Vybíráte pilotní školu? Jak na to.

26.06.2006

Tento článek píši poté, co se nám na Aerowebu podařilo dát dohromady už v podstatě vyčerpávající přehled leteckých škol v Čechách a na Moravě. Kromě několika vysvětlivek k údajům v tabulkách, bych se s vámi také rád podělil i o zkušenosti při výběru letecké školy, na co si dát pozor a na co se ptát.

Vybíráte pilotní školu? Jak na to.
Vybíráte pilotní školu? Jak na to. (Zdroj: Aeroweb.cz)

Když budete vybírat leteckou školu, pravděpodobně co nejblíže svého bydliště. K tomu slouží rozdělení pilotních škol podle krajů. Na této mapce si to můžete vyzkoušet kliknutím na kraj, ve kterém hledáte.

Liberecký krajÚstecký krajPrahaStředočeský krajStředočeský krajKrálovehradecký krajPardubickýOlomoucký kraj Moravskoslezský  krajZlínský krajJihomoravský krajVysočinaJihočeský  krajPlzeňský  krajKarlovarský  kraj
Klikněte na kraj v mapce

Dostanete se až ke konkrétním školám, které ve vašem regionu působí. To je takto jednoduché.

Pokud si naopak budete chtít srovnat ceny za pilotní výcvik a půjčení letadel napříč celou republikou, využijete spíše odkaz v horní liště na a .

 

Jak se v těch přehledech vyznat?

Veškeré údaje, které jsou v přehledech, byly zjišťovány z dostupných zdrojů a následně ověřovány u provozovatele školy. V přehledu je odkaz na provozovatele školy s kontakty a krátkým popisem. Odkaz na letiště s dalšími informacemi, letadlem, na kterém je výcvik prováděn. Veškeré ceny v našich přehledech jsou uváděny v cenách s DPH . Tj, kolik opravdu zaplatíte. Zda lze odečíst DPH ve výši 19%, tedy zda je provozovatel plátcem DPH jsme nezjišťovali a proto je potřeba se informovat.

Jen pro informaci, DPH si můžete odečíst a) pokud je provozovatel plátcem DPH, b) jste i vy plátcem DPH a c) pokud výcvik nebo zapůjčení letounu dokážete obhájit jako daňový náklad do účetnictví.

 

V záhlaví přehledu si můžete ještě zvolit, aby se zobrazovaly školy pouze z vámi zvoleného kraje. Budeme velmi vděčni za informaci, pokud byste náhodou zjistili, že je rozdíl v tom, co nám provozovatelé uvedli a tím co nakonec skutečně účtují. Vaše zkušenost pomůže mnoha dalším pilotům. Děkujeme.

Když jste rozhodnuti udělat si pilotní výcvik, na co si tedy dát pozor:

Začněme rovnou cenou

Tento přehled škol je skvělý v tom, že vám opravdu odhalí tu nejlevnější školu v celé České republice nebo v kraji. Je však na vás, jestli to je zrovna pro vás to nejlepší. Jako v každých jiných službách i zde platí, že cena se odvíjí od kvality služeb a celkového servisu. Myslím, že ani jedna ze škol si nemůže dovolit poskytovat služby jako ta nejdražší škola a chtít za to nejméně peněz. To by rychle skončila, takže jisté problémy při výběru toho nejlevnějšího již nyní čekejte .Jsem zcela přesvědčen, že cena se odvíjí od kvality poskytovaných služeb a je jen na vás, jaký standard vyžadujete.

V podstatě se nejčastěji šetří náklady na těchto věcech:

  • neuzavřením havarijního pojištění letadla
  • instruktoři pracují jako nadšenci zdarma (a pak k tomu tak přistupují)
  • provozováním starého olétaného letadla a nejlépe pouze jednoho třeba pro 20 žáků
  • kvalitní zázemí a servis, tj.: pilotní pomůcky, kvalitní lektoři, apod.
  • a v tom nejhorším případě pak zanedbáváním údržby letadla.

Standardně tedy doporučuji vybírat školu, která je se svými cenami někde v průměru ostatních škol.

Platební podmínky

V některých školách je cena uvedená v přehledu podmíněna platbou celého výcviku předem (je to uvedeno vždy v poznámce), jinak je uvedená cena hodiny hrazena vždy po odlétání. V případě platby čehokoliv předem. je důležité si předem zjistit a nechat písemně potvrdit, co je předmětem platby a za jakých podmínek lze peníze získat nazpět.

Nebývá výjimkou, že létat začnete v jedné škole, ale po určité době budete chtít školu změnit. Pak mohou nastat problémy. Osobně preferuji vždy pouze platbu za odlétané hodiny.

V případě platby předem, žádejte minimálně potvrzení, kolik platíte za:

  • náklady spojené se zahájením výcviku (školné, vstupní poplatek aeroklubu)
  • náklady na výuku teorie (v ceně za hodinu / den)
  • cena předletových příprav a poletových rozborů
  • cenu za instruktorskou hodinu při praktickém výcviku
  • přesně specifikovat, zda existují další náklady vč. DPH nebo je cena za výcvik konečná
  • písemně požadovat přesné podmínky vrácení peněz dle poskytnutých služeb v případě přerušení výcviku

Cena záleží dále také na letadle, na kterém budete výcvik provádět

Jaké zvolit letadlo pro výcvik

Doporučuji vybírat školu, která provádí výcvik na továrně vyráběných letounech, které jsou navíc vybavena leteckými motory (např.: Rotax, Verner). Toto doporučení se týká pouze ultralightů. Letouny a vrtulníky mají zcela jiná kriteria pro provoz a tady nad tím co mají pod kapotou nemusíte vůbec přemýšlet.

Instruktoři letecké školy

Doporučuji zařízení, které disponuje instruktorským sborem, který má ve svém středu alespoň jednoho instruktora s vyšší kvalifikací, než jen ULLa ( např. instruktor kluzáků, letounů a pod.). Rozhodně se vyvarujte školy, která disponuje pouze začínajícími instruktory bez dostatku praktických a bohužel, mnohdy i teoretických znalostí. V některých případech totiž dochází k záměně pojmů amatér a diletant, což rozhodně kvalitě výcviku neprospěje.

Co to je letová hodina:

Pokud srovnáváte cenové nabídky leteckých škol, přesvěčte se, zda jde o letovou hodinu skutečnou (od startu do přistání), nebo tzv. motohodinu (od nahození motoru do jeho vypnutí). Dle dlouhodobých zkušeností může být rozdíl mezi těmito hodnotami až 20% (například pokud celý let trvá pouze 1. hodinu), takže cena motohodiny by adekvátně měla být cca o 20% nižší. Navíc, pokud budete létat dle motohodin, s největší pravděpodobností nebude předepsaná minimální hodnota 20 letových hodin postačovat na uspokojivé zvládnutí techniky pilotáže, protože místo napsaných 20 letových hodin budete mít ve skutečnosti jen cca 16!!!. Z uvedeného vyplývá, že tímto způsobem nelze příliš ušetřit. V našich přehledech je vždy uváděna cena motohodiny, pokud není uvedeno jinak.

V průběhu výcviku:

Pokud zjistíte, že při výcviku není postupováno dle předepsané osnovy a metodiky - viz Osnova výcviku ULLa   (nálety a starty pro jednotlivá cvičení, uvedené v osnově výcviku jsou minimální), zejména, pokud některé úlohy jsou vynechávány, okamžitě takový výcvik přerušte a pokračujte jinde, neboť je vám ukládáno o život.

Jsou známy příklady "také instruktorů", kteří se zejména bojí provádět nácvik nouzových přistání s vypnutým motorem, apod. Pokud se vám bude zdát, že váš instruktor je poněkud chudý duchem nebo příliš tápe v teorii a praktických ukázkách techniky pilotáže, raději změňte školu. Bohužel i dnes je možné narazit na školu či instruktora, který má hodně daleko k požadované úrovni. I laik to pozná.

Uvědomte si, že pokud jste úplný začátečník a o létání zatím nic nevíte, tak i ten poslední hlupák, který se nějaký čas po letišti pohybuje, vám bude alespoň ze začátku připadat, jako letecký pánbůh. Zejména v letištních restauracích  najdete téměř vždy někoho, kdo všude byl, všechno zná, všemu rozumí, každého hodnotí, nakonec však zjistíte, že dotyčný vševědoucí "aviatik" to obvykle před mnoha roky nedotáhl ani k samostatnému letu a z výcviku byl pro vrozenou topornost vyřazen.

Na závěr shrnutí nejdůležitějších zásad

  1. Prověřte si oprávněnost každého výdaje
  2. Koukejte se bedlivě okolo sebe, než něco zaplatíte, podívejte se pro jistotu a pro srovnání i jinam!
  3. Pokud se vám vystupování instruktora jeví jako nejisté, zmatené, případně příliš benevolentní, zvolte raději jinou alternativu!
  4. Vyhýbejte se školám, jejichž letecká technika budí již na první pohled dojem zanedbanosti a špatné údržby.
  5. Sledujte zacházení s leteckou technikou. Pokud i celokovový ultralight stojí celý den na dešti, rozhodně se to na jeho technickém stavu dříve, nebo později projeví!!! Zejména u letounů, stavěných jižanskou technologií a důkladností, se při dostatečném provlhnutí může vnitřní koroze projevit i u zánovního kusu!
  6. Pokud vidíte, že se zaměstnanci chovají k letadlům hůře, než jezeďák k družstevnímu traktoru, jděte raději jinam!!!
  7. Nelitujte dojíždění na vzdálenější letiště, bývá téměř pravidlem, že čím dále od velkého města, tím bývají podmínky příznivější!
  8. Po ukončení výcviku se snažte létat u více provozovatelů. Poznáte možná věci, které jste již měli dávno znát, dosud jste ale o nich neměli ani tušení.
  9. Pokud podlehnete pokušení, koupit si vlastní letadlo, odložte tento záměr na dobu, kdy už budete mít dostatek vlastních zkušeností. Existuje v tomto státě mnoho letadel , jejichž úspěšný prodej je vázán na nezkušenost kupujícího a nedostatek informací. Pokud takový letoun koupíte, musíte v blízké době najít jiného obětavce, který ho koupí od Vás. Určitým vodítkem může být velké množství inzerátů na daný typ letounu, obvykle za podezřele výhodnou cenu. To však není pravidlem

Tak hodně štěstí. Běžte do toho :-))

Za spolupráci a nashromážděné dobré rady pro tvorbu tohoto článku velmi děkuji Ing. Vlastislavovi Peckovi.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář