpovědět

AKU -Rosta

24.11.2011 v 23:27 Lukáš Skrbek

Projekt Solar impuls je pionýr ve své době, tak jako byl Bleriot ve své, také bylo spousta pochybovačů a podívejte se kde je letectví dnes. Projekt Solar impuls (je jedno jestli s bateriemi nabitými se sítě nebo ze solárních panelů), zásadně posouvá hranice a motivuje další k hledání lepších cest. Je to obrovský úspěch a směr kterým se evidentně máme ubírat. Koho by napadlo před 10ti lety že budete mít mobilní telefon s internetem, gps, fotákem atd. a podívejte dnes, za deset let budeme svým dětem vyprávět že jsme jeli v prvním autě na baterie a viděli první „solární letadlo“ a oni si budou myslet že to musel být pravěk… Doba létání pro radost na baterie již nastala.. Sám se zabývám "čistým" pohonem v letectví (koho to zajímá e-glider.com

Odpovědět

Přidat komentář