První perlou 10. dobového leteckého dne je Curtiss P-40 Warhawk

27.05.2014

První perlou 10. dobového leteckého dne je Curtiss P-40 Warhawk
První perlou 10. dobového leteckého dne je Curtiss P-40 Warhawk (Zdroj: Aeroweb.cz)

Jedním z poněkud neoprávněně opomíjených bojových letadel druhé světové války je americký stíhací letoun Curtiss P-40. Ačkoliv netrpěl vlastně žádnými nedostatky bojového letounu, nikdy si nezískal větší pozornost a věhlas. 14. června si však získá pozornost všech návštěvníků jubilejního 10. dobového leteckého dne v Mladé Boleslavi, kam zavítá jako jedna z hlavních hvězd.

Letoun P-40N-5-CU 42-105915 byl přidělen sedmé stíhací peruti. Tato jednotka operovala v roce 1944 z letišť Gusap a Finschafen. Již na konci roku 1943 začala být sedmá stíhací peruť přezbrojována na výkonnější letouny P-47 Thunderbolt a stroje P-40 byly odstaveny. Některé z vyřazených Curtissů byly předány jiným útvarům, ale řada strojů zůstala opuštěna na letišti Tadji. Opuštěný Curtiss nejprve posloužil jako zdroj náhradních dílů pro letuschopné P-40. Z draku tak byl například demontován motor a většina vnitřního vybavení. Letoun posléze zůstal zapomenut na pokraji tropické džungle. Tam postupně zarůstal bujnou vegetací až do roku 1974.


Foto 10. dobový letecký den

Tehdy jej spolu s množstvím dalších vraků letadel zapomenutých v Tadji nalezl Novozélanďan Charles „Bunny“ Darby z Aucklandu. V době nálezu byl již drak 42-105915 značně devastovaný tropickou vegetací, ale stále ještě stál na podvozku tak, jak byl před třiceti léty opuštěn. Zachráněný Curtiss však stále měnil majitele a po částečné renovaci sloužil k vystavení postupně několika muzeím.

Vstupenky na akci zakoupíte již nyní v síti TicketPro!

Změna v osudech P-40 nastala v roce 1991, kdy letoun přešel do vlastnictví majitele, který se rozhodl pro uvedení do letuschopného stavu. Letoun byl po náročné rekonstrukci zalétán v roce 2002. V roce 2007 zakoupila P-40 francouzská společnost Société de Developpement et de Promotion de l’Aviation (SDPA). Rozebraný letoun byl v únoru 2008 dopraven do Francie a po kompletaci se v květnu roku 2008 poprvé veřejnosti představil, již s poznávací značkou F-AZKU, na leteckém dnu J.-B. Sallise v La Ferté-Alais. Mezinárodní premiéru si pak odbyl v červenci 2008 na letecké show Flying Legends v anglickém Duxfordu.

Pro české zájemce o historické letouny je významné i to, že se v dubnu roku 2009 podílel na natáčení nového filmu George Lucase Red Tails v Milovicích. V náležité barevné úpravě v něm představuje letouny černošské 332. stíhací skupiny USAAF.

Více info o programu 10. dobového leteckého dne...

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář