NAVIGAČNÍ COMPUTER, aneb „Dal jsem ti to po špunty tak ti to na cestu vyjde, neboj!“

04.08.2006

NAVIGAČNÍ COMPUTER, aneb „Dal jsem ti to po špunty tak ti to na cestu vyjde, neboj!“
NAVIGAČNÍ COMPUTER, aneb „Dal jsem ti to po špunty tak ti to na cestu vyjde, neboj!“ (Zdroj: Aeroweb.cz)

Každý to z různých příhod a vyprávění v letectví známe, rozhovory, které probíhají nějak následovně:

„Tak co Karle, kam dneska?"
„K bratrům, do Popradu"
„Kolik tam toho chceš?"
„Dej mi to po špunty, minule tam letěl Franta a říkal, že mu to vyšlo!"

„Kde je ten pytel?? A jo tamhle! Hele tak vono mi to bude foukat trochu proti a z boku!
Nedá se nic dělat, budu tam o chlup později a tady u tý vesnice se srovnám. "

Pilot nastoupivší do Piperu:
„Jardo, nedal jsi mi tam toho moc málo? Mám tu jen 20 litrů!"
„Karle, dyť sem ti to říkal minule, že to ukazuje galóny!"

TAK TAKHLE NE! TĚMTO ÚVAHÁM SE JEDNOZNAČNĚ VYVARUJTE, PROTOŽE STATISTIKY HOVOŘÍ V NEPROSPĚCHTĚCHTO PILOTŮ!

Každý zodpovědný pilot je povinen, ukládá mu to provozní předpis, před každým letem se seznámit se všemi dostupnými informacemi (počasí, trať, aktivace prostorů, NOTAMy) a řádně si udělat navigační přípravu.

To znamená:

  • zakreslit do mapy trať a změřit zeměpisné směry
  • zvolit si otočné body
  • vypočítat si vzdálenost a dobu letu pro každé rameno trati
  • vypočítat kurz a úhel snosu
  • vypočítat traťovou rychlost
  • rozhodnout o hladině letu
  • rozhodnout, kolik paliva bude potřebovat a zhodnotit záložní palivo na divergentní letiště

Tyto kroky je možné počítat samozřejmě ručně, ale existuje také pomůcka, které se říká NAVIGAČNÍ COMPUTER,  NAVIGAČNÍ POČÍTADLO, nebo NAVIGAČNÍ PRAVÍTKO. V principu pracují podobně.

 

Jedná se vlastně o jakési „logaritmické pravítko", se kterým naše rodiče ve školách bojovali. Většinou má kruhový tvar a pravítka americké výroby mají ještě vsunutou destičku, k výpočtům větru.

V tomto článku se zaměřím především na pravítka americké, protože s českými nemám příliš zkušeností, tím ale nechci říci, že by nebyla kvalitní, ba naopak, přesnost těchto pravítek je v určitých směrech nedostižná. 

Všem začínajícím pilotů, ale samozřejmě i Pánům pilotům doporučuji si computer pořídit. Je to sice určitá investice – myslím že tisícikoruna, ale vyplatí se!

Nedoporučuji kupovat nekvalitní pravítko z kartónu. Jeho přesnost je naprosto nevyhovující. Sáhněte raději po umělohmotném, lépe kovovém – je nezničitelné!

Při nákupu si ověřte, jakou silou jde otáčet středním kruhem. Pokud to jde totiž příliš lehce, bude vám dělat problémy, aby jste si při všemožném otáčení s výsledkem nepohnuli. Pokud jde příliš ztuha, věřte, že se časem „ochodí" – je to tedy lepší volba.

Já osobně používám Navigation Computer od firmy Jeppesen a jako s ostatními výrobky této firmy jsem naprosto spokojen. S tímto pravítkem můžete projít celou svou pilotní kariéru.

Zvládnete na něm výpočty jako žáčci ve výcviku GLD, PPL, ULL, ale také IFR, CPL. Neocenitelným přítelem se pravítko stává na půdě Úřadu pro civilní letectví, při různých zkouškách. Od ULL počínaje, ATPL konče. JAA toto pravítko k těmto zkouškám dokonce doporučuje. Ušetříte si tak znalosti nejrůznějších vzorečků (o kterých byste ale měli vědět, že existují a kde je najít), protože počítadlo po vás žádá jen „točit a točit" . Dokonce se ví, že někteří piloti velkých dopravních letadel počítadlo za letu občas vytáhnou a „zatočí si".

Používání je velmi jednoduché a řekl bych i intuitivní. Jen to chce ze začátku trochu trpělivosti a cviku. Ale pokud pro pravítko uděláte ve svém navigačním životě místo, věřte, že po krátké chvíli vás přestane zdržovat, ba naopak, práci vám zrychlí a zjednoduší. Jak známo, piloti jsou od přírody trošku líní, ale o to víc inteligentní. Proto také bylo vyvinuto takové to udělátko.

Nakonec malý výčet co počítadlo umí spočítat:

  • klasické výpočty všemi směry dráha = rychlost x čas
      • tzn. ze dvou známých veličin spočítat třetí – neznámou
  • spotřebu paliva
  • převody TAS na M a obráceně
  • převody IAS na TAS
  • délkové míry a převody mezi nimi
  • objemové míry a převody mezi nimi
  • převod °C na °F a obráceně
  • hledání úhlu snosu a opravy úhlu snosu
  • tlakové a hustotní výšky
  • násobení dělení – nedesátkové pravidlo
  • traťová rychlost (Ground Speed) a kurz (Heading)
  • výpočet neznámého větru ze snosu
  • nalezení nejvhodnějšího výškového větru pro trať
  • akční rádius
  • a další…

Návod na používání Jeppesen computeru, který sepsal autor článku, naleznete v sekci Download > Navigační computer - návod

 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář