VIDEO: Ve Wisconsinu se srazila letadla s parašutisty, všichni přežili

05.11.2013 6 příspěvků

VIDEO: Ve Wisconsinu se srazila letadla s parašutisty, všichni přežili
VIDEO: Ve Wisconsinu se srazila letadla s parašutisty, všichni přežili (Zdroj: Aeroweb.cz)

Aktualizováno 5. listopadu, 11:10

V americkém Superioru ve státě Wisconsin se v sobotu večer srazila dvě letadla během výsadkové činnosti. Jako zázrakem však při nehodě nepřišel nikdo z 11 lidí na palubách obou strojů o život, ačkoliv se jeden z letounů rozlomil na kusy. Incident zachycují záběry samotných parašutistů.

Dvě letadla místního provozovatele Skydive Superior se nacházela ve výšce necelých 12 000 stop, když se Cessna 185 s pěti parašutisty a pilotem na palubě dostala do úplavu velmi blízko za Cessnou 182 s dalšími čtyřmi výsadkáři a pilotem na palubě. Vlivem nastalé turbulence C185 narazila do C182, kterou brzy nato zachvátil požár a stroj se začal rozpadat. Naštěstí byly obě skupiny parašutistů připraveny k seskoku a krátce po kolizi opustily oba letouny.

Zatímco pilot rozpadajícího se Skylanu musel také vyskočit na záchranném padáku, Skywagon po chvíli bezpečně přistál na místním letišti Richarda Ira Bonga (KSUW) navzdory tomu, že utrpěl mimo jiné poškození vrtule. Jeho pilot byl také jediným z 11 aktérů nehody, který si odnesl drobné šrámy. Incident nyní vyšetřuje Federální úřad pro letectví (FAA).

Mohlo by vás zajímat

Témata

Nehody letounů


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Úplav?

06.11.2013 v 11:41 Jirka

Zdravím! Může mi někdo aerodynamicky schopný vysvětlit, jak se může letadlo dostat do úplavu, když bylo evidentně vedle letadla před ním a znatelně výše? Spíš mi to přijde, že neviděl z pozice pilota kde má druhé letadlo a řízeně do něj narazil. Díky!

Odpovědět

Úplav

06.11.2013 v 22:10 Hans

Úplav podléhá směru větru, a tak, fouká-li silný boční vítr, může být i úplav "snesen" na stranu. Toliko teorie:-) Zázraky se dějí...!

Odpovědět

dodatek

06.11.2013 v 22:12 Hans

Jo a že bylo výše... Myslím, že do úplavu je myšleno, že se dostalo to letadlo níže letící, jinak by to nedávalo smysl.

Odpovědět

RE: Úplav

07.11.2013 v 18:28 Lubor

Předstsavte si následující situaci: jedno letadlo letí výše, druhé o něco níž a pravo. Pilot-vysazovač toho výše letícího stroje dá pokyn k přípravě na výsadek, paragáni mu začnou vylézat z mašiny. Toto způsobí zvýšení odporu a snížení rychlosti, které pilot kompenzuje povolením řídicí páky (patrně ještě stoupe a letí na minimálce kvůli těm parašutistům, takže přidání plynu moc nepomůže-není kam). Tím se ovšem dostane do klesání a kolizního kurzu s tím níže letícím letounem a dojde ke srážce, při které se ulomí jedno z křídel a unikající benzín začne hořet. Řekl bych, že s úplavem to nemá nic společného. Pilot výše letícího letounu si měl držet větší horizontální rozestup od druhého stroje a mít jej ve svém zorném poli. Podíváme-li se na ten záznam, mohlo by to tak být?

Odpovědět

RE: RE: Úplav

07.11.2013 v 21:29 Rob

To dava smysl.K tomu jeste vyrazna zmena teziste presunem paraganu pod vzperu praveho kridla a ke dverim. Me jeste zaujal fakt ze pilot havarovane C182 mel padak na kterem se zachranil.Je tohle bezna praxe pri vysadcich? Zjevne neslo o akrobaticky let, tedy, az do okamziku kolize...

Odpovědět

RE: RE: RE: Úplav

11.11.2013 v 12:23 Lubor

Ano, měla by to být běžná praxe. Všude tam, kde hrozí náhlé působení vnějších sil, které mohou znemožnit "klasický" návrat na zem, je funkční padák na sobě životní nutnost a dobrá pojistka.

Odpovědět

Přidat komentář