Legendární Kašparův letoun opět k vidění v muzeu

14.02.2011

Legendární Kašparův letoun opět k vidění v muzeu
Legendární Kašparův letoun opět k vidění v muzeu (Zdroj: Aeroweb.cz)

Po dlouhodobé a náročné stavební rekonstrukci se ve středu 16. února pro veřejnost znovu otevře dopravní hala Národního technického muzea Praze. Rekonstrukce se stala jedinečnou příležitostí nejen k podstatnému rozšíření výstavních prostorů, ale i k zásadní obměně zohledňující moderní formy muzejní prezentace. Návštěvníkům se na ploše pěti a půl tisíc metrů čtverečních představí téměř pět tisíc unikátních exponátů. V první etapě se znovu otevře pět expozic, z nichž dominující je zcela přeinstalovaná hala Dopravní historie. Vedle toho si návštěvníci budou moci prohlédnout i expozice tiskařství, astronomie, stavitelství, architektury a designu a rovněž fotografický ateliér.

Rekonstrukce započala v září 2006 a na více než čtyři roky tak návštěvníkům zůstaly skryty významné exponáty z našich technických dějin. Patří mezi ně například nejstarší vystavovaný exponát v podobě koněspřežné hasičské stříkačky z roku 1795, či první automobil vyrobený na našem území - slavný NW President. Z kopřivnické výroby pochází i první na našem území vyrobený závodní automobil NW 12 HP Rennzweier. Přední místo v expozici také zaujímá originální letoun, se kterým český letecký průkopník Ing. Jan Kašpar učinil 13. května 1911 slavný přelet z Pardubic do Prahy-Chuchle. Jednalo se tehdy o nejdelší let v rakousko-uherské monarchii, ke kterému se pardubický rodák Ing. Jan Kašpar odhodlal pouhý rok a měsíc po svém prvním úspěšném vzletu.

Kašparovo letadlo systému Blériot dominuje ve vstupu do haly dopravního muzea a návštěvníci dobře mohou porovnat jeho jednoduchou a lehkou dřevěnou konstrukci kontrastující s modernějšími letadly i jinými dopravními prostředky. Při pohledu na jednomístný jednomotorový jednoplošník, poháněný kapalinou chlazeným čtyřválcovým motorem Austro Daimler o výkonu 70 koní, je nutné obdivovat odhodlání prvního českého letce. Ve stroji dlouhém necelých osm a půl metru, s rozpětím křídel 9,28 metru a celkovou hmotností 325 kilogramů se aviatik Ing. Jan Kašpar pohyboval před sto léty po české obloze přibližně stokilometrovou rychlostí. Onoho slavného 13. května 1911 urazil trasu z Pardubic do Prahy za tehdy neuvěřitelných 91 minut.

K připomenutí tohoto významného výročí v dějinách české aviatiky přispěje i letošní již 21. ročník Aviatické pouti, která se každoročně koná v Pardubicích, právem považovaných za kolébku českého letectví. „Veřejnost se na pardubickém letišti bude moci ve dnech 4. a 5. června 2011 seznámit s efektními ukázkami nastiňujícími průřez řadou význačných milníků české letecké historie. V letošním roce si samozřejmě připomeneme i sté výročí legendárního přeletu Ing. Jana Kašpara z Pardubic do Prahy. Diváci se budou moci mimo jiné seznámit i v letu s novostavbou Kašparova letounu, která se v nedělních odpoledních hodinách vydá po trase průkopníkova letu z Pardubic do Prahy-Chuchle,“ říká k hlavnímu tématu letošní Aviatické pouti Jaroslav Janda, jeden z organizátorů této divácky velice zajímavé podívané.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář