AKTUALIZUJEME: Černé skříňky neodhalily příčinu nehody Jaku-42

13.09.2011 3 příspěvky

AKTUALIZUJEME: Černé skříňky neodhalily příčinu nehody Jaku-42
AKTUALIZUJEME: Černé skříňky neodhalily příčinu nehody Jaku-42 (Zdroj: Aeroweb.cz)

13. září - aktualizace

Ruský Mezistátní letecký výbor včera oznámil, že analýzy letových zapisovačů z havarovaného Jaku-42 jsou téměř u konce. Nic podle nich nenasvědčuje, že by měl stroj technickou závadu. S celkovým náletem 6 500 hodin byl stroj mírně za polovinou své životnosti. Vzletová hmotnost nepřekročila povolené maximum. V nádržích letounu bylo 14 tun paliva, z toho 7 tun piloti nabrali v Jaroslavli. Rozbor paliva však neodhalil jeho závadnost. Piloti před vzletem provedli běžnou kontrolu řízení - bez jakýchkoliv náznaků překážek či zábran.

Výbor chce nyní dokončit analýzu zapisovačů a poté je přemístí do zvláštního výzkumného střediska, kde budou podrobeny dalšímu zkoumání. Vyšetřovatelé také uvažují o experimentální rekonstrukci nehody.

Jasnější světlo by mohla do vyšetřování vnést výpověď posledního přeživšího, letového inženýra Alexandra Sizova. Lékaři by již brzy měli dát svolení k jeho výslechu, jeho zdravotní stav se lepší a je zcela mimo ohrožení života. Hokejista Alexandr Galimov včera zraněním podlehl.

10. září - aktualizace

Podle ruského Mezistátního leteckého výboru není jaroslavlské palivo příčinou sníženého tahu motorů, kvůli kterému zřejmě nedokázal po vzletu letoun Jak-42D s hokejisty místního klubu Lokomotiv nastoupat bezpečnou výšku a spadl. Ukazují na to jak další analyzovaná data z černých skříněk, tak především rozbor odebraných vzorků z nádrží na letišti v Jaroslavli.

Ve hře tak stále zůstává mechanická závada, případně chyba pilota jako možné příčiny středeční tragédie.

9. září - aktualizace

Vyšetřovatelé z ruského Mezistátního leteckého výboru (MAK) zveřejnili první vysledky analýzy letových zapisovačů. Podle nich letoun startoval s vyvážením 8,7° na ocas a klapkami na 20°, což odpovídá vzletové konfiguraci. Do okamžiku střetu s překážkou motory pracovaly. Spekulace ruských expertů stále živí domněnku o nekvalitním palivu jako o příčině slabšího tahu motorů. Bližší podrobnosti zatím nejsou známé.

Ze záběrů letištní kamery instalované na ILS anténě za prahem dráhy je patrné, že stroj rotoval na samotném konci ranveje.

Jako největší pravděpodobnost příčiny nehody se i nadále vyšetřovatelům jeví nekvalitní palivo, případně technická závada na pohonném systému. V úvahu přichází také nespecifikovaná chyba pilota.

Svědci nehody pro ruská média neuvedli žádná fakta, která by nahrávala předpokladu birdstriku. První plameny se objevily až po nárazu letounu do překážky, a nasátí ptáka tedy pravděpodobně nezpůsobilo snížený tah motorů, který je stále hlavním východiskem vyšetřovatelů pro určení příčin nehody. Je taktéž nepravděpodobné, že by byla překročena maximální vzletová hmotnost 57 500 kg. Přesto existuje varianta, že byl letoun nestabilní v důsledku špatného rozložení zátěže.

O průběhu vyšetřování vás budeme nadále informovat.

8. září - původní zpráva

Letoun Jakovlev Jak-42D registrace RA-42434 včera krátce po druhé hodině odpolední spadl po vzletu z letiště Tunošna ve městě Jaroslavl. Na palubě byli téměř všichni hokejisté hlavního týmu tamního klubu Lokomotiv, mezi nimi i tři čeští reprezentanti – Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček a slovenský hráč Pavol Demitra. Všichni 4 zahynuli. Vyšetřovatelé dnes dopoledne objevili první černou skříňku z havarovaného stroje. Odpoledne se našel i druhý zapisovač.

Ze 45 osob na palubě nehodu přežili dva lidé, ruský hráč a palubní inženýr. Podle ruských médií je hokejistův stav nadále vážný, stav palubního inženýra je stabilizovaný.


Foto AP

Podle dosavadních informací letoun po vzletu z dráhy 23 nenastoupal do bezpečné výšky a po levém náklonu se v předpolí dráhy střetl s letištním majákem. Následně se rozlomil na dvě části, z nichž jedna dopadla na břeh řeky Volhy a druhá do vody. Trosky ihned začaly hořet. Příčiny tragédie se vyšetřují. Vyšetřovatelé již mají k dispozici oba letové zapisovače, žádné výstupy z nich ovšem zatím nepublikovali.

Jako o možné příčině havárie, respektive nemožnosti dosáhnout bezpečnou výšku, se nejvíce spekuluje o vzletu bez vysunutých vztlakových klapek (podobně jako při nehodě letounu společnosti Spanair v Madridu) či slabém tahu motorů v důsledku znečištěného paliva. Vzhledem ke koncentraci ptactva v blízkosti řeky nelze s jistotou vyloučit ani vícečetný birdstrike. Prakticky stoprocentně lze vyloučit vliv počasí.

Letadlo mířilo do Minsku na zahajovací utkání ruské Kontinentální hokejové ligy. Na palubě byli kromě Rusů, Čechů a Slováka ještě hokejisté Švédska, Běloruska, Ukrajiny nebo Německa.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Novinky...

09.09.2011 v 12:41 Píta

Server novinky.cz si vyjádření o zprávě z černých skříněk vysvětlil jako "Do okamžiku střetu s překážkou motory pracovaly s poruchami". Výsledkem je obrovský tutilek "Ruskému letadlu selhaly motory". Nečím se živit musí.... :(

Odpovědět

RE: Novinky...

09.09.2011 v 12:48 Adam Zuska

Ano, jde pravděpodobně o chybu v překladu oficiální ruské zprávy. Bohužel, dezinformace pochází přímo od ČTK, tedy jednotlivé servery, které přebírají jejich informace, jsou v tom částečně nevinně.

Odpovědět

parkovací brzda

14.09.2011 v 7:55 stip

Včera to byla krátká dráha. Teď tvrdí (bulvár), že to byla parkovací brzda. Co to bude zítra?

Odpovědět

Přidat komentář