Dieselová revoluce pokračuje - GE certifikuje své motory pro palivo S10

28.08.2014 1 příspěvek

Dieselová revoluce pokračuje - GE certifikuje své motory pro palivo S10
Dieselová revoluce pokračuje - GE certifikuje své motory pro palivo S10 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Česká odnož koncernu General Electric GE Aviation Czech usiluje o certifikaci své rodiny motorů „H“ pro použití dieselového paliva S10. GE si již podala žádost u Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) o schválení jeho používání. Tento krok by měl přinést úsporu v podobě snížení nákladů na pohonné hmoty a to až o 25 %.

Diesel S10

Dieselové palivo S10 je jedním ze standardů motorové nafty používané v Brazílii. Číslovka 10 udává podíl síry v naftě, který odpovídá 10 ppm (částicím síry v milionu částic nafty => 10 mg v 1 kg).

Motory řady H jsou již přímo konstruované pro efektivní nízkonákladový provoz s jednodušší formou údržby. GE pro ně v rámci certifikace vyvíjí i nové elektronické ovládání motoru, které by mělo ještě více zefektivnit práci pohonných jednotek a zároveň zmírnit pracovní zatížení pilota. Výhodný provoz této řady motorů cílí hlavně na Brazílii, kde je největší počet uživatelů motorů GE. Těm by mělo právě zmenšení nákladů na provoz pomoci a utvrdit tak postavení firmy General Electric v této lokalitě. Snížením nákladů o oněch 25 % by mělo provozovateli ušetřit kolem 225 000 amerických dolarů v každém intervalu do generální opravy motoru. V průměru spotřebuje jeden motor řady H do generální opravy 648 000 litrů pohonných hmot.

Motory řady H, konkrétně typ H80, se vyrábí přímo v továrně Letov v pražských Letňanech. Jde o modifikaci legendárního motoru Walter M 601. Ten je, jak ve své původní verzi, tak již ve verzi H80, použit v letounu L410. Úprava motorů H75, H80 a H85 pro pohon dieselovým palivem je ale událost celosvětová. Různé verze těchto pohonných jednotek jsou součástí velké řady letounů, jako zemědělského Thrush 510g či turbovrtulového dopravního letounu Nextan Aerospace G90XT.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Nezhorší se emise?

29.08.2014 v 14:42 Tomáš

V oblasti proudových motorů jsem laik, ale nikdo se nezmiňuje o emisích vzniklých spalováním dieselového paliva. Co pevné částice? Neznamená to návrat kouřových stop za startujícím letouny?

Odpovědět

Přidat komentář