V Keni havaroval L-410, čtyři mrtví, dva cestující Češi přežili

22.08.2012

V Keni havaroval L-410, čtyři mrtví, dva cestující Češi přežili
V Keni havaroval L-410, čtyři mrtví, dva cestující Češi přežili (Zdroj: Aeroweb.cz)

Dnes před polednem se v Keni zřítil krátce po vzletu letoun L-410 Turbolet české výroby. Na palubě letounu bylo 12 pasažérů a dva členové posádky. Oba piloti a dva němečtí občané nehodu nepřežili. Další tři osoby se vážně zranily a byly letecky přepraveny do nemocnice v Nairobi. Na palubě se nacházeli i dva čeští občané, kteří utrpěli pouze lehká zranění. Stroj vzlétal z nezpevněné dráhy letiště Ngerenge v národním parku Masai Mara.

Dle dostupných informací letoun nedokázal po startu nastoupat do potřebné výšky a asi kilometr za dráhou letiště se zřítil. Průběh a příčina nehody jsou ovšem stále nejasné a informace se různí. Světová média přišla s informací, že stroji hořel po startu jeden motor. Naopak podle prohlášení provozovatele letiště Ngerenge letoun havaroval kvůli zadnímu větru a malý požár vypukl až po kontaktu letounu se zemí.


Havarovaný L-410 poznávací značky 5Y-UVP

K havarovanému letounu se jako první dostali zaměstnanci blízkého hotelu a podařilo se jim uhasit požár a vytáhnout pasažéry z vraku. Turbolet patřící letecké společnosti Mombasa Air Safari měl namířeno do pobřežního města Mombasa. Mombasa Air Safari provozuje celkem tři L-410 včetně havarovaného stroje.

Dvoumotorový turbovrtulový letoun stále vyráběný v České republice kunovickou společností Aircraft Industries je v Africe velmi rozšířen. Stroj s kapacitou až 19 cestujících je schopen operovat z nezpevněných ploch i za vysokých teplot a je tedy ideální pro africké operace.

Bohužel je L-410 poměrně častým účastníkem leteckých nehod na africkém kontinentu. V únoru minulého roku havaroval jiný Turbolet v Kongu. Letoun narazil do hory Mont Bienga a oba členové posádky zahynuli. Přesné příčiny tohoto řízeného letu do terénu se nepodařilo vyšetřit.

V Kongu měl stroj tohoto typu nehodu i v roce 2010. Pasažéři si při opakovaném okruhu všimli, že letadlo nemíří k letišti, a přesunuli se směrem ke kokpitu, čímž způsobili přesun těžistě mimo povolenou mez a Turbolet se stal neřiditelným. Při nehodě tehdy zahynulo 19 lidí.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář