Vlekaři pozor! Znáte podmínky pro přechod na kval. dle Části-FCL?

13.08.2013 3 příspěvky

Vlekaři pozor! Znáte podmínky pro přechod na kval. dle Části-FCL?
Vlekaři pozor! Znáte podmínky pro přechod na kval. dle Části-FCL? (Zdroj: Aeroweb.cz)

Převod pilotních průkazů a kvalifikací vydaných v souladu s předpisy JAR-FCL a národními pravidly na nové průkazy vydávané dle evropské legislativy Část-FCL přinesl i jednu zásadní změnu, která dříve či později zasáhne všechny vlekaře. Dosud získávaná kvalifikace TOW, která opravňovala držitele k vlekání letounů i transparentů a její platnost byla de facto neomezená, zaniká.

Získání jejího "evropského ekvivalentu" ovšem není tak prosté. Především, na základě nového předpisu letecké úřady včetně toho českého rozlišují kvalifikace Towing-S pro vlekání kluzáků a Towing-BAN pro vlekání transparentů. Obě kvalifikace jsou striktně odděleny a aby bylo možné si je nechat zapsat do průkazu, je nutné splnit několik podmínek. S upřesněním těchto podmínek jsme oslovili Úřad pro civilní letetcví, který nám vysvětlil následující:

Towing-S

Pro zapsání kvalifikace opravňující k vlekání kluzáků je třeba mít na kontě:

  • nejméně 60 vzletů od získání průkazu PPL,
  • nejméně 20 aerovleků (z toho minimálně 5 aerovleků za posledních 24 měsíců),
  • nejméně 5 letů na kluzáku.

Towing-BAN

Pro zapsání kvalifikace opravňující k vlekání transparentů je třeba mít na kontě:

  • nejméně 200 vzletů jako velitel od získání průkazu PPL,
  • nejméně 100 hodin jako velitel od získání průkazu PPL,
  • nejméně 10 vleků transparentů (z toho minimálně 5 vleků za posledních 24 měsíců).

Výměny průkazů dle nových předpisů probíhají na ÚCL automaticky při každé změně údajů v průkazu a nutnosti splnit výše uvedené podmínky se tak časem nevyhne žádný vlekař.

Pokud všechny podmínky splníte a kvalifikace Towing-S či Towing-BAN vám bude zapsána do průkazu, prodlužování bude probíhat stejně jako u původní kvalifikace TOW - automaticky a bez dalších podmínek.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

rr

13.08.2013 v 10:43 Michal

informace vypada lehce zmatene, EASA FCL FCL.805 rika pro ziskani : - at least 30 hours of flight time as PIC and 60 take-offs and landings in aeroplanes vycvik v ATO, krome teorie 10 vleku, z toho 5 ve dvojim,5 letu na kluzaku (pokud neni pilot plachtar... tech 5 vleku za 24 mesicu je FCL.805 (e) a netyka se ziskavani, ale prav na vykonavani "In order to exercise the privileges of the sailplane or banner towing ratings, the holder of the rating shall have completed a minimum of 5 tows during the last 24 months. nekde jeste byla tabulka, jak se budou narodni kvalifikace prevadet na FCL a TOW tam bylo, ale tu ani zaboha nemuzu najit

Odpovědět

RE: rr

13.08.2013 v 11:12 Adam Zuska

Michale, to je všechno pravda, leč my se nebavíme o získání úplně nové kvalifikace v ATO (to bude možné až od let následujících), ale o převodu současného TOW. To se pochopitelně neřídí přímo předpisem FCL.085, ale právě těmi převodními tabulkami vydanými ÚCL. Zveřejněná informace je přímo z ÚCL a z oněch tabulek vychází.

Odpovědět

zkusenost

14.08.2013 v 17:06 mil

Taky mne to trochu prekvapilo... Skoncila mi platnost prukazu, tak jsme tam naklusal s tim, ze z doslechu jsme vedel neco o "cestnem prohlaseni" ktere se v tomto smyslu vyplni. Ze podpis na cestnem prohlaseni je jen do poctu, uz mi nikdo nerekl. Praxe je vice mene asi takova, ze se v tomto smyslu kontroluje zapisnik - nastesti mi to vyslo, jinak bych musel vytahnout nejaky trasparent a udelat si si s nim par "kolecek" kolem letiste (jeste na stare papiry, coz bych uz nestihl). Povinne lety na kluzaku ve vleku take nekoho kdo nema/nemel GLD muzou ponekud prekvapit.

Odpovědět

Přidat komentář