ČSA v rozkladu - zbaví se šesti letadel, propustí přes 70 pilotů

24.09.2014 15 příspěvků

ČSA v rozkladu - zbaví se šesti letadel, propustí přes 70 pilotů
ČSA v rozkladu - zbaví se šesti letadel, propustí přes 70 pilotů (Zdroj: Aeroweb.cz)

Konflikt na Ukrajině je nám skutečně blíž, než jak by se mohlo někomu zdát. Nově se stal oficiálním důvodem dalšího zeštíhlování tuzemského přepravce ČSA, který kvůli poklesu poptávek po spojích mezi Ruskem a Prahou zmenší svou flotilu 15 airbusů na devět. Citelnější je však záměr společnosti propustit třetinu zaměstnanců, od pilotů přes stevardy až po administrativní pracovníky. Upozornil na to včera server Echo24.cz.

O propouštění zaměstnanců a zeštíhlení flotily se vznešeně hovoří jako o pokračující restrukturalizaci. Podle mluvčího ČSA Daniela Šabíka je to nutný krok pro udržení čistého provozního zisku, který společnost vykazuje již šest měsíců. Piloti však chystané kroky společnosti odmítají a obávají se, že dopravce míří k postupnému zániku. Pokud vedení ČSA svůj záměr nepřehodnotí, zvažují stávkovou pohotovost.


Foto Filip Kočí

České aerolinie se brání, že záměr zbavit se některých letounů na přelomu let 2014 a 2015 prezentovaly dopředu. „K urychlení tohoto kroku se společnost rozhodla poté, co došlo k významnému meziročnímu propadu počtu rezervací i přepravených cestujících z Ruské Federace a dalších zemí bývalého Sovětského svazu v souvislosti s ukrajinskou krizí,“ uvedl mluvčí podle serveru iDNES.cz. Mimo to je prý velká šance zaměstnat piloty u dalších přepravců z aliance SkyTeam. „Například ze strany Korean Air nebo Aeroflotu je prostor zaměstnat většinu pilotů Airbus A320, pro které ČSA již nebudou mít uplatnění,“ doplnil Šabík.

Kromě 77 pilotů se má snižování stavu dotknout také 172 palubních průvodčí a 66 technicko-hospodářských pracovníků. Za posledních pět let se tak společnost co do zaměstnanců zmenšila ze 4 800 lidí na zhruba pětinu. Nepropuštěné zaměstnance navíc patrně čeká snížení platů.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

CATC

24.09.2014 v 10:36 Peter

Vyjadri sa k tomu aj CATC a objasni, kam umiestni svojich zakaznikov?

Odpovědět

Ukrajina??

24.09.2014 v 13:50 Tomas

S Ukrajinou bych to nespojoval, ČSA při své velikosti (či spíše malosti) jsou ekonomicky ve spirále... Je to ale špatná zpráva pro celé české letectví, národní aerolinky přeci jenom bývaly tou špicí pyramidy, k níž se upínaly zraky leteckých adeptů. Díky těmto adeptům mohly fungovat letecké školy, provozovatelé letadel, instruktoři a potažmo i servisy. Pokud v ČR nebude pro piloty práce, nebude ani důvod tady dělat výcvik.

Odpovědět

CATC

24.09.2014 v 15:31 Vítek Novák CATC

Díky za dotaz. Czech Aviation Training Centre (CATC) nemůže komentovat dění v jiné firmě, ale tato zpráva nás samozřejmě mrzí. Na druhou stranu bychom chtěli všechny zájemce o MPL výcvik uklidnit, že se pro ně nic nemění a možná paradoxně je možnost jejich uplatnění ještě větší.

Odpovědět

RE: CATC

24.09.2014 v 15:55 David R.

Řekl bych kamkoliv jinam... CATC již dávno není ČSA, viz info třeba zde: http://www.aeroweb.cz/clanek.asp?ID=4231&kategorie=3

Odpovědět

RE: Ukrajina??

24.09.2014 v 16:43 Petr P.

Rekl bych spise, ze dokud tady budou prehrsle nadsencu, kteri jsou ochotni zaplati z vlastni kapsy 200 tis az 2 miliony, skol tu bude porad dost (jejich absolventi pak zase utrati dalsi statisice, aby se vyskolili na instruktory - osnovy se kdyztak upravi). No, a cely letecky narod se bude skladat pouze z zaku a instruktoru - a pilotu pracujicich jako dopravni pilot bude poskrovnu.

Odpovědět

100 let se ČSA nedočká :-(

24.09.2014 v 22:12 Tomáš

Zrovna jsem dnes viděl porovnání, že před x lety, ČSA přepravily cca přes 4 mil.pasažérů, vloni jen 2,3 mil. pasažérů. No jasně, ono 17-20 letadly se přepraví jiný počet než třeba 35 letadly. Dále : „Například ze strany Korean Air nebo Aeroflotu je prostor zaměstnat většinu pilotů Airbus A320, pro které ČSA již nebudou mít uplatnění,“ doplnil Šabík. Ale nějak nedodal, že i u těchto společností pilot musí podstoupit výběrové řízení, tak jako každý jiný. A je to na dotyčné společnosti koho si vybere. Adepti MPL, či ATPL nebo prostě xxPL můžou jen doufat, že se chytí u Travelu za pár šupů, pokud budou chtít lítat, tak musí do světa, v ČR sotva. Takže dát jakékoliv peníze do tohoto výcviku je sakra riziková investice. A to poslední : ano pilot na zkoušku... letecké školy se asi budou muset více zaměřit na sportovní a privátní létání, IR MEP apod. aby přežily a to jich spousta skončí. Nebo budou živořit. Naštěstí ČSA není jediná společnost ve střední Evropě a v podstatě už teď je maximálně nevýznamná, z hlediska ekonomiky a zaměstnání :-( Smutný konec 90-ti leté historie

Odpovědět

re. Tomáš

25.09.2014 v 6:45 jarda

Souhlas, jen doplním, že za současný stav ČSA můžou v první řadě dosazovaní trafikanti ve vedení a nepružný managment, který se nedokázal popasovat se stále sílícími nízkorozpočtovkami, kdy pak byla vláda nucena velkou část společnosti odprodat.

Odpovědět

Provozní zisk

25.09.2014 v 9:17 Aleš

Taky by mě zajímalo, kam všichni půjdou. U Koreanu je velmi tvrdé výběrové řízení a Aeroflot má zájem pouze o kapitány. Zajímavé taky je, že ČSA opouští linky s plnou obsazeností (Euroasie), aby je vzápětí začal lítat Travel. ČSA na zimu prodá šest airbusů, kreré jsou prý nevýhodné a vezme si místo toho na wet lease šest boingů Travelu. Tak buďto na Ruzyni pokračují v kurzu předchozího vedení, nebo by bylo lepší to zavřít hned a prodat Travelu rovnou. Aspoň by nestačili přes zimu prožrat "provozní zisk" z prodeje těch šesti letadel..

Odpovědět

Prodej airbusů

25.09.2014 v 9:45 Tomáš Cibulka

@ Aleš - při pohledu do rejstříku rychle zjistíte, že ty A320 ČSA už dávno nepatří, takže z jejich prodeje budou mít prd. Je zjevné, že propouštění je jen o ořezání nákladů a přenechání businessu Travelu. Bohužel..

Odpovědět

Souvislosti

26.09.2014 v 16:27 CSA

Duvod proc se CSA dozili dnesnich dnu je prosty, 2014 vyprsel leasing na zminené Airbusy, nyní zacal finální rozklad spolecnosti a Korean ceká jen na "povolenky" do evropských mest.. Kdyz Tvrdíka dosadili do kresla, byly moznosti jak se ho zbavit 1. moznost - stávka treba, jenze pilotům nasypal 100% navýsení platů, tem pilotům, kterí ted chtejí stávkovat 2. dozorcí rada ani necekla a kdo v ní sedel? Treba pan Bém... (ted to zacne být zajímavé) Bém = Janousek (velký kamarádi) a kde stojí dům pana Dvoráka (bývalý GR CSA a Aeroholdingu)? Na parcele Janouska, vedle jeho domu. Kdo byl spojený se vsemi spolecnostmi (zalozené treba týden pred výberovým rízením), které delali naprosto zbytecnou a lajdáckou poradenskou cinnost pro CSA? Zase je tu pan Janousek. Takle vytahali z CSA x stovek miliónů. I na výplatních páskách figurovalo hodne jmen. Pokud tu má nekdo prístup k datům, tak se kouknete kdo platí soukromé letenky a VIP salonek pro Janouska, Kalouska, Béma atd... Uz v roce 2003 bylo jasne co s CSA bude, prave i kvuli leasingu do 2014. Vsechno co zde pisu, se da dolozit, staci se jen kouknout na clanky na iDnes treba. Preji hezky zbytek dne a doufam, ze je Vam z toho blbe jako me! Omlouvam se za dikaritiku, ale nepisu z cech.

Odpovědět

Bez urážek, prosím

26.09.2014 v 16:36 Adam Zuska

Redakcev zájmu zachování věcné diskuse vás prosíme o omezení osobních invektiv a všemožných nařčení různých osob založených na čirých domněnkách, spekulacích a zaručených informacích, které "někdo někde" řekl. Takovou diskusi tu nechceme. Děkuji všem za pochopení.Milí diskutující,

Odpovědět

Urazky

26.09.2014 v 22:13 Peter

Neviem co su podla redakcie urazky, ale ak to bola narazka na moj komentar, tak posudzovat jednu jednoduchu otazku na CATC ako osobne invektivy a "narceni" mi pride velmi zvlastne. Skor by som povedal, ze redakcia aerowebu velmi obhajuje CATC a nehodiace sa komentare radsej ani nezverejni. Chapem, ze z niecoho zit musite, ale robit reklamu za cenu objektivity a neschvalovania legitimnych otazok je trosku smutne

Odpovědět

RE: Urazky

26.09.2014 v 22:26 Adam Zuska

Nikoliv, Peter. Byl tim myslen prispevek podepsany CSA. Kazdy ma bezesporu pravo na svuj nazor na cokoliv, ale resit tady pany Bema, Janouska, Dvoraka apod., navic zpusobem ukazanym vyse, proste nechceme. Tot vse.

Odpovědět

RE: Urazky

27.09.2014 v 21:45 CSA

Pardon, pokud jsem nekoho urazil. Ovsem muj text nejsou pouhe domnenky, poslednich 14 let jsem mel moznost nahlizet do hospodareni CSA. Samozrejme dokumenty ukazat nemohu vzhledem k mlcenlivosti, ale doufal jsem, ze si kazdy aspon dohleda historicke clanky na iDnes. treba jak pan B.. hlasoval (povsimnete si prosim i duvodu, kterym obhajuje sezazeni pana Kula!!!)http://ekonomika.idnes.cz/tvrdik-bude-rozhodovat-o-miliardach-dbb-/ekonomika.aspx?c=A030904_200819_ekonomika_mad Důkaz o tom že pan Dv.... má k Ja....... blízko http://bydleni.idnes.cz/vila-romana-janouska-0r2-/architektura.aspx?c=A120418_163000_architektura_rez je spousta clanku, ktere se daji dohledat na internetu a potvrzuji co rikam... nerad pomlouvam lidi, ale pokud sledujete tunelovani dobre se rozvijejici firmy, tak chcete nekde napsat jak to je a jak jste to zazili, nehlede na to, ze vetsina lidi co vi jak to bylo, tak ze strachu mlci...

Odpovědět

RE: Urazky

28.09.2014 v 21:27 Vojta

Pokud jste svědkem něčeho nekalého, máte povinnost to ohlásit na policii a ne to psát do diskuse na internetu.

Odpovědět

Přidat komentář