V Zábřehu havaroval sportovní letoun, dva Rakušané zemřeli

16.08.2012 8 příspěvků

V Zábřehu havaroval sportovní letoun, dva Rakušané zemřeli
V Zábřehu havaroval sportovní letoun, dva Rakušané zemřeli (Zdroj: Aeroweb.cz)

Dnes krátce před půl druhou odpolední nedaleko letiště Zábřeh (LKZA) spadlo do pole sportovní letadlo Socata Rallye 150 ST rakouské registrace OE-DII. Při nehodě zemřeli dva Rakušané, dvaačtyřicetiletý pilot a sedmašedesátiletý pasažér. Dle neoficiálních zdrojů mělo k nehodě dojít krátce před přistáním, při zatáčení po průletu nad letištěm.


Foto Anton Wildberger

Podle nalezeného letového plánu měla posádka namířeno z Finska do Rakouska s plánovaným přistáním v Zábřehu. První závěry vyšetřování nasvědčují, že letoun spadl během zatáčení, když pilot přelétával nad letištním pytlem pro zjištění aktuálního směru větru a optimální dráhy pro přistání.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Nehody letounů


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

urcity dil viny

18.08.2012 v 9:26 rene

Nese neschopnost AFISaku komunikovat anglicky. Tohle byl sice vsedni den, takze sluzbu zrejme nedrzeli, ale obcas uz je znat problem, kdy se do provozu zamicha cizinec a Afisak ho ignoruje - ani vitr mu neda :-(

Odpovědět

RE: urcity dil viny

18.08.2012 v 11:01 Adam Zuska

No nevím rene, takový názor snad ani nemůže mít pilot... Ačkoliv máme s AFISem asi všichni zkušenost (dobrou i špatnou), vinu mu rozhodně nikdo přičítat nemůže. Zodpovědnost na neřízeném letišti je jednoznačně na veliteli letadla a i kdyby mi AFISák tisíckrát řekl, odkud fouká a jak silně, nic mi nemůže zabránit, abych si ten pytel sám zkontroloval, a tím pádem případně udělal nějakou pilotní chybu, která by se mi tak jako tak mohla přihodit třeba ve čtvrté zatáčce...

Odpovědět

RE: RE: urcity dil viny

18.08.2012 v 19:36 Karel

Na to, aby pilot poznal odkud fouká vítr a jak je silný nepotřebuje afisáka. Ale aby poznal, že má v zatáčce malou rychlost, potřebuje jen zdravý rozum.

Odpovědět

nečetli a rozmrazili?

18.08.2012 v 22:34 rene

Adame, zkus si můj příspěvek přečíst ještě jednou a možná pochopíš, o čem píšu. Například Letňany nebo Benešov jsou úplně "jiná liga" než většina AK letišť. Zkus namátkou zabodnout prst do mapy a pak tam přiletět jen s angličtinou. Možná by to bylo na zajímavý článek ;-) Pánové, já přeci vůbec nezpochybňuji, že HLAVNÍ příčina bude práce pilota. Jen se na tu nešťastnou událost dívám z dalšího úhlu (co by, kdyby)...

Odpovědět

Jen tak mimochodem...

20.08.2012 v 10:23 Honza T.

... AFIS umí anglicky fakt málokde a to nemluvím pouze o ČR. Nemyslete si, že třeba v Německu šprechtí nějak plynule. Nad Pennemünde mi uměli odpovědět jen na rozloučení svým "Wiederhören!".

Odpovědět

AFIS

20.08.2012 v 14:08 Libi

Mimochodem AFIS byl pro tento přílet domluven, ale rakušáci přiletěli o pár dní dříve, než bylo domluveno. Takže na letišti tento den na věži nikdo nebyl.

Odpovědět

AFIS

21.08.2012 v 15:27 TeX

Mě dal takto AFISák opačně dráhu v německu (německy). Myslíte že to byl jeho problém? Ne byl to můj problém měl jsem si to zkontrolovat a ne přistávat po větru.... Naštští jsem to dal tak tak ale vždy si to už ověřím sám...

Odpovědět

RE: urcity dil viny

21.08.2012 v 17:45 michal

na to aby pilot /nebo i žák/ přistál na jakémkoliv letišti, nepotřebuje vůbec AFIS, stačí, když je řádně vycvičen v příletu na neobsazené letiště.... A pokud jde o angličtinu - jsme v Čechách a většina letišť poskytuje AFIS v angličtině po předchozí žádosti. Problém je v tom, že mnozí "piloti", zvláště ze zahraničí, sice létají /podle GPS/ po celé Evropě, ale chybí jim základní dovednosti v technice pilotáže.

Odpovědět

Přidat komentář