Nepotřebné L-159 by mohly po 10 letech najít uplatnění v USA

29.11.2013 5 příspěvků

Nepotřebné L-159 by mohly po 10 letech najít uplatnění v USA
Nepotřebné L-159 by mohly po 10 letech najít uplatnění v USA (Zdroj: Aeroweb.cz)

Ministr obrany v demisi Vlastimil Picek dnes oznámil, že je Armáda České republiky blízko prodeji několika bitevníků L-159 ALCA, pro které u nás není uplatnění. Novým majitelem 28 kusů by se měla stát floridská zbrojní společnost Draken International, která se mimo jiné zabývá leteckým výcvikem, podporou a údržbou zejména pro americkou armádu.

Ke kontraktu, jehož výše se odhaduje na 430 až 520 milionů korun (v závislosti na výbavě konkrétních strojů), by mělo dojít zhruba po deseti letech neúspěšných pokusů o prodej nevyužívaných letadel. Vodochodský výrobce Aero původně českému letectvu prodal přes 70 letounů L-159 za více než 50 miliard. Následný provoz však ukázal, že jich letectvo využije jen 24, hned 36 strojů proto bylo zakonzervováno a nabízeno v průběhu let řadě zájemců k odkoupení.

Ačkoliv již byla řada dohod o prodeji takřka na spadnutí, teprve nyní se zdá prodej jako definitivní. Podnik Draken International by měl získat 24 kusů pro letecký provoz a další čtyři letouny na náhradní díly.

Společnost Draken mimo jiné zprostředkovává americkým letcům výcvik a simulaci leteckých soubojů, pro něž používá například ruské letouny MiG či starší československé L-39 Albratros. Lze proto předpokládat, že se v soubojích s víceúčelovými letoun F-16 "utkají" právě i nově pořízené bitevníky ALCA.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Armáda ČR


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

ALCA

29.11.2013 v 23:39 Tomáš

no, to je spíš smutný osud tohoto stroje než něco povzbudivého. A ještě horší je ta původní a nakonec prodejní cena :-(

Odpovědět

Nemyslím, že by to bylo smutný.

30.11.2013 v 19:16 Dip

Konec konců bude plnit svoji sekundární roli, což je výcvik. Myslím, že v těch simulovanejch soubojích má šanci to letadlo předvést co v něm je. Podle mě bude mít akčnejší režim, než kdyby ho koupila třeba armáda Filipín.

Odpovědět

RE: Nemyslím, že by to bylo smutný.

02.12.2013 v 9:35 Lubor

Také si nemyslím, že je to úplně špatně, i když cena za kterou se to odehraje je zcela někde jinde, než co zaplatili naši daňoví poplatníci (včetně mne - což mne mrzí). V prodeji tohoto typu však vidím i další potenciál - na rozdíl od zákazníka typu - již zmiňované armády Filipín - se s našimi stroji nebude létat rovně a bude se jednat o nácviky nejspíš manévrového boje, takže - jak říká DIP - budou mít možnost ukázat co v nich je. Při takové zátěži je jasné, že se občas něco poškodí, naboří nebo i totálně zničí, protože se půjde na doraz - a náhradní díly umíme vyrobit a dodat my.

Odpovědět

Nejsme dobří obchodníci

02.12.2013 v 22:24 Mav

jeden stroj vyšel na 690.000.000,-Kč. V tom je americká avinika a motor, za které jsme dali plnou cenu. Nyní jeden stroj prodáme za 20.000.000,-Kč Nechal bych je doma a vytvořil Letecké zálohy, zájemců by bylo jistě dost!!!:) To by Poláci nedopustili, Ti umí obchodovat jinak. A hlavně by již při vývoji a rozhodnutí do tohoto projetu tyto peníze dát, měli s Američany dohodnuto, že Nato bude Alky odebírat jako cvičně - taktické. Málo kdo ví, že je to nejpřesnější zbraŇový systém Nato pro střelbu levnou neřízenou municí, nic lepšího neexistuje. Alca porazila F-16, F18, Rafale atd. Navíc, když přistane F-16, tak k ní běží hejno techniků a hned opravují, protože z ní všude něco kape. Alca natakuje, doplní se munice a jede se dál, to nám kluci americký hodně závidí!!!

Odpovědět

RE: Nejsme dobří obchodníci

03.12.2013 v 11:42 Lubor

Je jasné, že od počátku to bylo asi obchodně úplně vedle - jde jen o to, jaký klín se tímto vytloukl (nebo to bylo snad z druhé strany?). Ať tak či tak, úspěch se neodpouští a naše - domnívám se že správné - rozhodnutí pro Gripeny také ne. Jinak ta myšlenka s Leteckými zálohami je zajímavá - to tu již jednou bylo - před revolucí (člověk si zalétal s lidmi, co to uměli a měli co předat). Ale každá sranda něco stojí a dnes by to tuplovaně nebylo zadarmo. Tady se řeší, jak ten tok dalších nákladů zastavit. I to skladování něco stojí.

Odpovědět

Přidat komentář