Vrtulník nouzově přistál u Čelákovic, vysadil mu motor

14.12.2010 6 příspěvků

Vrtulník nouzově přistál u Čelákovic, vysadil mu motor
Vrtulník nouzově přistál u Čelákovic, vysadil mu motor (Zdroj: Aeroweb.cz)

Dnes odpoledne přistál nedaleko Čelákovic u Prahy vojenský vrtulník W3-A Sokol. Při běžném cvičení 24. základny dopravního letectva vrtulníku vysadil jeden z dvou motorů a posádka stroj bezpečně posadila na nejbližší pole. Stalo se při nácviku vzletů a přistání z a do neznámého terénu. Při manévru nebyl nikdo zraněn ani nevznikla škoda na majetku. Incident bude nyní vyšetřovat technický úsek Armády ČR.

 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

klika

15.12.2010 v 9:01 showpilot

ale né vždy. Jsem aktivní pilot a včera jsem byl svědkem, jak se"profesionálové" pokoušeli o VFR let za každou cenu, kolem 11.00 se vojenská Mi-17 prohnala ve výši cca 30 m nad střechami domů přímo přes centrum Úval u Prahy, kdyby v tomto případě došlo k vysazení motoru, následovala by na 99% katastrofa. Myslím že by se dotyční měli nad sebou zamyslet, aby se kvůli nim "nám" slušným pilotům zbytečně "nepřitvrďovaly" předpisy.

Odpovědět

proč katastrofa?

15.12.2010 v 18:56 Pavel

Vždyť to píšou, jde o dvoumotorový vrtulník. Nevím jak sedmnáctka, ale jeslti dvoumotorová je, tak proč by padala po vysazení jednoho motoru? Ode mě spíš otázka, proč se s vrtulníkem sedá do pole na jeden motor? To proto, že jim to na jeden nestoupá, nebo proto, aby se eliminovalo riziko výpadku i toho druhého? Vždyť s letadlem se za normálních okolností dá letět na jeden (nemluvím o věcech jako výpadek jednoho motoru u Moravy s vysunutou mechanizací apod).

Odpovědět

protože

16.12.2010 v 8:29 showpilot

vrtulník potřebuje k letu daleko větší energii, než letoun stejné váhové kategorie. Ani sokol, ani sedmnáctka není schopná udržet horizont při vysazení jednoho motoru, musíte snížit kolektiv aby jste udržel, otáčky rotoru v zeleném, kolik to bude opadat záleží na třech věcech dopředné rychlosti, aktuální hmotnosti vrtulníku, směru a síle větru a v neposlední řadě na šikovnosti a zkušenostech pilota. Pro zajímavost si toto můžete vyzkoušet na Flight Simulátoru.

Odpovědět

Re:

16.12.2010 v 11:13 Pavel

díky, zajímavé

Odpovědět

Re: showpilot-protože

18.12.2010 v 17:25 MI-17

Vážně jste o svých slovech přesvědčen? A co ta Mi-8 cca před rokem, která si dovolila na jeden motor v klidu doletět diverz? Flight simulator není dogma.....

Odpovědět

RE: protože

29.12.2010 v 0:35 XXXL

Můžu Vás ujistit, že oba typy jsou schopny letu (včetně stoupání) na jeden motor a to i při max. vzletové hmotnosti. Problém nastává až v režimu svislého obtékání listů nosného rotoru (při rychlosti 0 až 50 km/h). Výkon poskytovaný pouze jedním motorem neumožňuje přistání z visu (až na vyjímku). Z tohoto důvodu se přistání prování s dojezdem. Rychlost dosednutí při přistání s dojezdem závisí na letové hmotnosti, nadmořské výšce přistávací plochy, teplotě okolního vzduchu a směru a rychlosti větru. Tato rychlost se pohybuje od 20 do 50 km/h. Teď k té vyjímce. Oba citované typy vrtulníků jsou schopny zaviset i na jeden motor a to za téměř ideálních podmínek - dostatečný protivítr, optimální teplota a barometrická výška a samozřejmě minimální letová hmotnost.

Odpovědět

Přidat komentář